افق روشن توسعه صنایع پلیمری در 25 سال آینده
مهندس نعمت زاده بنیانگذار نمایشگاه ایران پلاست است. وی علاوه بر اینکه با مدیریت خود توانست زمینه جهش و تحول در صنعت پتروشیمی را فراهم کند، با برگزاری این نمایشگاه زمینه رونق صنایع پایین دستی را هم فراهم خواهدکرد. نعمت زاده گرچه امروز به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مشغول خدمت به صنعت کشور است، اما همیشه به صنعت پتروشیمی نگاه مهربانانه ای داشته و دارد. به همین بهانه در ساعات آغازین صبح و در حالی که مسیر منزل تا محل کارش را می پیمود، در گفت وگوی تلفنی کوتاهی از او درباره انگیزه های ایجاد نمایشگاه ایران پلاست پرسیدیم.
آقای مهندس نعمت زاده، چه انگیزه ای باعث شد شما و همکارانتان در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۸۱ اقدام به راه اندازی و برگزاری نمایشگاه ایران پلاست کنید؟
ما وقتی جهت توسعه صنعت پتروشیمی تصمیم گیری می کردیم به این جمع بندی رسیدیم که پلیمرها باید یکی از اولویت های صنعت پتروشیمی کشور باشد. علت هم این بودکه گاز اتان را به صورت مخلوط در گاز طبیعی و همچنین گازهای همراه نفت داشتیم. می دانیم که اتان و پروپان و تاحدی بوتان می تواند برای توسعه پتروشیمی و صنعت پلیمرها موثر باشد. به همین علت سرمایه گذاری گسترده ای را هم با سرمایه دولت و هم با سرمایه بخش خصوصی آغاز کردیم. براساس برنامه ها، امروز باید به حدود 10 میلیون تن ظرفیت تولید پلیمر می رسیدیم که البته تاکنون به عدد قابل توجه 7.8 میلیون تن رسیده ایم و تا آنجا که اطلاع دارم از این میزان حدود 6.5 میلیون تن هم تولید می کنیم. اگر خدا بخواهد با تکمیل طرح های جدید، هم ظرفیت و هم تولید افزایش می یابد. خب، این میزان تولید پلیمر نیاز به صنایع پایین دستی داشت. به همین دلیل در سال 1381 فکر کردیم چنین نمایشگاهی را در سطح بین المللی ایجاد کنیم که هم ایرانی ها بیایند و هم خارجی ها تا از نظر فناوری های جدید، روش های ساخت، ماشین آلات و نوع ساخت و محصولات تبادل نظر بشود.
دلیل دیگر این بود که در آن زمان پلیمرها داشت جایگزین فلزات می شد و امروز حتی اتومبیل از مواد پلاستیکی و کامپوزیت ساخته می شود، چون هم سبک تر است و هم و ارزان تر. بنابراین، در آن زمان آینده را برای جایگزینی پلاستیک ها در صنعت جهانی روشن می دیدیم و این هم دلیل دیگری بود برای برگزاری این نمایشگاه.
البته ما سابقه ای هم از نمایشگاه K در دوسلدورف آلمان داشتیم که هر سه سال یکبار برگزار می شود. من یکبار در آن نمایشگاه شرکت کردم و عظمت کار را از نزدیک دیدم و با تنوعی که چنین نمایشگاهی می تواند داشته باشد آشنا شدم. ما نیز برای برگزاری ایران پلاست از این نمایشگاه الگوبرداری کردیم.
به نظر شما امروز وضع این نمایشگاه مطلوب است؟
خوشبختانه شنیدم نمایشگاه امسال با استقبال خوبی روبرو شده به طوری که حدود 500 شرکت داخلی و حدود 250 شرکت خارجی در این نمایشگاه شرکت کرده اند. امیدوارم با آغاز و برگزاری نمایشگاه ایران پلاست حرکت های جدیدی هم در صنعت پلیمر آغاز شود و رشد این صنعت شتاب بگیرد.
شما برای توسعه این صنعت چه پیشنهادی دارید؟
من هنوز معتقدم که ما داریم مواد اولیه فراوان پتروشیمی کشور را در فلات قاره و جزیره خارک می سوزانیم. در حالی که حق نداریم گازهای سنگین تر از متان را بسوزانیم، چون اینها بهترین ماده اولیه برای پلیمرهاست. ما سعی کردیم این را در خوزستان و عسلویه جمع آوری و تفکیک کنیم، اما در حال حاضر بیدبلند 2 را داریم که هنوز بلاتکلیف است و اخیرا شنیدم با جابجایی سهامداران اوضاع آن بهبود یافته. پارسیان را هم داریم که گاز غنی دارد. با این همه واقعا به آینده امیدوارم و با مخازن نفتی که داریم و دارای گازهای غنی است، می توانیم آنها را تبدیل به پتروشیمی کنیم. من افق روشنی در زمینه توسعه صنایع پلیمری برای 25 سال آینده می بینیم. دوستان ما در پتروشیمی و همچنین در بخش خصوصی باید همت کنند و با کمک بخش نفت و گاز این مواد را به مواد با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنند. همانطورکه رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند، ما باید از صدور مواد خام جلوگیری کنیم و یکی از بهترین زمینه های تبدیل گازها که انتقال آن گران و غیرمعمول است، تبدیل آن به پتروشیمی و بعد از آن هم تکمیل زنجیره تولید است.