سیستم گرمایش آپارتمان شما چیست؟
انتخاب وسایل گرمایشی همواره براساس معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد، قطعا شما برای آپارتمان 40 متری‌تان تجهیزات شوفاژ یا پکیج خریداری و استفاده نمی‌کنید، یا اگر شما مستاجر باشید و دایما در حال جا‌به‌جایی مطمئنا باید وسیله گرمایشی داشته باشید تا بتوانید آن را حمل کنید و در صورتی که به آپارتمانی رفتید که شوفاژ و پکیج نداشت بتوانید خانه را گرم نگه دارید.
ممکن است شما آپارتمان کوچکی هم نداشته باشید و در یک آپارتمان ۱۲۰ متری با تجهیزات شوفاژ زندگی کنید، اما اتاق‌های خانه کاملا گرم نشوند و شما تصمیم بگیرید تجهیزات دیگری همچون بخاری را برای گرمایش به خانه اضافه کنید.
در این روزهای آغازین زمستان بد نیست اطلاعاتی راجع به خرید بخاری داشته باشید تا درصورتی که به فکر خرید، تعویض یا اضافه کردن یک بخاری به تجهیزات گرمایشی تان هستید دچار سردرگمی نشوید.
بخاری از گذشته‌های بسیار دور در انواع مختلفی مورد استفاده بوده و حتی با روی کار آمدن تجهیزات مدرن بسیار متنوع در بازار همچنان طرفداران خود را در بازار دارد و همیشه تقاضا برای خرید این محصول وجود دارد. انواع قدیمی بخاری نفتی بودند که امروزه به غیر از مناطق محروم و روستایی که ممکن است گازرسانی ضعیفی داشته باشند از این بخاری‌ها استفاده نمی‌شود.
درحال حاضر بخاری برقی و گازی در بازار موجود است، بخاری‌های برقی معمولا در ابعاد بسیار کوچکی طراحی می‌شوند و بیشتر برای مغازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و در منزل کاربرد چندانی ندارند، اما اگر تصمیم گرفته بودید برای گرم کردن اتاق کودکتان یک بخاری برقی کوچک بخرید بد نیست بدانید بخاری برقی یکی از پرمصرف‌ترین وسایل الکتریکی است و به شدت سبب اتلاف انرژی می‌شود.
حتی با وجود گران شدن هزینه گاز می‌توان گفت همچنان گاز ارزان‌ترین انرژی موجود در کشور ماست و در حال حاضر هم در دسترس‌ترین می‌باشد، البته ناگفته نماند که امسال با کمبودهایی روبه‌رو بودیم و همچنین هزینه گاز خانوارها هم افزایش یافت.
علاوه‌بر این دسته بندی بخاری‌ها از نظر داشتن یا نداشتن دودکش به دو دسته تقسیم می‌شوند، بخاری‌های گازی با دودکش و بخاری‌های گازی بدون دودکش. در سال‌های اخیر بخاری‌های بدون دودکش به خاطر عدم نیاز به دودکش و اینکه در هرکجای خانه می‌توان قرارشان داد و البته به خاطر طراحی‌های جالب و اندازه کوچکشان بسیار مورد توجه قرار گرفتند و با وجود هشدارهای فروشندگان و کارشناسان هنوز هم عده‌ای بی‌توجه به خطرات آن برای قسمت‌هایی از خانه که لوله بخاری ندارد اقدام به خرید این بخاری‌ها می‌کنند.
بعضی‌ها با اتکا به اینکه این بخاری‌ها سیستم ایمنی ODS دارد خطرات آن را نادیده می‌گیرند، این سیستم این‌گونه است که به محض پایین آمدن اکسیژن محیط جریان ورودی گاز را قطع می‌کند و بخاری خاموش می‌شود و تا زمانی اکسیژن به اندازه کافی نرسد روشن نمی‌شود، حال شما فرض کنید شما برای گرمایش یک اتاق کوچک ۶ متری بدون پنجره این بخاری را خریداری کرده‌اید، در درجه اول اگر سیستم ایمنی به خوبی کار کند بخاری شما قطعا مدت زمان زیادی را روشن نخواهد بود، چون در چنین ابعادی که هوا هم جریان چندانی ندارد قطعا اکسیژن محیط خیلی زود پایین می‌آید، حال فرض کنید قسمتی از سیستم ایمنی دچار مشکل شود یعنی سیستم پایین بودن اکسیژن را تشخیص دهد شعله خاموش شود، اما جریان گاز هم کاملا قطع نشود و فاجعه به بار بیاورد.
کارشناسان استفاده از این بخاری را در محیط‌های سربسته مانند اتاق خواب، اتاق زیر شیروانی، زیر پله، انباری، پارکینگ، حمام و هر جای دیگری که تهویه مناسبی ندارد ممنوع اعلام کرده‌اند.
معیارهای انتخاب بخاری مناسب
همیشه در روزهای سرد سال قیمت بخاری به شدت افزایش پیدا می‌کند و پیشنهاد این است که اگر امسال خرید بخاری برایتان ضروری نیست حتما بعد از زمستان این کار را انجام بدهید، اما به‌طور کلی قیمت بخاری بر اساس فاکتورهایی همچون اندازه و قدرت تولید حرارت متغیر است و هرچه بخاری بزرگ‌تر باشد گران‌تر هم هست.
علاوه‌بر اندازه بخاری طرح‌های متنوعی که امروزه بر بخاری‌ها پیاده می‌کنند عامل اصلی تفاوت قیمت بخاری ها از هم می‌باشد.
یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب بخاری متراژ خانه شما است، برای مثال اگر متراژ سالن منزل شما ۷۰ باشد حاصل‌ضرب آن در ۳ می‌شود ۲۱۰ و حالا اگر می‌خواهید بخاری بخرید که ۴۸۰۰ کیلو کالری گرما تولید می‌کند، این عدد را تقسیم بر ۲۴ کنید و عدد ۲۰۰ را به شما می‌دهد، بنابراین یک بخاری ۴۸۰۰ کیلوکالری برای یک مکان ۷۰ متری مناسب است، اما اگر متراژهایی بالاتری دارید باید به سراغ بخاری‌هایی با تولید حرارت ۸ و ۹ هزار بروید.
موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید رده انرژی بخاری مصرفی است، بهترین رده انرژی A و B می‌باشد اما چون در دسترس ما نیست به رده‌های C و D اکتفا کنید. برچسب رده انرژی روی تمام محصولات وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید رده مناسب را تشخیص دهید، البته در صورتی که بخاری با رده انرژی C یا D هم پیدا نکردید می‌توانید E ,G و یا F هم خریداری کنید.
یکی از چیزهای بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید داشتن سیستم ایمنی ترموکوپل است، این سیستم در صورت خاموش شدن بخاری جریان گاز را به صورت خودکار قطع می‌کند و تمام تولید‌کنندگان بخاری گازی این اجبار را دارند که حتما بخاری هایشان را مجهز به ترموکوپل کنند، بنابراین بهتر است از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.
در خرید بخاری بیش از اینکه به زیبایی ظاهری آن توجه کنید به ایمنی و استانداردهای آن دقت کنید و با توجه به حوادث تلخی که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده باید حواستان باشد که مراحل نصب و تعمیر بخاری را حتما به افراد متخصص و ماهر بسپارید و حتما از استاندارد و ایمن بودن آن اطمینان حاصل کرده و سپس استفاده کنید تا مرگ خاموش خدایی ناکرده
به سراغ شما نیاید.