یاسین نمکچیان رمان مهمترین تولید ادبی در جهان است که همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. کشورهایی که در ادبیات جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند با رمان‌نویس‌هایشان شناخته می‌شوند.
در ایران نیز اگرچه رمان‌نویسی در مقایسه با کشورهای پیشرو در این عرصه، سابقه چندانی ندارد، اما رمان همواره مورد توجه مخاطبان و نویسندگان ومنتقدان بوده است. در سال‌های اخیر نویسندگان جوان زیادی وارد عرصه شدند و آثار قابل اعتنایی به یادگار گذاشتند. از سویی دیگر مخاطبان هم نسبت به آثار تولید شده روی خوش نشان دادند. در حال حاضر ناشران زیادی در این عرصه فعالیت می‌کنند.
آنچه در این گزارش می‌خوانید معرفی تازه‌ترین رمان‌های منتشر شده نویسندگان ایرانی است، هرچند در بین انبوهی از کتاب‌ها تنها چند عنوان را انتخاب کرده‌ایم، اما همین مجال هم غنیمتی است تا پیشنهادهایمان را با خوانندگان مجله که علاقه دارند رمان ایرانی بخوانند در میان بگذاریم. در این فهرست آثاری را در نظر گرفتیم که تازه منتشر شده‌اند و یا اخیرا تجدید چاپ شده‌اند. در شماره‌های آینده هم سعی می‌کنیم این پیشنهاد‌ها را تکرار کنیم تا شاید کتاب به سبد مصرفی خانواده‌ها برگردد، هرچند با این تورم کار سختی به نظر می‌رسد. pic1
لکنت
امیر حسین یزدان بد نویسنده‌ای است که خیلی‌ها منتظر کتاب تازه‌اش بودند. این نویسنده در سال ۱۳۸۹ مجموعه داستان «پرتره مرد ناتمام» را منتشر کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و دو جایزه‌ گلشیری و گام اول را از آن خود کرد. نویسنده حالا با تجربه جدید بازگشته است و رمان «لکنت» را از سوی انتشارات افق در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. «لکنت» رمانی سیاسی، تاریخی است که با دستمایه‌های اسطوره و رمز نوشته شده است. در این رمان نویسنده سعی دارد با استفاده از تکنیک معما و رمز، داستان زندگی مردی را توصیف کند که ناخواسته درگیر مسایل سیاسی شده است. «لکنت» در ۱۶۰ صفحه، با شمارگان یک‌هزار و ۵۰۰ نسخه، به قیمت هشت هزار تومان از سوی نشر افق روانه بازار کتاب شد.
اندوه مونالیزا
«مونالیزای منتشر» نخستین اثر شاهرخ گیوا بود که در سال ۱۳۸۷ راهی بازار کتاب شد و جوایز ادبی مهرگان و رمان متفاوت سال ۱۳۸۷ را از آن خود کرد. این نویسنده هم با اولین کتابش خود را در عرصه ادبیات داستانی به تثبیت رساند و حالا دومین رمانش را با عنوان «اندوه مونالیزا» منتشر کرده است. داستان این کتاب درباره خانواده‌ای است که در محله‌ای از تهران زندگی می‌کنند و هنگامی که شهرداری می‌خواهد خانه را برای احداث پل خراب کند، شخصیت اصلی داستان از زاویه‌ نگاه اول‌شخص، روزگار ساخته شدن خانه را در ذهن مرور می‌کند. در واقع رویدادهای داستان در رجوع به گذشته‌ شخصیت اصلی و خاطرات او از رخدادهای دوران پهلوی دوم تا اوایل دهه ۷۰ شکل می‌گیرند. «اندوه مونالیزا» در قطع رقعی و ۱۹۶ صفحه، به قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و از سوی انتشارات زاوُش روانه بازار کتاب شده است.
نفرین سرخ
نفرین سرخ نوشته مینا یکتا یکی از رمان‌های تازه منتشر شده نشر آموت است که به تازگی روانه بازار کتاب شده و جزو پرفروش‌های این ناشر است. این رمان درباره زندگی زن جوانی است که به دلیل تفاوتی جسمی، مورد تحقیر و تهدید اطرافیان قرار می‌گیرد. نویسنده در کتابش به مساله سرنوشت و سوال‌هایی که در این‌باره برای خود و بسیاری از مردم رخ می‌دهد، پرداخته‌، اما پاسخ به پرسش‌ها را بر عهده مخاطب قرار داده‌ است. رمان «نفرین سرخ» در ۳۱۲ صفحه، با شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه، به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی نشر آموت منتشر شد. pic۲
چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم
چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم نوشته زویا پیرزاد یکی از مهمترین رمان‌های ادبیات داستانی ایران به شمار می‌آید که در سال‌های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چاپ چهل و هشتم این رمان اخیرا از سوی نشر مرکز روانه بازار کتاب شده است. داستان رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» در دهه ۴۰ و در محله بوارده آبادان رخ می‌دهد. موضوع اصلی این داستان، یکنواختی زندگی زنی خانه‌دار و خسته از روزمرگی‌هایش است که گمان می‌کند با تصمیمی نامتعارف می‌تواند دنیای بهتری برای خود بسازد. چاپ چهل و هشتم رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» با شمارگان یکهزار و ۸۰۰ نسخه، به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی نشر مرکز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
ایراندخت
رمان «ایراندخت» نوشته بهنام ناصح یکی از رمان‌های خواندنی ادبیات داستانی ایران است که چاپ پنجم آن روانه بازار کتاب شده است. ناصح با انتشار این رمان نامش را به عنوان نویسنده‌ای قابل اعتنا مطرح کرد و کتابش توانست برنده جایزه‌ گام اول، شایسته تقدیر در جایزه کتاب فصل و نامزد جایزه کتاب سال غنی‌پور شود. «ایراندخت»، نخستین اثر داستانی ناصح و درباره دختری به نام «ایراندخت» و جوانی به نام روزبه است. این داستان با الهام از شخصیت‌های تاریخی دوران ساسانی و در موقعیت‌هایی با نگاه به برخی رویدادهای آن دوره و واگویه‌های ذهنی قهرمانان داستان روایت شده است. وقایعی که هر دو شخصیت این رمان با آنها مواجهند، در نهایت به کاوشی درونی می‌رسد که به درجاتی از تعالی معنوی آنها می‌انجامد. ایراندخت برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹ به چاپ رسید و چاپ پنجم آن در ۲۰۴ صفحه و قیمت ۶ هزار تومان از سوی نشر آموت منتشر شده است.
جناب آقای دیو
تازه‌ترین رمان محمدعلی علومی نویسنده و طنزپرداز اخیرا روانه بازار کتاب شده است. علومی که یکی از نویسندگان جدی و پرکار سال‌های اخیر بوده است در این رمان تجربه‌های جدیدی را به تصویر کشیده است. این کتاب درون‌مایه‌ای طنز دارد و از معدود رمان‌‌های طنزی است که به قلم نویسندگان ایرانی در سال‌های اخیر منتشر شده است. این نویسنده در مراسم رونمایی این کتاب سانسور و ممیزی در هشت سال گذشته را یکی از عوامل بازدارنده طنز دانست. رمان «جناب آقای دیو» در ۲۶۰ صفحه، با شمارگان یکهزار و یکصد نسخه، به قیمت ۱۲ هزار تومان و از سوی انتشارات بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان روانه بازار
کتاب شد.