ضرورت آموزش اخلاق مداری در سازمان ها
امروزه نقش و اهمیت اخلاق حرفه ای یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری است و حفظ و ثبات سازمانی و توسعه آن بر کسی پوشیده نیست. در کشور ما با توجه به مستندات و توصیه های ائمه معصومین(ع) ، تا کنون کمتر به مقوله اخلاق حرفه‌ای اسلامی پرداخته شده است در حالی که در غرب برای هر دانشِ مرتبط به مدیریت و سازمان، شاخه‌ای با عنوان اخلاق حرفه ای وجود دارد. بسیاری از کشورها در جهان صنعتی به این بلوغ فکری رسیده اند که بی اعتنایی به مسائل اخلاقی و فرار از مسئولیت‌ها و تعهدات اجتماعی منجر به از بین رفتن بنگاه ها می‌شود.
در سال ۲۰۰۵ که بیشتر کشورهای صنعتی با بحران مالی مواجه شدند، جهت حفظ و صیانت از حقوق مشتریان وایجاد امنیت خاطربرای آنها،دهه اخیر را دهه اخلاق نامگذاری کرده اند.
بنابراین، یکی از شاخص های مهم توسعه در کشورهای پیشرفته ،نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش با رویکرد اخلاق حرفه ای است که در حفظ و امنیت خاطر مشتریان و ایجاد اشتغال پایدار، نقش بسزایی ایفا می نماید.
پرداختن به این موضوع مهم مستلزم عزم و اراده ملی و سرمایه گذاری ریشه ای در هویت انسانی ودر نهایت فرهنگ جامعه است و این کار بخصوص در موارد مشمول خدمات مهندسی، کاردانی و... که بصورت فردی به جامعه ارائه می گردد، محسوس تر است.
توجه ویژه به اخلاق حرفه ای و نقش آن در بهره وری ساختمان از سوی سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران، در قالب برگزاری همایش، جای تقدیر و تشکر دارد. توجه ویژه به اخلاق حرفه ای به عنوان یک حلقه مفقوده می تواند با ارائه راهکارها و الزامات قانونی موجبات رشد و توسعه صنعت ساختمان گردیده و نیز اطمینان خاطر ذینفعان را در بر خواهد داشت.
مهم ترین اصول راهبردی که می تواند منشاء شکل گیری در اِلِمان ها و مولفه های کاربردی در اخلاق حرفه ای باشد، عبارت است از: کرامت انسانی، آزادی فردی، عدالت اجتماعی وامانت داری.
با این نگاه، فرد با بصیرت ایمانی، خودوهمه چیز را امانت خداوند می پندارد. از جمله موانع تغییر رفتار اخلاقی در هر سازمان، عدم آشنایی کارکنان نسبت به اخلاق و رفتار سازمانی بیان شده است. امروزه هیچ سازمانی بدون آموزش قادر به توسعه نیست و هر سازمان در کنار آموزش های تخصصی و مهارت های مورد نیاز ،ضرورت دارد به منظور ایجاد روحیه تعاون و فرهنگ کار گروهی، اخلاق مداری را جزو برنامه های آموزشی خود قرار دهد.
از آنجا که درصد قابل توجهی از تولید ناخالص ملی در کشور به سرمایه گذاری در امر ساخت و ساز اختصاص داشته و بخش قابل توجهی از نیروی انسانی در این صنعت اشتغال دارند، ضرورت ایجاب می کند در جهت ساماندهی و برنامه ریزی و بهره گیری از فناوری و تکنولوژی ساخت، تمامی عوامل تأثیر گذار اعم از سازندگان،مشاوران، انبوه سازان،پیمانکاران و نیز مهندسان، کاردانها، معماران تجربی و کارگران ماهر با حفظ و صیانت از حقوق شغلی و ایجاد ساختار مناسب ، با رعایت اخلاق حرفه ای، زمینه‌های توسعه پایدار را فراهم آورند.
انشاءالله و با اراده و عزم ملی و تحت لوای توصیه های مقام معظم رهبری در سال اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، شاهد تحول عظیم در تحقق اخلاق حرفه ای اسلامی در عرصه کار و زندگی بوده و موجبات رشدواعتلای ایران عزیزمان را فراهم آوریم.