بررسی آماری نشان می‌دهد ویژگی جمعیتی رای‌دهندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای تقریبا در هر دوره یکسان بوده است. داده‌های آرا امسال نیز نشان می‌دهد تمایلات مردم در گروه‌های سنی، جنسیتی و نژادی، مشابه با دوره قبل در سال 2012 بوده است. بر این اساس، نسل جوان همچنان به دموکرات‌ها متعهد بوده، در حالی که گروه‌های سنی بالاتر همچنان به جناح راست تمایل دارند (پیش‌بینی برخی نظرسنجی‌ها این عامل را یکی از دلایل شکست دموکرات‌ها می‌دانست، چون به‌طور کلی نسل جوان نسبت به نسل قدیمی‌تر کمتر در انتخابات میان‌دوره‌ای شرکت می‌کند).
قواعد جنسیتی نیز برای هر دو حزب مطابق سال‌های پیش رعایت شد. در انتخابات میان‌دوره‌ای همواره جمهوری‌خواهان آرا بیشتری را از مردان به دست می‌آورند و زنان بیشتر طرفدار دموکرات‌ها هستند. این موضوع نشان می‌دهد تلاش جمهوری‌‌خواهان در سال‌های گذشته برای جذب آرا زنان بی‌نتیجه بوده است.
شاید جالب‌ترین نتایجی که از بررسی ویژگی‌های جمعیتی در انتخابات به دست می‌آید، مربوط به مساله‌نژاد باشد. جمهوری‌خواهان در به‌دست آوردن آرا اسپانیایی‌تبارها و سیاه‌پوستان همچنان از دموکرات‌ها عقب هستند و این نشان می‌دهد این حزب برای جلب‌نظر اقلیت‌ها در انتخابات سال 2016 باید تلاش‌های بیشتری انجام دهد. البته در انتخابات امسال، حمایت رای‌دهندگان اسپانیایی‌تبار از دموکرات‌ها در نتیجه به تعویق افتادن تصمیم‌گیری اوباما در مورد مهاجران، به‌شدت کاهش یافت. در هر صورت، سیاه‌پوستان با اختلاف قابل توجهی به دموکرات‌ها رای دادند. همچنین رای آسیایی‌ها تقریبا به نسبت مساوی بین دو حزب تقسیم شده است.
در نهایت، باید گفت ساختار کلی آرا به دست آمده، نگرشی کلیدی در مورد گروه‌های حامی اصلی هر حزب ارائه می‌دهد که در سال‌های گذشته نیز تکرار شده و می‌تواند راهنمایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ باشد. البته در جهان سیاست، نمی‌توان چیزی را به‌طور قطع پیش‌بینی کرد.