کوهنوردی در منطقه مرگ
بیانه فاضلی،متولد 1365
پایگاه جست‌وجو و نجات
زنده‌یاد داوودی
هیما لیا قابل وصف نیست
pic1
صعود به قله ۷۵۴۶ متری موستاق آتا، چنانچه با خواست خدا با موفقیت انجام شود، دومین تجربه بالای ۷ هزار متری من پس از قله نان خواهد بود. قلل بالای هفت هزار متر در منطقه هیمالیا فضایی دارند که غیرقابل توصیف و خارج از تصور است. در واقع تا زمانی که فرد روی این قله‌ای در این منطقه پا نگذارد و یا وارد این منطقه نشود، نمی‌تواند با استناد به شنیده‌ها بگوید که من حتی یک درصد از فضای هیمالیا را درک کرده‌ام. به صورت کلی صعود در ارتفاعات بالای هفت هزار متر تجربه‌ای متفاوت به یک کوهنورد می‌دهد. چنین ارتفاعی در بین کوهنوردان به منطقه مرگ معروف است و به همین دلیل برای کار کردن در چنین ارتفاعی باید از نظر روانی، جسمی و روحی در شرایطی خاص باشد که مطمئنا تجربه‌ای متفاوت برای هر کوهنوردی خواهد بود.


محمد‌حاجی‌حیدری،متولد‌1359
هیات کوهنوردی شهرستان دماوند
pic2
کوهنوردی با کوهپیمایی فرق دارد
اعضای دو تیم کنگور و موستاق آتا نزدیک به 6 ماه در اردوهای آمادگی حضور داشتند که این اردوی طولانی و تلاش آنها برای تطابق خود با شرایط صعود، فشار مالی بسیار زیادی بر دوش این افراد گذاشت. از یکسو تامین هزینه‌های برنامه و از سویی 6 ماهی که به کار هریک از اعضا آسیب می‌زد. تمام این مشکلات مالی در حالی برای بچه‌های کوهنورد وجود دارد که برای شرکت‌های بزرگ، ورزشی به نام کوهنوردی اصلا جا نیفتاده است و همین موضوع نیز کار را برای جذب اسپانسر بسیار سخت می‌کند، این در حالی است که کوهنوردی ورزشی بسیار مخاطره‌آمیز و متفاوت از سایر رشته‌های ورزشی است. در این میان ما تنها می‌توانیم بر حمایت معنوی فدراسیون و اداره کل تربیت بدنی حساب کنیم به این معنا که پس از بازگشت و در صورت موفقیت مورد تشویق واقع شویم. یکی از مشکلات اساسی ما در کوهنوردی این است که فدراسیون کوهنوردی زیر نظر ورزش‌های همگانی است در حالی که صعود به قله‌ بالای 7 هزار متر اساسا ارتباطی با ورزش همگانی ندارد بنابراین چنانچه این دوگانگی در تعریف برطرف شود می‌توان انتظار داشت که تعریفی صحیح از کوهنوردی به دست بیاید تا کوهنوردان نیز با اعتماد به‌نفس بیشتری در این رشته به فعالیت بپردازند. در نظر گرفتن قهرمانی برای این رشته می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.


آزاده مقدم،متولد ۱۳۶۳
باشگاه کوهنوردی اسپیلت
pic۳
جای خالی دو همنورد در میان ما
تلاش هیات کوهنوردی تهران برای تدارک برنامه‌های هیمالیا‌نوردی در شرایطی که فدراسیون کوهنوردی فقط روی تیم امید کار می‌کند، قابل ستایش است.
به عقیده من صعودهای گروهی مانند دو صعود کنگور و موستاق آتا که در پیش داریم، دارای بار ارزشی بیشتری نسبت به صعودهای انفرادی برای کوهنوردی کشور است زیرا تجربه‌ای را در میان افراد و گروه‌های مختلف پخش می‌کند که می‌تواند سطح کوهنوردی گروه‌ها را با ارتقا همراه کند. صعودهای گروهی اگرچه ارزشمند هستند اما نوعی همکاری خاص می‌طلبد تا تمام کارها به خوبی پیش برود، برای مثال برخی قوانین دست و پاگیر و ناهماهنگی‌ها باعث شد تا یکی از اعضای قوی در تیم کنگور و یکی از اعضا نیز به دلیل مشکلات مالی در تیم موستاق آتا حذف شوند این در حالی است که هر دوی این افراد در تمام اردوها بوده‌اند و زحمات بسیار زیادی کشیده بودند.
حمایت مالی اگرچه می‌تواند کمک بسیاری به کوهنوردان کند اما تلاش برای شناساندن کوهنوردی و تفاوت آن با کوهپیمایی نیز می‌تواند کمک معنوی بزرگی به کوهنوردان حرفه‌ای و باعث دلگرمی آنان باشد.


فاطمه آقاجانی،متولد 1361
باشگاه کوهنوردی آرش
pic4
زن بودن و کوهنوردی کردن
فعالیت خانم‌های کوهنورد در این سطح، فعالیتی شاخص به‌شمار می‌رود زیرا هیمالیانوردی با سختی‌های خاص خود همراه است.
به هر حال کوهنوردی ورزشی است که با سختی‌های خاص خود را دارد و زمانی که شما در منطقه کوهستانی قرار می‌گیرید، در واقع در هیچ چارچوب خاصی قرار ندارید و تمام زندگی را با شرایط خاصی که در آنجا حاکم است و با سختی‌هایی که دارد تجربه می‌کنید، از همین‌رو می‌توان درک کرد که خانم‌های کوهنورد برای صعود به قله‌ای با ارتفاع بالای ۷ هزار متر، چه فعالیت خطیر و شاخصی را پذیرفته و خود را برای آن آماده کرده‌اند. خانم‌های حاضر در تیم موستاق‌آتا با این انگیزه و امید در این فعالیت شرکت کرده‌اند تا بتوانند نماینده‌ای خوب برای جامعه بانوان باشند و بتوانند برای خانم‌هایی که به این رشته ورزشی علاقه‌مند هستند ایجاد انگیزه کنند. این ایجاد انگیزه خصوصا در میان خانم‌هایی که مانند خود من و یکی دیگر از اعضای تیم متاهل هستند ارزشمند است زیرا بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند پس از ازدواج نمی‌توانند فعالیت دیگری در سطح حرفه‌ای برای خودشان داشته باشند، تلاش خود من این است تا با این تفکر مبارزه کنم و بگویم که ازدواج راهی است برای تکامل افراد و نه سدی در مقابل خواسته‌ها یا برنامه‌های آنها.