چـرا پیکان رفت، چـرا وانت پیکان ماند
پیکان در دوره اول ریاست معصومه ابتکار بر سازمان حفاظت از محیط زیست به موزه سپرده شد؛ این در شرایطی است که پس از گذشت 9 سال از تولید وانت پیکان، این خودرو باری نیز در دوران حضور وی در سازمان حفاظت از محیط زیست به موزه بکسل خواهد شد. در دوره اول ریاست معصومه ابتکار بر سازمان حفاظت محیط زیست، موضوع استانداردسازی خودروهای تولیدی به لحاظ آلایندگی مورد تصویب قرار گرفت و بدین ترتیب آخرین پیکان، تولید و این خودرو آلاینده رسما از چرخه ایران‌خودرو خارج شد. ابتکار ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال ۸۴ در مراسم توقف خط تولید پیکان روی آخرین نمونه تولیدی این خودرو نوشت: «توقف تولیدپیکان نمادی از عصر نوین تحولات سبز در صنایع کشور و نشانه‌ای از عزم ملی برای حفاظت از محیط زیست است.» هر‌چند ابتکار خروج پیکان از خط تولید بزرگ‌ترین‌ شرکت خودروسازی را نمادی از حفاظت از محیط زیست خوانده بود اما ادامه تولید وانت پیکان نمی‌توانست خیلی بر حفظ محیط زیست تاکید داشته باشد.در این بین خیلی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو خروج پیکان از صنعت خودرو و توقف آن در شرکت ایران خودرو را عملی شجاعانه از سوی دولت خواندند. هر‌چند برخی از کارشناسان خودرو سپردن پیکان به موزه را نقطه عطفی در صنعت خودرو کشور می‌خوانند اما این خروج نابهنگام شرکت تولید‌کننده را با چالش‌ها و مشکلات مالی
بی‌شماری مواجه کرد.
بسیاری از مشتریان خودروی پیکان و مسوولان دولتی به‌طور حتم 26 اردیبهشت 84 را به خاطر دارند، روزی که پیکان با این جمله اسحاق جهانگیری، وزیر صنعت و معدن وقت به موزه تاریخ سپرده شد. «پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای این صنعت باشد».

هر‌چند بسیاری از کارشناسان اقدام جهانگیری را در اوج سودآوری شرکت ایران خودرو از این خودروی پیر و کهن صنعت خودرو شجاعانه می‌خوانند اما مشکلاتی که گریبانگیر این شرکت خودروساز شد با گذشت سال ها همچنان آن را رها نکرده است. در این بین جهانگیری با وعده تولید تندر90 و قرارداد مشترکی که با شرکت رنو بسته شده بود، در نظر داشت خودروی متعلق به شرکت رنو را جایگزین پیکان کند؛ تصمیمی سخت و بزرگ که هر چند به دولت نهم سپرده شد اما چاره‌ساز مشکلات مالی شرکت ایران خودرو نشد. در هر حال این خودرو با تمام حاشیه‌هایی که بعد از خروج از خط تولید پیدا کرد برای همیشه از صنعت خودرو کشورمان خداحافظی کرد. این در شرایطی است که طی دو سال گذشته با توجه به تحریم صنعت خودرو و مشکلاتی که بر سر راه این صنعت قرار گرفت، زمزمه‌هایی مبنی بر تولید دوباره آن به گوش می‌رسید. در این بین اگر‌چه سودآوری این خودرو می‌توانست برای شرکت تولید‌کننده وسوسه برانگیز باشد اما خودرویی که از کیفیت کافی برخودار نبود و بسیار نیز پرمصرف بود، تولید دوباره آن به‌خصوص برای مسوولان زیست محیطی نمی تواندتوجیهی داشته باشد.
اما این سوال همیشه برای مشتریان خودروهای داخلی مطرح است که چرا همزمان با حذف پیکان از خط تولید ایران خودرو، آن هم با صدها دلیل مبنی بر آلایندگی و ازدیاد مصرف سوخت و عدم موفقیت در آزمون استاندارد‌های ۵۵‌گانه، تولید وانت پیکان پس از گذشت ۹ سال از توقف پیکان همچنان ادامه پیدا کرد. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که عدم تولید خودروی باری در شرکت‌های خودروساز مانع از حذف وانت پیکان شد، این در شرایطی است که قرار بود طبق قرارداد پلتفرم مشترک با رنو، وانت تندر جایگزین این خودرو شود. وی تاکید می‌کند که پلیس راهور در چندین دوره با دلایلی همچون عدم نصب کیسه هوا، نداشتن ترمز‌ ای‌بی‌اس و نبود استاندارد آلایندگی یورو ۴ از شماره‌گذاری این خودرو سرباز زد حال آنکه شرکت تولید‌کننده با وعده توقف تولید آن بارها توانست مجوز شماره‌گذاری را از مقامات بالاتر اخذ کند.حال در شرایطی قرار داریم که این خودرو در آستانه توقف قرار دارد.در همین حال خبر توقف شماره‌گذاری خودرو وانت پیکان در حالی طی هفته جاری از سوی رئیس پلیس راهور کشور و همچنین معاون سازمان ملی استاندارد مورد تایید قرار گرفت که به گفته یک مقام مسوول در شرکت ایران‌خودرو قرار است وانت پی‌یو‌وان جایگزین وانت پیکان در ایران‌خودرو تبریز شود. بر این اساس گفته می‌شود خروج آخرین وانت پیکان از خط تولیدی این شرکت نیز قرار است همچون پیکان با برگزاری مراسمی در اسفندماه همراه باشد.
اما خودرو وانت پی‌یو‌وان (کاریا) روی پلت‌فرم ۴۰۵ طراحی شده که دارای موتور ۱۷۰۰ سی‌سی چهار سیلندر است. در هر صورت وانت پیکان با تمام فرازونشیب‌هایی که طی این سال‌ها طی کرد، قرار است در اسفندماه به موزه سپرده شود و جایگزین آن یعنی وانت پی‌یو‌وان بر خط تولید این شرکت قرار بگیرد.