صندوق‌های بازنشستگی در مبادلات اقتصادی بین المللی پیشرو هستند
صندوق‌های بازنشستگی به عنوان پیشرو در مبادلات اقتصادی بین المللی می‌توانند نقش مهمی‌در جذب سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشند.
علیرضا برادران، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما ضمن اعلام این مطلب افزود: با اجرایی شدن توافقات برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی، صندوق‌های بازنشستگی به عنوان بنگاه‌های بزرگ می‌توانند با معرفی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و با استفاده از ابزارهای جدید مالی، در جذب سرمایه‌های خارجی بسیار تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به تعیین اولویت‌های توسعه کشور در برنامه ششم به صورت هماهنگ و شفاف از سوی دولت تدبیر و امید، اظهارکرد: صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند بر اساس این اولویت‌ها، راهبرد آتی خود را تدوین کنند.
برادران با بیان ضرورت تخصص محور کردن فعالیت هلدینگ‌ها در کشور گفت: با توجه به تصویب ساختار جدید صندوق بازنشستگی کشوری، به زودی این شرکت به یکی از بزرگترین هلدینگ‌های نفت، گاز، پتروشیمی ‌و نیروگاهی در کشور تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایران با داشتن 3/ 9 درصد نفت قابل برداشت(‌ذخیره) و 2/ 18 درصد گاز قابل برداشت، در مجموع ذخایر هیدروکربنی دارای رتبه‌های برتر در جهان است، گفت: بر اساس ماموریت جدید، این شرکت با سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز و تکمیل زنجیره تولیدات پتروشیمی، ارزش افزوده ویژه‌ای برای صندوق بازنشستگی کشوری ایجاد خواهد کرد.
برادران درباره چشم‌انداز صندوق در بازار سرمایه افزود: با توجه به این که جهت گیری اصلی صندوق ورود به حوزه‌های اقتصادی سودآور است، در این راستا حرکت بیشتر به سمت دارایی‌های نرخ بندی شده یعنی حضور بیشتر و قوی‌تر در بازار سرمایه است.
وی تصریح کرد: در واقع ما به دنبال تعریف و تبیین نظام نوین تامین مالی در این مجموعه و حرکت به سمت فرایندهای جدید هستیم که در این میان، بازار سرمایه استعداد و پتانسیلی است که توجه ویژه به آن ضروری است.

برادران با اشاره به اینکه ایجاد توازن مناسب بین نظام تامین مالی بانک محور و بازار محور از اهداف اصلی شرکت است، افزود: به عبارت دیگر به دنبال ایجاد تعادل بین این دو سیستم هستیم. علاوه بر آن از روش‌های جدید افزایش سرمایه که مکانیزم آن در کشور وجود دارد در مدیریت استفاده خواهیم کرد.
وی همچنین تقویت مجموعه‌ها و نهادهای مالی صندوق و راه اندازی نهاد‌های مالی جدید مانند بانک، بیمه، تامین سرمایه، صرافی و لیزینگ را از دیگر اهداف دانست و اضافه کرد: این استراتژی می‌تواند در قالب ادغام، تملیک و خرید سهام‌های موجود در خانواده، تعریف شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی در ادامه با اشاره به بسته محرک‌های مالی و پولی که دولت تنظیم کرده، گفت: بر اساس این بسته تدابیر خوبی اعمال شده که باعث ایجاد تحرکات در طرف تقاضا می‌شود.
وی افزود: بر این اساس نرخ تسهیلات از سوی بانک‌ها به تولیدکنندگان مناسب با نرخ تورم کاهش می‌یابد. همچنین در بخش خودرو قرار است بانک‌ها تا 80 درصد قیمت خودرو را اقساطی در اختیار خریداران قرار دهند.

وی تصریح کرد: از سویی انباشت کالاهایی که انتظار بود در آینده ارزان شوند با افزایش تقاضا کاهش خواهد یافت.
برادران ارائه کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی با نرخ ۱۲ درصد برای خرید کالا، تحرک در حوزه ساخت‌وساز و تقلیل نرخ ذخایر قانونی از ۱۳ درصد به ۱۰ درصد را از دیگر نقاط مثبت این بسته دانست.
وی همچنین با اشاره به کاهش تورم 5/ 13 درصدی و قرارگیری در آستانه تورم نقطه به نقطه در مدار 11 درصد، گفت: با تدبیر دولت به لحاظ رتبه تورم در جایگاه مناسب تری نسبت به قبل قرار داریم و باید تلاش کنیم نرخ بیکاری را نیز با رویکرد به سرمایه‌گذاری‌های خارجی و فضای بهتر بین‌المللی کسب و کار پس از برجام، بهبود بخشیم.