نورپردازی خانه  با لوستر مناسب
نور همواره یکی از منابع مهم در زندگی انسان است و بدون آن انجام بیشتر کارها در روز و تمام کارها پس از غروب آفتاب برای شما غیرممکن می‌شود، در زندگی امروزی بشر، داشتن این منبع به صورت ثابت و در دسترس باعث‌شده تا انسان به جنبه‌های زیبایی آن بپردازد. انتخاب رنگ‌های متفاوت نور، چراغ‌هایی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف و لوسترهایی که علاوه‌بر زیباسازی نورپردازی خانه شما دکوراسیون شما را هم چشم‌نوازتر خواهد کرد.
در گذشته لوسترها بیشتر جنبه تجملی داشتند و اکثر آنها در اندازه‌های بزرگ و بسیار سنگین ساخته می‌شدند و برای سالن‌های بزرگ، کلیساها، مراکز زیارتی، هتل‌ها و تالارها مورد استفاده قرارمی‌گرفتند و خانه‌هایی هم که لوستر داشتند خانه‌های بسیار بزرگ و پرزرق و برقی بودند.
اما با گذر زمان و خلاقیت طراحان لوسترهای کوچک‌تری هم طراحی شد و تقریبا در تمام خانه‌ها اتاق‌های نشیمن دارای لوستر بودند. لوستر‌ها در گذشته بیشتر شیشه‌ای ساخته می‌شدند و آویزها و شاخه‌های فراوانی داشتند که پر از قطعه‌های شیشه‌ای هفت رنگ بود. اما با مدرن شدن زندگی و سایر لوازم و دکوراسیون منزل طراحان لوستر، لوسترهایی با شاخه‌های کمتر یا از جنس‌هایی چون فلزو چوب و... طراحی کردند.
چه لوستری برای چه فضایی مناسب است؟
اولین چیزی که برای انتخاب لوستر باید به آن توجه کنید، فضای مورد نظر شما است، اینکه وسعت فضای اتاق کم است یا زیاد، سقف آن اتاق بلند است یا کوتاه، آیا اتاق نشیمن شما سقف کاذب و چراغ هالوژن هم دارد یا نه و نکات بسیار دیگری که باید حتما به آنها توجه کنید، اگر فضای اتاق نشیمن شما کوچک است، بهتر است از لوسترهایی با شاخه‌های کمتر و چراغ‌های کمتر استفاده کنید که اگر لوستری با چراغ‌های زیاد انتخاب کنید در صورت اضافه بودن مجبورهستید برخی لامپ‌ها را باز کنید که نمای زشتی به لوستر شما می‌دهد.
در صورتی که سقف خانه شما چندان بلند نیست بهتر است از لوستر‌های بلند و آویز انتخاب نکنید؛ چراکه سقف خانه را کوتاه‌تر هم نشان می‌دهد پس بهتر است مدل‌های سقفی را انتخاب کنید و در کنار آن می‌توانید یک چراغ دیوارکوب یا یک آباژور هماهنگ با طراحی لوسترتان انتخاب کنید. البته اگر تصمیم گرفتید بالای میز ناهارخوری‌تان لوستر نصب کنید، حتی در صورت کوتاه بودن سقف می‌توانید از مدل‌های آویز و بلند استفاده کنید تا نور تمام میز را روشن کند.
چیدمان و دکوراسیون خانه در انتخاب نوع لوستر بسیار مهم است مثلا اگر دکوراسیون شما سلطنتی یا سنتی است، بهتر است لوستر‌های کریستالی با طرح‌های کلاسیک انتخاب کنید و اگر چیدمان مدرنی دارید از میان انواع فلزی و چوبی و پارچه‌ای انتخاب نمایید. مثلا اگر مبلمان استیل دارید لوستری انتخاب کنید که شاخه‌های آن در جهات مختلف طوری تنظیم شوند که تمام قطعات مبلمان شما به یک میزان روشن نشان بدهند. به‌طور کلی تعیین محل مناسب برای نصب لوستر بسیار مهم است و انتخاب محل نامناسب، می‌تواند کل دکوراسیون شما را تحت‌تاثیر قرار دهد؛ علاوه‌بر اینکه به لحاظ ظاهری محل خود لوستر مهم است، محل نصب لوستر نورپردازی را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است قسمت‌هایی تاریک و قسمت‌هایی را روشن‌تر جلوه دهد.
همان قدر که لوستر برای اتاق نشیمن جذاب است برای اتاق خواب نور لوسترها چندان دوست داشتنی نیست و قطعا شما ترجیح می‌دهید به جای آن یک دیوارکوب کم نور یا یک آباژور داشته باشید.
رنگ لوسترها باید مطابق رنگ چیدمان سایر لوازم منزل باشد، اما از آنجا که شما لوستر را مانند پرده یا مبلمان زود به زود تعویض نخواهید کرد، سعی کنید رنگی انتخاب کنید که علاوه‌بر هارمونی با چیدمانتان رنگ مرسومی باشد که همیشه شیک و جدید به نظر برسد و با چند نوع دکوراسیون همخوانی داشته باشد.
علاوه‌بر رنگ خود لوستر رنگ چراغ‌ها و نحوه نورپردازی هم اهمیت فراوانی دارد و بهتر است از چراغ‌های آفتابی و مهتابی با تناژهای متفاوت استفاده کنید، تا نور یکرنگ لوستر چشمتان را اذیت نکند و رنگ دکوراسیون منزلتان را هم تحت‌تاثیر قرار ندهد.
نورپردازی لوستر به‌طور کلی با توجه به طرز قرار گرفتن شاخه‌ها و لامپ به سه حالت سربالا، سرپایین و خوابیده تقسیم می‌شوند.
اگر لوستری انتخاب می‌کنید که حباب دارد، حواستان باشد که از مدل‌هایی انتخاب کنید که حباب‌های استاندارد و معمول تری دارد تا در صورت شکستن یکی بتوانید حباب آن را دوباره جایگزین کنید. دقت کنید که بدنه لوستری که انتخاب می‌کنید پیچیدگی‌های چندانی نداشته باشد تا از شر دردسر تمیز کردن انحناهای پرپیچ‌وخم آن راحت شوید.
اگر فضایی که قرار است برای آن لوستر بخرید زوایای زیادی دارد یا لوازم آن اتاق زوایای زیادی دارد بهتر است، یک لوستر گرد برای آن فضا انتخاب کنید، در صورتی که سقف اتاق نشیمن شما گچ بری و تزئینات دارد بهتر است از لوسترهای ساده انتخاب کنید.
امروزه دیگر برای تمام اتاق‌های یک خانه لوستر نصب می‌کنند، برای اتاق کودک لوسترهای رنگارنگ، شب تاب و موزیکال طراحی شده یا برای آشپزخانه لوسترهای فانتزی و رنگی مطابق با فضای آشپزخانه طراحی شده است.
پس از اینکه لوستر مورد نظرتان را انتخاب کردید، دقت کنید که برای نصب آن حتما موارد ایمنی را رعایت کنید و حتما کار نصب را در روز انجام دهید؛ چراکه باید حتما تمام جریان برق ساختمان را کامل قطع کنید و اگر در کارهای الکتریکی مهارت ندارید حتما از یک برق کار کمک بگیرید.