در حال حاضر بازار گوشی‌های تلفن همراه در اختیار دو یا سه سیستم‌عامل یعنی اندروید، ios و ویندوزفون است اما با این حال اکثر پیشرفت‌های صورت گرفته در گوشی‌های هوشمند طی یک دهه گذشته مدیون پلت‌فرم‌هایی است که امروزه از آنها تنها یک نام باقی‌مانده است. در گزارش زیر نگاهی به سیستم‌های موبایلی داریم که در حال حاضر وجود ندارند.

سیستم‌عامل سیمبین: بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲
سیستم‌عامل متن بسته سیمبین را می‌توان اول پلت‌فرم هوشمند موبایلی دانست که با حمایت غول‌های بزرگی همچون اریکسون، زیمنس، موتورولا، نوکیا، سامسونگ و ال‌جی و با همت شرکتی به نام Psion در دهه ۲۰۰۰ متولد شد. این سیستم‌عامل ساختار ۲۲ بیتی داشت که با امکان مدیریت همزمان چند برنامه برای تجهیزات سیار طراحی شده بود.بزرگ‌ترین ویژگی این سیستم‌عامل، طراحی آن برای تجهیزات کوچک دستی با منابع محدود بود که می‌تواند ماه‌ها و سال‌ها روی آن اجرا شود. با افزایش محبوبت سیمبین در دهه بعد از تولد، شرکت فنلاندی نوکیا اکثر سهام دیگر شرکا به دست آورد تا سیمبین به یک پلت‌فرم اختصاصی تبدیل شود.آخرین نسخه از سیمبین در سال ۱۳۹۱ همزمان با معرفی سه گوشی نوکیا ۶۰۰، نوکیا ۷۰۰ و نوکیا ۷۰۱ به رایگان در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفت با این حال به دلیل روی کار آمدن پلت‌فرم‌های قدرتمندی همچون iOS و اندروید و در طرف دیگر کاهش ارزش سهام نوکیا دیگر شرکت‌ها از تولید دستگاهی مبتنی بر این پلت‌فرم سرباز زدند

سیستم‌عامل دنجر (Danger OS): بازه زمانی 2002 تا 2010
اگر تا به امروز نامی از این پلت‌فرم نشنیده‌اید تعجب نکنید، زیرا شارپ و شرکتی به نام Danger در سال ۲۰۰۲ به طور انحصاری توسعه آن را در پیش گرفته بودند که سرانجام منجر به تولید گوشی هوشمندی به نام هیپ‌تاپ مجهز به کیبورد QWERTY شد که تنها در ایالات‌متحده و با پشتیبانی خدمات T-Mobile راهی بازار شد. هرچند این محصول توانست درآمد خوبی را برای شرکت تولیدکننده در پی داشته باشد، با این حال تولید گوشی‌های هوشمند با کیبورد QWERTY در سال ۲۰۱۰ آنچنان هم نمی‌توانست جذاب باشد از این رو توسعه Danger در همان سال متوقف شد.

سیستم‌عامل کین (KIN OS): بازه زمانی 2010 تا 2011
به نظر می‌رسد مایکروسافت در پایان دادن به عمر پلت‌فرم‌های موبایلی به درجه اعلا دست یافته است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ پس از خرید Danger، به همکاری با شارپ را در توسعه پلت‌فرم اختصاصی KiN ادامه داد که در آن نیز از کیبورد QWERTY پشتیبانی شد با این حال اپراتور وریزون به‌عنوان اپراتور همکار جایگزین تی موبایل شد.KIN تقریبا با تولد iOS و ویندوزفون ۷ قدم به عرصه رقابت در بازار پلت‌فرم‌های موبایلی نهاد. در سال ۲۰۱۱ گوشی هوشمند Kin TWOm،‌ به دلیل از دست دادن جذابیت و محبوبیت خود و همچنین همزمانی با ارائه ویندوزفون، با توقف تولید روبه‌رو شد. بد نیست بدانید سیستم‌عامل Kin برگرفته از رابط کاربری Zune بود که در ادامه رابط کاربری مترو نیز بر پایه‌ آن ساخته شد. نکته جالب دیگر اینکه Andy Rubin پایه‌گذار این پلت‌فرم کمی بعد از فروش آن، در شرکت کوچکی روی یک طرح تازه‌کار به نام اندروید مشغول فعالیت شد.

سیستم‌عامل پالم (Palm OS): بازه زمانی 1996 تا 2008
پالم یا گارنت یک سیستم‌عامل است که در سال ۱۹۹۴ به وسیله شرکت پالم برای دستیار دیجیتال شخصی پالم توسعه داده شد. این سیستم‌عامل با هدف آسان کردن ارتباط کاربر از طریق نمایشگر لمسی با رابط گرافیکی طراحی شد. این سیستم‌عامل، برنامه‌های شخصی ابتدایی و مدیریتی را فراهم می‌کرد. نسخه‌های بعدی این سیستم‌عامل بر روی گوشی‌های هوشمند توسعه داده شدند.تقریبا می‌توان گفت تا پیش از ورود مایکروسافت، همه مردم دنیا، PDA را با سیستم‌عامل پالم می‌شناختند اما پس از آن، این واژه به سیستم‌عامل ویندوز اختصاص پیدا کرد. گوشی‌های مبتنی بر پالم به راحتی از کیبورد فیزیکی QWERTY پشتیبانی می‌کردند سیستم‌عامل Web OS: بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰سیستم‌عامل webOS یکی از سیستم‌عامل‌های متعددی است که بر اساس هسته لینوکس شکل گرفته‌اند. درست مثل اندروید و توزیع‌های مختلف لینوکس؛ اما روش استفاده و امکانات هر سیستم‌عامل متفاوت است. کمپانی پالم سیستم‌عامل وب‌او‌اس را تولید کرد و مدتی بعد به کمپانی بزرگ HP پیوست. از این رو هنوز هم منشأ webOS را اچ‌پی می‌دانیم. Webos نام بود که از سال ۱۳۹۳ به تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی اطلاق می‌شد. هرچند این پلت‌فرم کمتر از یک سال در بازار گوشی‌های هوشمند دوام آورد، با این حال هنوز هم در تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم‌عامل بلک‌بری (BlackBerry OS): بازه زمانی 1999 تا 2013
BlackBerry OS نام پلت‌فرم اختصاصی شرکت بلک‌بری است که در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار پای به عرضه رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند نهاد. شرکت کانادایی بلک‌بری برای توسعه پلت‌فرم خود از پالم کم می‌گرفت با این حال پس از روی کار آمدن iOS اپل و در پس آن مهاجرت روز افزون کاربران بلک‌بری به آن، شراکت پالم و بلک‌بری نیز پایان یافت.BlackBerry بازار تجارت تلفن‌های هوشمند را با تمرکز روی پست الکترونیک به دست آورد؛ هرچند در سال ۲۰۱۳ نسخه ۱۰ پلت‌فرم بلک‌بری به صورت رسمی بر پایه QNX معرفی شد ، با این حال اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند که این پلت‌فرم بازی را برای همیشه به رقبای خود باخته است.

سیستم‌عامل های مائه مو،‌ می‌گو،‌ بادا (Maemo, MeeGo, Bada): بازه زمانی 2008 تا 2012
مائه مو که توسط نوکیا توسعه داده شده است و در حقیقت یک سیستم‌عامل مبتنی بر DEBIAN LINUX است که در ابتدا به‌طور ساده INTERNET TABLET OS نامیده می‌شد. سیستم‌عامل Maemo از ابتدا به‌گونه‌ای طراحی شد که از همه نظر باز باشد. با استفاده از تجربه گسترده نوکیا و اینتل و ترکیب کردن بهترین ویژگی‌های سیمبین و Moblin و نیز ادغام شدن انجمن‌های توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل‌ها اکوسیستمی توسعه یافت که مزایای زیادی را برای کاربران در پی داشت. هرچند MAEMO به عنوان پلت‌فرم پشتیبان نوکیا شناخته می‌شد، با این حال اولین تبلت این شرکت فنلاندی با نام Nokia N810 نیز با قدرت گرفتن از آن تولید شد.MeeGo نیز یک پلت‌فرم دیگر بود که در سال 2011 روی Nokia N9 قرار گرفت. در آن زمان به نظر می‌رسید تولید نسل‌های بعدی N9 ادامه‌دار نخواهد بود، اما زبان طراحی این محصول همچنان برای تولیداتی همچون Lumia 800 به کار گرفته شد. MeeGo پس از چند سال همکاری نوکیا و اینتل به دست فراموشی سپرده شد و این شرکت فنلاندی سرمایه‌گذاری جدیدی را با همکاری سامسونگ بر روی توسعه پلت‌فرمی به نام بادا آغاز کرد.هرچند پس از مدت‌ها صرف هزینه و وقت اولین نسخه از پلت‌فرم بادا در سال 2011 به صورت رسمی معرفی شد. با این حال توسعه آن دو سال بعد با روی کار آمدن پلت‌فرم جدید تایزن سامسونگ که قابلیت مانور بر روی گجت‌هایی علاوه بر گوشی‌های هوشمند را داشت، متوقف شد.