5/ 1 میلیون ایرانی در ترکیه، 1500 ترک در ایران

دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- نشست مشترک و ملاقات رودرروی هیات اقتصادی طرابوزان ترکیه با فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی، در هتل همای شماره ۲ برگزار شد. در این نشست که با حضور سرکنسول ترکیه در مشهد، نماینده وزارت خارجه، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه برگزار شد، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی آمادگی اتاق را برای تبادل هیات‌های تجاری و فراهم نمودن زمینه بازدید و ملاقات‌ها میان فعالان اقتصادی اعلام کرد. حسین محمودی با یاد کردن از پتانسیل‌های تجاری، صنعتی، اقتصادی و گردشگری و کشاورزی استان خراسان ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی آمادگی دارد تا میز مشترکی در اتاق مشهد در اختیار اتاق بازرگانی طرابوزان بگذارد و همین میز را در طرابوزان برای توسعه تجارت دو طرف ایجاد کند.

سفر نخستین هیات بزرگ تجاری ترک به مشهد

سرکنسول ترکیه در مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه نزدیک به یک‌سال‌ونیم است که این کنسولگری در مشهد افتتاح شده و در این مدت هیات‌های اقتصادی و تجاری مهمی به مشهد آمده‌اند، ادامه داد: هیات کنونی، نخستین هیات بزرگ ترکیه‌ای است که به مشهد سفر کرده است. محمت دوغان خاطرنشان کرد: تعامل دوکشور با یکدیگر قابل‌توجه است، چراکه ارتباطات ما با ایران به تجارت و اقتصاد محدود نمی شود بلکه اشتراکات فرهنگی، دینی و قومی بسیاری میان ما وجود دارد. سرکنسول ترکیه در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر سرانجام احیای سیستم پنجره واحد بین دو کشور گفت: وزارت گمرک ترکیه درباره این موضوع تصمیم‌گیری کرده و منطقه‌ای را انتخاب کرده‌اند که در آینده‌ای نزدیک در مرز بازرگان، اقدامات تجارت از طرف یکی از کشورها انجام و اطلاعات به شکل آنلاین به طرف مقابل منتقل می‌شود. وی تصریح کرد: برخلاف تصورات موجود، ایران در این تعاملات تجاری، سود بیشتری از صادرات به ترکیه کرده است؛ چنان‌که سال گذشته ۹.۷ میلیارد دلار مجموع مراودات بازرگانی ایران و ترکیه بوده که فقط سه میلیارد دلار، سهم صادرات محصولات ترکیه به ایران و مابقی سهم ایران بوده است. محمت دوغان همچنین با بیان اینکه سالانه ۱.۵ میلیون ایرانی به ترکیه و ۱۵۰۰ ترک به ایران سفر می‌کنند، گفت: ما می‌خواهیم با معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و به‌ویژه شهر مشهد این موضوع را جبران کنیم.

زمینه‌های فعالیت تجاری ترکیه در ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه نیز در این نشست گفت: هدف اصلی سفر این هیات، فراهم کردن زمینه فعالیت مشترک بیشتر میان دو کشور است. احمد حمدی گردوغان زمینه فعالیت هیات تجاری ترکیه را مصالح ساختمانی، ساخت‌وساز، رنگ‌ها، عایق‌ها، در و پنجرهPVC، لوازم خانگی و برقی، ساخت ماشین‌آلات، تجهیزات هتلی و صنعتی، شوینده و مواد غذایی دانست و درباره علت پایین بودن سطح مراودات تجاری دو کشور گفت: هم‌اکنون تا رسیدن به سطح ایده‌آل در حوزه تجارت میان دو کشور فاصله داریم اما امیدواریم با اجرایی شدن طرح مبادله کالا به کالا حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه افزایش یابد . احمد حمدی گردوغان در حاشیه این نشست در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره میزان فعال بودن گمرک‌های ایران و ترکیه از جمله سرو و رازی و همچنین احتمال شبانه‌روزی شدن گمرک بازرگان گفت: در زمینه ۲۴ ساعته شدن فعالیت گمرک‌ها توافقاتی انجام شده و درباره تجارت مرزی و شهرهایی که در مرز وجود دارند، صحبت‌های زیادی با هم‌طرازان ایرانی انجام شده تا تعاملات اقتصادی بین دو کشور تسهیل شود. وی ادامه داد: مهمترین دستاورد این نشست که هم‌اکنون نیز درباره آن توافق قطعی صورت گرفته ایجاد و راه‌اندازی پرتال مشترک بازرگانان و تجار دو کشور است تا از این طریق بتوانند ضمن شناسایی ظرفیت‌ها و نیازهای یکدیگر در مسیر توسعه و تقویت تجارت، دو طرف به‌ویژه در حوزه‌های تولیدی و صنعتی گام بردارند.

ارتباط با ترکیه برای ایران استراتژیک است

همچنین رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره سفر این هیات تجاری به مشهد گفت: این هیات با تأیید سازمان توسعه تجارت ایران و به منظور دیدارهای دوجانبه با صاحبان صنایع خراسان رضوی و تجار به مشهد سفر کرده است. ناصر بهزاد ادامه داد: ارتباط با ترکیه برای ایران به لحاظ مسائل سیاسی و اقتصادی نوعی ارتباط استراتژیک است و مرز مشترک ما با ترکیه و همچنین ارتباط ترکیه با بازارهای اروپایی می‌تواند زمینه‌های توسعه تجارت ایران را به اروپا گسترش دهد. وی سهم استان خراسان را در این مراودات اقتصادی تأمین مواد اولیه تولیدات صنعتی برای تولیدکنندگان ترکیه دانست و ادامه داد: در این سفر مجموعه‌ای از پروژه‌های زیرساختی استان که نیازمند اعتباراتی بین پنج تا هزار میلیارد دلار است، به تجار ترک معرفی می شود. رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درباره آمار و ارقام صادراتی و وارداتی خراسان رضوی و ترکیه نیز گفت: در سال گذشته درمجموع از استان خراسان رضوی دو میلیون و۶۰۰ هزار دلار کالا به ترکیه صادر شده و در مقابل حدود ۲۴ هزار دلار از ترکیه واردات داشته‌ایم که حجم این واردات بیشتر بر ماشین‌آلات و برخی مواد اولیه متمرکز بوده و در مقایسه با حجم صادرات بسیار ناچیز است .