ردپای اساطیر
رضا خوشبخت تاریخ 84 ساله جام جهانی پر است از اتفاقاتی که در حصار زمان باقی نماندند و جاودانه شدند. تصاویر خوشحالی و غم‌های بازیکنان بزرگی که بر سر تصاحب این جام رقم زده شد. همیشه در دل هواداران فوتبال باقی مانده است. با هم 9تصویر ماندگار جام‌های جهانی را مرور می‌کنیم: دست خدا و گل قرن
۱۱۴۵۸۰ نفر به صورت زنده شاهد یکی از ماندگارترین بازی‌های تاریخ جام جهانی بودند. جایی که در استادیوم آزتکا مکزیکوسیتی، آرژانتین در مرحله نیمه نهایی جام جهانی مقابل انگلیسی صف آرایی کرد که اختلافات سیاسی بسیار زیادی با آن داشت. عمده این اختلافات به خاطر مالکیت جزایر فالکلند بود. در نیمه دوم بازی در دقیقه ۵۱، مارادونا بعد از یک و دو با والدانو، با پیتر شیلتون دروازه‌بان انگلستان بر سر یک توپ هوایی تک به تک شد. مارادونا که حدود ۲۰ سانتیمتر از گلر بریتانیایی‌ها کوتاه‌تر بود با پرشی بلند با ضربه دست توپ را از بالای سر شیلتون وارد دروازه انگلستان کرد. داور تونسی بازی، صحنه را به درستی ندید و آن را گل اعلام کرد.
مارادونا در مصاحبه بعد از بازی در توصیف این گل گفت: «کمی با سر مارادونا و کمی هم با دست خدا». 4 دقیقه بعد از این گل معروف، مارادونا مشهورترین گل تاریخ جام جهانی را زد. او از وسط زمین پا به توپ 4 بازیکن انگلیس را دریبل زد و بعد از جا گذاشتن شیلتون زیباترین گل تاریخ جام جهانی را از نگاه هواداران فوتبال زد تا انتقام سختی از انگلیسی‌ها بگیرد. در سال 2002 فیفا این گل را گل قرن نامید.
گلوله‌ای در سینه
آندرس اسکوبار بازیکنی که به خاطر یک گل به خودی در مقابل آمریکا مقصر اصلی عدم صعود تیم ملی کلمبیا به مرحله حذفی جام جهانی شناخته شد و دو هفته بعد از حذف از این تورنمنت به ضرب گلوله در کشورش کشته شد. به باور مردم عادی این ترور به خاطر شکست در شرط‌بندی‌های بزرگ و به دستور لردهای مواد مخدر در کلمبیا صورت گرفته است. در مراسم تشییع جنازه این بازیکن بیش از 120 هزار نفر شرکت کردند. او قبل از مرگش در مصاحبه‌ای با یک روزنامه کلمبیایی در مورد حذف تیمش از جام جهانی گفته بود که دنیا در این نقطه تمام نمی‌شود. اسکوبار چند روز بعد از این مصاحبه در یک پارکینگ در ماشینش کشته شد.
ضربه آخر
آخرین ضربه زین الدین زیدان ستاره تکرارنشدنی فرانسه در مستطیل سبز است. آخرین ضربه این بازیکن به توپ زده نشد. بلکه با قدرت هر چه تمامتر با سر به سینه مارکو ماترزاتزی، مدافع تیم ملی ایتالیا نواخته شد. آن هم در فینال جام جهانی 2006. ضربه‌ای که باعث اخراج زیزو از بازی شد. صحنه خروج او از زمین و دور شدنش از جام طلایی قهرمانی یکی از تراژدی‌های بزرگ فوتبال نام گرفته است.
رادیو بی بی سی از یک معلم ناشنوایان که قدرت لب خوانی به زبان ایتالیایی داشت، دعوت کرد و تمامی ویدئوهای صحنه بازی را از جهت‌های مختلف در اختیار او گذاشت تا ماجرای چیزی که ماتراتزی به او گفته بود را کشف کند. این معلم مدعی شد که ماتراتزی در یک جمله کوتاه توانسته بود که به زیدان و مادرش توهین جنسیتی و نژادی بکند. جمله‌ای که به سرعت از سوی ماتراتزی تکذیب شد. اما زیدان اینقدر از آن جمله بر آشفته بود که در سال ۲۰۱۰ یعنی ۴ سال بعد از آن اتفاق در مصاحبه‌ای درباره آن صحنه گفت: «حاضرم بمیرم ولی هرگز بابت این حرکت عذرخواهی نمی‌کنم». اما این حرکت زیدان تصویری ماندگار شد و حتی از این ضربه‌اش مجسمه ساخته شد.
حمله شوماخر
با گسترش فوتبال و افزایش پخش تلویزیونی آن، تماشاگران سطوح مختلفی از خشونت را دیدند ولی هنوز هم ضربه هارالد شوماخر، گلر مشهور آلمان در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۲ مقابل فرانسه یکی از رقت انگیزترین صحنه‌های تاریخ فوتبال به شمار می‌رود. این ضربه شوماخر به سر باتیستون فرانسوی نه تنها با اخراج او همراه نشد که او توانست با بی کفایتی داور مسابقه در زمین بماند و در ضربات پنالتی، ضربات فرانسوی‌ها را مهار کند و آلمان به فینال برسد. میشل پلاتینی بعدها در مصاحبه‌ای گفت فکر می‌کرده که باتیستون مرده است چون هیچ‌گونه علائم حیاتی از خود نشان نمی‌داد. شوماخر بعدها از باتیستون عذرخواهی کرد که مورد پذیرش این بازیکن فرانسوی قرار گرفت.
این‌ور خط یا آن‌ور خط؟
پر رنگترین تصویر از جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان، گل جف هرست مهاجم انگلیس در وقت‌های اضافه به آلمان در فینال بود. در دقیقه ۱۰۱ درحالی‌که نتیجه بازی ۲ بر ۲ بود، جف هرست شوتی را به سمت دروازه آلمان‌ها شلیک کرد که بعد از برخورد با تیر افقی به زمین خورد و از دروازه بیرون آمد. داور که صحنه را ندیده بود به سوی کمک داور رفت و با نشان دادن مرکز زمین، گل را تایید کرد. انگلستان در نهایت آن بازی را ۴ بر ۲ برد و به جام جهانی‌اش رسید ولی تا مدت‌های زیادی بر سر این موضوع بحث بود که آیا آن شوت هرست از خط دروازه گذشته است؟ این گل از سوی آلمان‌ها به گل ومبلی مشهور شده است.
مووپا سریع‌تر رسید
بازی زئیر و برزیل جام جهانی در جام جهانی ۷۴ یک صحنه تاریخی دارد. یک ضربه کاشته پشت محوطه جریمه زئیر اعلام می‌شود. رولینو و جرزینهو پشت ضربه قرار می‌گیرند؛ مقابل دیوار دفاعی. داور سوت را می‌زند. بدون اینکه ضربه‌ای زده شود بازیکنی با سرعت از دیوار دفاعی زئیر کنده می‌شود و به سمت توپ حمله می‌کند و قبل از اینکه برزیلی‌ها تصمیم به شوت بگیرند توپ را با قدرت هر چه تمامتر دور می‌کند. همه حاضران از این اتفاق شوکه می‌شوند. معلوم می‌شود که این اتفاق ناشی از ضعف اطلاعات این بازیکن از قوانین بازی بوده. بنده خدا فکر می‌کرده که با زدن سوت هر که زودتر به توپ برسد مالکیت توپ مال اوست. این صحنه با هلهله هواداران برزیل همراه شد. زئیر در نهایت با ۱۴ گل خورده و بدون گل زده جام را به پایان برد ولی نام مووپا در تاریخ جام جهانی ثبت شد.
شادی گل مارکو تاردلی
گل‌های زیادی در فینال‌های جام جهانی زده شده و شادی‌های زیادی هم متعاقب آن انجام شده است. ولی خوشحالی مارکو تاردلی هافبک ایتالیا بعد از زدن گل به آلمان در فینال ۸۲ در استادیوم سانتیاگو برنابئو برای همیشه ماندگار شده است. شوت پای راست او به گوشه دروازه شوماخر راه یافت. تاردلی بعد از این گل با مشت‌های گره کرده به سمت نیمکت تیم ملی ایتالیا می‌دوید و با تکان دادن سر فریاد می‌کشید و گریه می‌کرد. خوشحالی او آنقدر جذاب و از ته دل بود که در ذهن هواداران فوتبال ثبت شد. فابیو گروسو مدافع ایتالیا در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ بعد از گلی که به آلمان زد به همان میزان شادی کرد که به اندازه شادی گل ماندگار تاردلی بود.
گریه‌های گازا
اشک‌های پل گاسکوئین، هافبک جنجالی تیم ملی انگلیس بعد از شکست مقابل آلمان غربی در ضربات پنالتی در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا از دیگر صحنه‌های ماندگار تاریخ جام‌های جهانی است. اگر خوشحالی گل تاردلی که از ته قلبش بر می‌آمد بر دل هواداران نشست، اشک‌های کودکانه گاسکوئین هم بعد از آن شکست دل خیلی‌ها را آزرد.
بالا بردن جام ژول ریمه
ماندگارترین تصویر جام جهانی بالا بردن جام جهانی توسط کارلوس آلبرتوی برزیلی بود. تیمی که در فینال ۴ بر یک ایتالیا را در هم کوبید. نسل طلایی پله، کارلوس آلبرتو، جرزینهو، رولینو، توستائو و چندین بازیکن خاطره ساز دیگر که به رهبری ماریو زاگالوی افسانه‌ای بخش مهمی از تاریخ جام جهانی را نوشتند. خیلی‌ها معتقدند که بازی‌های جذاب و چشم نواز این نسل طلایی، فوتبال را فراگیر کرد تا جایی که فوتبال جایگاه پرطرفدارترین رشته ورزشی‌اش را مدیون این نسل است.