وام 80 میلیونی برای چه آپارتمانی و کجا؟
با انتشار خبر تصویب رقم جدید وام خرید مسکن ممکن است شما هم جزو آن دسته از متقاضیانی باشید که در مورد نحوه دریافت وام و شرایط آپارتمان‌هایی که می‌توانید در هنگام خرید آنها، وام دریافت کنید، سوالاتی داشته باشید. حدود دو هفته پیش، شورای پول و اعتبار با موافقت با طرح وزارت راه‌وشهرسازی برای افزایش میزان وام خرید مسکن، مصوب کرد، از این پس در شهر تهران کسانی که برای اولین‌بار متقاضی خرید مسکن هستند و تاکنون هیچ تسهیلاتی برای خانه‌‌دار شدن از دولت دریافت نکرده‌اند - خانه اولی‌ها_ 80 میلیون تومان تسهیلات خرید دریافت کنند که البته با محاسبه 10 میلیون تومان وام جعاله یا وام تعمیرات، 90 میلیون تومان به قدرت خرید آنها برای خرید یک آپارتمان مسکونی اضافه می‌شود.
البته شرط دریافت این وام آن‌طور که در مصوبه شورای پول و اعتبار آمده است، سپرده‌گذاری یک‌ساله معادل ۴۰ میلیون تومان است؛ بنابراین پس از یک‌سال، متقاضی دریافت وام ۱۳۰ میلیون تومان پول نقد برای خرید آپارتمان موردنظر خود در اختیار دارد که بسته به شرایط و بودجه مالی می‌تواند، متراژ و منطقه خرید واحد مسکونی خود را متناسب با رقمی که به وام اضافه می‌کند، تعیین کند.
البته سایر متقاضیان دریافت وام هم به جز خانه‌اولی‌ها می‌توانند وام 60 میلیون تومانی در تهران دریافت کنند که این تسهیلات با محاسبه 10 میلیون تومان وام جعاله یا وام تعمیرات، معادل 70 میلیون تومان به قدرت خرید آنان اضافه می‌کند.
اما مهم‌ترین سوالی که ممکن است در ذهن بسیاری از کسانی که علاقه‌مند به دریافت تسهیلات خرید مسکن هستند ایجاد شود، این است که این وام را برای کدام آپارتمان‌ها می‌توان استفاده کرد و رقم آن چند درصد هزینه‌های خرید یک آپارتمان را پوشش می‌دهد؟
وام خرید مسکن فقط برای سنددارها
سنددار بودن آپارتمانی که می‌خواهید آن را خریداری کنید مهم‌ترین و اولین شرط دریافت وام خرید مسکن است. به این ترتیب اگر قصد خرید آپارتمان و تامین بخشی از قیمت خرید آن را از طریق وام ۸۰ میلیونی یا ۶۰ میلیونی دارید، نباید به سراغ دو گروه از آپارتمان‌ها بروید. اولین گروه از این آپارتمان‌ها، واحدهای پیش‌فروشی هستند که تحویل آنها موکول به چندین ماه ِآینده یا سال‌های بعد می‌شود.
به این آپارتمان‌ها چون هنوز سند تفکیکی ندارند که شما آن را برای دریافت وام در رهن بانک قرار دهید، تسهیلات خرید تعلق نمی‌گیرد، بنابراین اگر قصد دارید از طریق بازار پیش‌فروش صاحبخانه شوید نباید روی وام مسکن حساب کنید.
دسته دوم آپارتمان‌هایی هستند که آماده، نوساز یا چند سال ساخت هستند اما به دلیل آنکه سند ندارند به آنها آپارتمان‌های قولنامه‌ای گفته می‌شود که معمولا در مقایسه با آپارتمان‌های سنددار مقداری ارزان‌تر هم هستند.
این آپارتمان‌ها هم به دلیل نداشتن سند مشمول دریافت وام خرید نمی‌‌شوند.
به این ترتیب شما تنها قادر به دریافت وام برای خرید آپارتمان‌هایی هستید که حتما سند داشته باشند و سند آنها در رهن بانک نباشد یا مشکل دیگری مانند انحصار وراثت و ... هم متوجه آن نباشد. سند باید کاملا آزاد، ۶ دانگ و فاقد هر نوع بدهکاری به بانک یا هر جای دیگر باشد.
با وام، آپارتمان چند متری و در کجا بخریم؟
موضوع دیگری که در ارتباط با وام خرید مسکن ۸۰ میلیون تومانی مطرح است، این است که این وام برای خرید چه آپارتمانی، با چه متراژی و در کدام مناطق شهر تهران مناسب است؟
هم‌اکنون متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران معادل 4 میلیون تومان است که با محاسبه وام 80 میلیونی، به اضافه 10 میلیون تسهیلات جعاله و 40 میلیون تومانی که متقاضی به مدت یک‌سال برای دریافت وام در بانک پس‌انداز کرده است، وی قادر به خرید حدود 5/32 مترمربع از یک آپارتمان معمولی در محدوده مرکزی پایتخت خواهد بود. از آنجایی که رقم معقول وام برای پوشش هزینه‌های خرید یک آپارتمان مسکونی معمولا تامین 50 درصد از قیمت خرید آپارتمان است، این وام برای خرید یک واحد حدودا 60 مترمربعی مناسب است.
از طرف دیگر با توجه به اینکه ۴ میلیون تومان قیمت خرید هر مترمربع مسکن مربوط به متوسط قیمت مسکن است، برای خرید این آپارتمان ۶۰ متری با اتکا به پوشش ۵۰ درصدی هزینه خرید با استفاده از وام، بهتر است در محدوده‌های مرکزی شهر جست‌و‌جو کنید.
واضح است که هر چه شما جست‌و‌جوی خود را به مناطق بالاتر معطوف کنید پوشش هزینه‌ای وام برای شما کمتر می‌شود و برعکس هر چه قدر در مناطق پایین‌تر شهر متقاضی خرید مسکن شوید، به همان اندازه، قدرت خرید شما برای خانه‌دار شدن به واسطه پایین‌تر بودن قیمت‌ها، افزایش می‌یابد.
هم‌اکنون برخی مناطق غربی تهران که در محدوده نوار مرکزی پایتخت به سمت جنوب غرب واقع شده‌اند، برخی مناطق شرقی و همچنین اکثر قریب به اتفاق واحدهایی که در جنوب شهر تهران برای فروش فایل شده‌اند، مناسب‌ترین انتخاب برای خرید واحد ۶۰ متری هستند که قرار است نیمی از هزینه خرید آن از طریق وام تامین شود.
با این حال اگر صبر و حوصله کافی داشته باشید و با دقت تمام فایل‌های پیشنهادی مالکان به بنگاه‌ها را جست و جو کنید ممکن است در مناطق بالاتر هم بتوانید آپارتمان مورد نظر خود را با این شرایط خریداری کنید که بسیاری از این آپارتمان‌ها به علت پول لازم بودن فروشنده به‌عنوان فایل اکازیون به بازار فروش عرضه شده‌اند.