حضور خودروسازان خارجی در کشور، تهدید یا فرصت؟
گروه بازرگانی: حدود یک ماه از توافق ایران با کشورهای 1+5 می گذرد. بعد از این رویداد پای هیات های اقتصادی غربی برای برقراری روابط اقتصادی و تجاری به ایران باز شد و در این میان شرکت های خودروساز خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، ژاپن و فرنسه تمایل بسیاری برای سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی ایران از خود نشان دادند. عملکرد خودروسازان ایرانی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان داخلی، رضایت چندانی از خودروسازان داخلی ندارند. باتوجه به اشتیاق خودروسازان بزرگ جهانی از جمله فولکس واگن، رنو، مرسدس بنز، پژو و ... برای حضور در صنعت خودروی ایران و افزایش تنوع خودروها در آینده، زنگ خطر برای دو خودروساز بزرگ داخلی به صدا درآمده است. به اعتقاد بر خی از کارشناسان با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگ‌های خطر برای ایران خودرو و سایپا به صدا درآمده است؛ به‌گونه‌ای که این شرکتها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند، بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در مواجهه خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.
حال باید دید در این شرایط صنعت خودروسازی داخلی ایران دچار بحران و زیان می شود و یا با ایجاد فضای رقابتی تا یک سال آینده شاهد خودروهای باکیفیت در کشور خواهیم بود.
در این میان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره همکاری خودروسازان با شرکت های خودروسازی از کشورهای فرانسه، ژاپن ، آلمان و ایتالیا، گفت: از آنجا که همکاری و شراکت با خودروسازان فرانسوی برای کشورمان موفقیتی نداشت در دوره جدید باید رویه ها تغییر کند و دیگر یک شریک و یک کشور مدنظر قرار نگیرد.

ایران توانایی جذب بیش از 5 شرکت خودروساز خارجی را دارد
مجید منصوری بیدکانی با اشاره به اینکه رفتارهای خودروسازان فرانسوی با ایران نباید فراموش شود، تاکید کرد: ما نمی خواهیم با فضای بدبینی وارد فاز جدید همکاری ها شویم اما مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد؛ بنابراین توصیه می کنم با یک کشور وارد مذاکرات جدی نشویم. بازار ایران توان و کشش جذب بیش از ۴ الی ۵ خودروساز خارجی را دارد.
نماینده مردم لنجان در مجلس خاطرنشان کرد: هیچ الزامی وجود ندارد که دو شرکت خودروساز داخلی با خودروسازان خارجی شراکت کنند. ازاین رو خودروسازان داخلی می توانند در قالب شعبه های جدید با شرکت های خودروسازی جهان همکاری کنند. این امر نباید در قالب اسم های ایران خودرو و سایپا باشد.
منصوری با بیان اینکه شرکت‌های رنو و پژو در دوره گذشته از بازار ایران سوءاستفاده کردند، تاکید کرد: قبل از رفتن دو شرکت فرانسوی ما تنها فروشنده قطعات و محصولات آنها بودیم و این دو خودروساز بیشترین سود را از بازارایران گرفتند؛ حال اگر قرار است مجددا با فرانسوی ها همکاری‌های مشترک آغاز شود، ضروری است که دوره گذشته ازسوی رنو وپژو جبران شود. به نظرمی رسد دریافت غرامت کمترین جریمه برای آنها است.

منافع خودروسازان خارجی را به منافع خود گره بزنیم
نماینده مردم لنجان در مجلس با تاکید بر اینکه خودروسازان باید به صورت واقعی خصوصی شوند تا در تنظیم قراردادها آزادانه رفتار کنند، گفت: خودروسازان اگر بدانند به دولت هیچ وابستگی ندارند در تنظیم قرارداداها وسواس بیشتری به خرج می دهند و اجازه نمی دهند از میزان سودشان کاسته شود.اما تا خصوصی شدن واقعی خودروسازان بهتر است که دولت بر قراردادهای خودروسازان داخلی با شرکت های خارجی نظارت کند و اجازه ندهد رفتارهای گذشته آنها تکرار شود.
وی بیان داشت:مجلس نیز آمادگی دارد که بر فعالیت خودروسازان در زمینه همکاری های مشترک نظارت کند و اجازه ندهد که در این مسیر غفلتی صورت گیرد. ما باید منافع خودروسازان خارجی را به منافع خود گره بزنیم .حتی می توان پا را فراتر گذاشت و گفت اقتصاد جهان رابا اقتصاد ایران قفل بزنیم تا تحریمی نتواند ما را زمین گیر کند.

در پساتحریم ها بر صادرات خودرو
به کشورهای اروپایی متمرکز شویم
دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در خصوص اعلام آمادگی و حضور شرکت های خودروساز اروپایی در ایران، در پاسخ به این سوال که آیا حضور این شرکت ها به ضرر خودروسازان داخلی است یا خیر، بیان داشت: به گفته نعمت زاده وزیر صنعت، با صحبت های صورت گرفته شرایطی فراهم می شود که شرکت های خودروساز خارجی حتی به طور ۱۰۰ درصد در ایران سرمایه گذاری کنند به گونه ای که خط تولید راه اندازی و درصد قابل توجهی از قطعات را ساخت داخل داشته باشند.
احمد نعمت بخش با تاکید بر اینکه در پساتحریم ها باید بر صادرات خودرو به کشورهای اروپایی تمرکز کنیم، گفت: حضور شرکت های خودروساز خارجی به ضرر خودروسازی داخل نیست و به طور قطع فضای تولید در آینده رقابتی تر خواهد شد.

مردم دیگر علاقه ای به خودروهای داخلی ندارند
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به صادرات خودروهای ایرانی به عراق و سوریه و چند کشور دیگر، تاکید کرد: این صادرات ارزشمند است، اما وقتی ارزشمندتر می شود که بتوان به کشورهای جهان اول و اروپا انجام شود. وی با تاکید بر اینکه تولید خودروهای مشترک با شرکت های خودروساز خارجی و صادرات آن به کشورهای اروپایی پروسه ای زمان بر است، بیان داشت: این پروسه حدود دو سال زمان می برد.
نعمت بخش با اشاره به این سوال که در دوران پساتحریم ها مردم دیگر علاقه ای به خودروهای تولید داخل همچون پراید و پژو نشان نخواهند داد، گفت: متاسفانه به دلیل آثار تحریم ها در دولت احمدی نژاد و ادامه ی آن، شرکت های خودروساز داخلی نتوانستند قطعات و محصولات مورد نیاز خود را از منبع اصلی وارد ایران کنند و مجبور به واردات این محصولات از هند و چین شدند که این موجب کاهش کیفیت خودروهای داخلی شد.
وی با قبول نارضایتی مردم از خودروهای داخلی همچون پراید و پژو ۴۰۵ و ...، گفت: پیش بینی می شود با رفع کامل تحریم ها پیشنهادات مختلف به شرکت های خودروساز داخلی به مناقصه گذاشته شود و هر کدام که بیشترین امتیاز را بدهند وارد کار می شوند البته این زمان بر است و باید تا پایان امسال که تحریم ها برداشته می شود منتظر ماند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه در خوشبینانه ترین حالت تا دو سال آینده خودروهای جدید وارد بازار می شود، تصریح کرد: با ساخت خودروهای جدید تیراژ آنها روز به روز بالا می رود و از تیراژ خودروهای قدیمی کم خواهد شد.

رقابت برای خودروهای چینی در ایران سخت تر می شود
نعمت بخش در خصوص جایگاه خودروهای چینی در بازار ایران بعد از حضور شرکت های مطرح خودروسازی جهان، گفت: تمام خودروهای وارداتی و ساخت داخل از هر کشوری که باشند استانداردهای ۵۵ گانه EEC اروپا را بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد طی می کنند. وی ادامه داد: به طور قطع چینی ها باید خدمات پس از فروش خود را ارتقا دهند و کیفیت تولیداتشان را بهبود دهند، البته خودروهای اروپایی قیمت هایی بالاتر از خودروهای چینی دارند و بازار رقابتی در ایران ایجاد می شود. به گفته نعمت بخش، بازار خودرو ایران در آینده رقابتی تر خواهد شد. همچنین قطعه سازان خودرو نیز باید تکنولوژی خود را ارتقا دهند.
با توجه به فاصله زیاد صنعت خودروسازی ایران با استانداردهای بین المللی به نظر می رسد با حضور شرکت های خودروساز خارجی، روزهای سختی پیش روی خودروسازان داخلی است و برای بقای خود علاوه بر رقابت تنگاتنگ با قدرت های بزرگ جهان، باید قرارداد حضور سرمایه گذاران خارجی ها در ایران به گونه ای تنظیم شود که از مونتاژکاری خودرو- چیزی که پیش از تحریم ها شاهد آن بودیم- دور شویم تا بار دیگر ایران در صنعت خودروسازی دچار خسارت و بی اعتمادی مردم نشود.