این موفقیت متعلق به همه زنان عضو است
دنیای اقتصاد- سیدمهرداد امیرکلالی: انتخابات اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هر سه سال یکبار برگزار و حکم اعضای آن پس از انتخاب، توسط وزیر راه و شهرسازی صادر می‌شود. هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان طبق قانون، مسئولیت هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی،کمک به ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز، ترویج اصول مهندسی و رعایت مقررات ملی ساختمان را برعهده دارد.

توسعه روزافزون شهرها و در پی آن مشکلات و مسائل بسیاری که جوامع شهری با آن دست به گریبان هستند، اهمیت نهادهای مرتبط با مدیریت شهری را بیش از پیش آشکار می‌نماید. از همین رو سازمان نظام مهندسی در راستای دستیابی به ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز می‌تواند نقش مهمی ایفا نماید. این انتخابات در شانزدهم مهرماه در استان خراسان رضوی برگزار شد و بنا به گفته اخوان‌عبداللهیان، مدیرکل اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی، انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در این دوره یکی از بهترین انتخاباتی بود که برگزار شد و نتایج چندین مرتبه چه دستی و چه الکترونیکی شمارش شد که پس از تأیید نهایی از سوی هیأت‌های ناظر رسما اطلاع رسانی شد. در این انتخابات 207 نفر برای نامزدی نام‌نویسی کردند که 148 نفر به عنوان واجدان شرایط نامزدی مشخص شدند. در این دوره انتخابات، از 31 هزار و 879 عضو، هفت هزار و 324 نفر در 14 حوزه استان در انتخابات شرکت کردند و میزان مشارکت افراد دارای پروانه در این انتخابات 67 درصد و مشارکت اعضای سازمان، 33 درصد بوده است. 1500 نفر از مهندسان در سطح استان در این انتخابات شرکت کردند که به نظر می‌رسد با توجه به تعداد بالای مهندسان واجد حق رای، این تعداد رای‌دهنده آنچنان مطلوب نیست.

به گفته شاهدان عینی و اظهار نظر مسئولان مربوطه تنها یک مشکل فنی کوچک در روز انتخابات در سیستم انتخاباتی مشاهده شد و به این دلیل روند رأی‌گیری با تأخیر آغاز شد. به فاصله یک روز پس از انتخابات دو نامه اعتراضی جداگانه نسبت به برگزاری انتخابات توسط جمعی از مهندسان در سایت‌های خبری منتشر شد. در این نامه‌ها از عملکرد هیات برگزارکننده انتخابات انتقاد و نسبت به تخلفات گسترده انتخاباتی اعم از تبلیغات در حین برگزاری انتخابات، قطعی سیستم اخذ رای و ... اعتراضاتی مطرح شده بود. در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان و شایعه ابطال انتخابات، اوایل ماه جاری طی مراسمی در استانداری خراسان رضوی، اعتبارنامه اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی به منتخبان اعطاء شد. به همین منظور با خانم آناهیتا زنده‌دلان از اعضای منتخب سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم. رشته تحصیلی او معماری و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد است. زنده‌دلان در این انتخابات رای اول رشته معماری را کسب کرد که این موضوع برای بسیاری از افرادی که حضور بانوان را در عرصه فعالیت‌های مدیریتی و اجتماعی کمتر مشاهده می‌کردند، مایه افتخار و تعجب بود.

با او در مورد پیش‌بینی میزان مشارکت مهندسان در این انتخابات و چالش‌ها و نقش مهندسی معماری در بخش ساختمان، برنامه‌ها و اهدافش به عنوان عضو هیات مدیره و نظرش راجع به حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی صحبت کردیم. وی معتقد است که توجه به حضور و جایگاه مناسب برای بانوان بیشتر در حد شعار باقی مانده، به‌طور مثال تاکنون در پست‌های مدیریتی سازمان نظام مهندسی استان خانمی منصوب نگردیده است. او در پاسخ به این سوال که نظرش نسبت به کسب رای اول در رشته معماری چیست؟‌ می‌گوید که فکر می‌کند ارتباطش با بدنه نظام مهندسی استان (اعضا) که حاصل فعالیت در دو بخش دانشگاهی و امور صنفی و حرفه‌ای است، عامل این مسأله بوده است. مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

به نظر شما چرا در این دوره تبلیغات گستـرده‌تری رادر رسانـه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از مهندسان و گروه‌های انتخاباتی که نام بسیاری از آن‌ها برای اولین بار به گوش می‌رسید، شاهد بودیم؟ اهمیت این دوره به‌خصوص برای شهر مشهد چه بود؟
مسلما رسانه راه ارتباطی مناسب و ایمن برای همگان است و بر این اساس آنچه از رسانه‌ها انتظار می‌رود کمک به تسهیل در ارتباطات و شفاف‌سازی است. در دنیای کنونی که عصر دیجیتال نامیده شده و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن سرعت در انتقال اطلاعات می‌باشد، رسانه‌ها نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و شبکه‌های اجتماعی مجازی نمودی از این تاثیر است. امروزه اگر یک آگهی طراحی می‌گردد یا سخنی گفته می‌شود، در قالب روزنامه، یک روز بعد و در قالب هفته‌نامه چند روز بعد و در قالب ماهنامه چند هفته بعد به اطلاع مخاطب می‌رسد. همچنین گوینده خبر بازخوردی از مخاطب دریافت نمی‌کند، درصورتی‌که در رسانه دیجیتال ضمن ایجاد ارتباط دوسویه ارتباط در لحظه هم ایجاد می‌گردد. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما لازم است اشاره کنم که این انتخابات استانی بوده و منحصرا متعلق به مشهد نبوده و فایده آن ارتباط نزدیک‌تر و سریع‌تر کلیه اعضا در سطح استان با یکدیگر و با کاندیداها بوده است.

پیش‌بینی می‌کردید میزان مشارکت این دوره با دوره قبل چه تفاوتی داشته باشد؟
با توجه به رشد ۳۳ درصدی تعداد اعضا در رشته‌های هفت‌گانه نسبت به انتخابات گذشته، پیش‌بینی افزایش مشارکت متناسب با افزایش تعداد اعضا به نظر می‌رسید که محقق شد.

به نظر شما چه عواملی می‌توانند بر مشارکت مهندسان در امور سازمان نظام مهندسی تأثیرگذار باشد؟
سازمان نظام مهندسی یک سازمان مردم‌نهاد است که ماهیت اصلی آن مشارکت اعضا می‌باشد و این مشارکت را می‌توان در مجامع عمومی سازمان مشاهده نمود. هنگامی که اعضا از پیامدهای اقتصادی و همچنین اجتماعی و فرهنگی مشارکت، ارزیابی مثبت به‌دست آورند؛ انگیزه حضور در تعیین سرنوشت در آن‌ها به‌وجود آمده و با رضایت و رغبت و احساس مسئولیت در این موضوع مشارکت می‌کنند.

در مورد رشته خود بگویید، مهندسی معماری در بخش ساختمان چه نقشی دارد و چالش‌های این رشته چیست؟
معماری به‌عنوان کالبد درونی (فضاهای داخلی) و بیرونی (فضاهای شهری) می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسانی به‌صورت فردی و اجتماعی باشد. کالبدهای معماری در واقع مشخص‌کننده بسیاری از حریم‌های شهری هستند و به تبع آن در بسیاری از تعاملات اجتماعی شهر نقش داشته، پس می‌توان بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی شهر را به معماری نسبت داد؛ به همین ترتیب می‌توان چاره بسیاری از معضلات شهری را در معماری جستجو نمود. بسیاری از رفتارهایی که در فضاهای شهری اتفاق می‌افتد را می‌توان در رفتارهای تعریف‌شده توسط فضاهای طراحی شده برای کاربران جستجو کرد. چرا که تمامی فضاهای اطراف ما بخشی از واقعیت اجتماعی ما به‌شمار می‌آیند. حوزه بهسازی و نوسازی و به‌ویژه سیما و منظر شهری یکی از مهمترین چالش‌های معماری و شهرسازی امروز مشهد است.

برنامه‌های شما به‌عنوان عضو هیات مدیره چیست؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟
وظایف واختیارات هیات مدیره در ماده ۷۳ کتاب قانون نظام مهندسی در ۳۸ مورد عنوان شده است. اهداف خودم را به عنوان یک عضو خانم در هیات مدیره در سه گروه کلی دسته‌بندی می‌کنم. دسته اول با شاکله جامعه مهندسی که از هفت رشته تخصصی تشکیل شده، مرتبط است. دسته دوم با رشته تخصصی خودم یعنی معماری مرتبط است و دسته سوم در جهت فراهم نمودن بستر مناسب جهت حضور پررنگ‌تر بانوان مهندس درعرصه‌های مختلف است.

چه دستاوردهایی را به مردم شهر مشهد و همکاران خود وعده می‌دهید؟
وعده به معنای انجام کاری در زمان یا مکان مشخص در آینده است، اما در حال حاضر دیدگاه مثبتی نسبت به این کلمه وجود ندارد چون برداشتی که در بین عموم وجود دارد با معنای اصلی متفاوت است. بنابراین اجازه دهید از کلمه دیگری استفاده کنیم. در نظام مهندسی ساختمان دو گروه به عنوان ذی‌نفعان درگیر هستند؛ مهندسان و مردم. ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز و خدمات مهندسی می‌تواند منافع هر دو گروه را تامین کند.

به‌عنوان یک زن، نظرتان راجع به حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی و اینکه خودشان را در معرض انتخاب بگذارند، چیست؟
متاسفانه حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی در کل کشور و در سازمان نظام مهندسی استان کمرنگ است. تشویق به حضور و فراهم آوردن زمینه مناسب برای حضور می‌تواند اولین گام در این راستا باشد.

چرا زنان کمتر کاندیدا می‌شوند و رغبتی به حضور در انتخابات ندارند؟
در حال حاضر با درنظرگرفتن تعداد اعضای خانم نسبت به تعداد اعضای آقا در سازمان نظام مهندسی استان، شرکت تعداد کمتری از بانوان به عنوان کاندیدا در انتخابات دور از ذهن نیست، اما متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زمینه‌های مناسب مشارکت برای بانوان این تعداد بسیار کمتر از حدانتظار است. توجه به حضور و جایگاه مناسب برای بانوان بیشتر در حد شعار باقی مانده و در حدی که شایسته بانوان است مورد توجه قرار نگرفته، به‌طور مثال تاکنون در پست‌های مدیریتی استان، خانمی منصوب نشده است.

باتوجه به اینکه رای اول رشته معماری را کسب کردید، به‌نظر شما دلیل این رای بالا چه بود؟
در ابتدا متذکر شوم که این موفقیت را تنها مربوط به خودم نمی‌دانم و این موفقیت متعلق به تمامی اعضای خانم نظام مهندسی استان است. همچنین این نتیجه را مرهون لطف جامعه مهندسی فرهیخته استان می‌دانم. فکر می‌کنم ارتباطم با بدنه نظام مهندسی استان (اعضا) که حاصل فعالیت در دو بخش دانشگاهی و امور صنفی و حرفه‌ای است یکی از دلایل اصلی باشد و شاید این نتیجه نشانه‌ای برای تمایل بانوان به حضوری پررنگ‌تر دراین عرصه باشد.