«سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران»  در مسیر تحقق استراتژی‌ها و توسعه بازارها
زهرا مجتهد اکنون ایران یکی از پنج کشور دنیاست که به تکنولوژی استحصال پلاتین به روش لیچینگ سیانوری دست یافته است. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران توانسته است بخش بزرگی از طرح‌های پژوهشی خود را با تکیه بر دانش ایرانی و نیروی انسانی متخصص و دلسوز به اجرا در آورد. مدیر عامل شرکت معتقد است «اگر چه اساس این دانش از خارج از کشور وارد شده اما همین امر مقدمه ای برای حرکت‌ها و جهش‌های مهم و تاثیر گذار در آینده شرکت خواهد بود به طوری که این دانش می‌تواند دانش‌های دیگری را به توالی به همراه خود داشته باشد». مهندس مهری همواره بر توان و دانش نیروی انسانی در این شرکت تاکید دارد و آن را از مهمترین سرمایه‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در جهت طرح‌های توسعه‌ای شرکت بر می‌شمرد. این تلاش ایرانی در بخش صادرات نیز سبب شده تا این شرکت از مرزهای کشور گام فراتر نهد و استراتژی توسعه بازار را حتی در شرایط تحریم به اجرا درآورد. در ادامه، گفت و گوی اختصاصی با مدیر عامل شرکت را می‌خوانید که طی آن به اهداف، استراتژی‌ها، دلایل موفقیت شرکت و نظرات ایشان در خصوص طرح ملی رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی پرداخته‌ایم. جناب آقای مهندس مهری، در ابتدا مختصری از تاریخچه و فعالیت‌ شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران را توضیح دهید.
شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (سهامی عام) در سال ۱۳۶۳، تحت پوشش بانک صنعت و معدن تاسیس شد. این شرکت عملیات اجرایی طرح ایجاد مجتمع الکیل بنزن خطی (LAB) را در اواخر سال ۱۳۶۹ در ناحیه‌ای به مساحت ۳,۴۲۰,۰۰۰ مترمربع در منطقه صنعتی شمال غرب اصفهان آغاز نمود و در ۱۱ خرداد ماه ۱۳۷۳ به بهره‌برداری رسید. دانش فنی این طرح برای تولید سالانه ۵۰,۰۰۰ تن الکیل بنزن خطی و ۴۶,۰۰۰ تن نرمال پارافین که در نوع خود یکی از پیچیده‌ترین دانش‌های فنی در صنایع پتروشیمی است، از شرکت UOP (شاخه انگلستان) خریداری شده است. در سال ۱۳۷۹ با افزایش مصرف داخلی و همچنین بهبود بازار مصرف در منطقه، اجرای طرح توسعه برای تولید سالانه ۷۵,۰۰۰ تن الکیل بنزن خطی و ۱۴۰,۰۰۰ تن نرمال پارافین با به کارگیری مهارت‌های علمی- تجربی کادر متخصص شرکت و با توجه به دانش موجود، با همکاری شرکت LGE & C در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۳۸۲ با موفقیت به بهره‌برداری رسید. همچنین این شرکت در راستای بهبود کیفیت نرمال‌پارافین خود از ابتدای سال ۱۳۸۷ تولید نرمال پارافین با آروماتیک کمتر از ۱۵ /۰ درصد وزنی با استفاده از توان نیروهای متخصص خود را آغاز کرد و به منظور بهبود کیفیت LAB تولیدی، کاهش ضایعات و کاهش تولید محصول جانبی (HAB) به میزان ۳۵ درصد و افزایش ۵ درصدی محصول LAB با همکاری شرکت چینی Sinopec طرح DSH خود را در آبان سال ۱۳۸۷ با موفقیت به بهره‌برداری رسانده است. این شرکت با هدف کاهش هر چه بیشتر آلاینده‌های محیط زیست و ایجاد ارزش افزوده، طرح شیرین سازی off liquid و تولید محصول جدید سولب-۶۰۴ را در بهار ۱۳۹۰ که به نام سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری شده بود با همت و توان نیروهای داخلی به بهره‌برداری رساند.
دلایل موفقیت شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران از دیدگاه شما کدامند؟
طبیعتا برای موفقیت هر شرکت عوامل مختلفی دخیل می‌باشند. در بازار رقابتی امروز دنیا، شرط بقا و سودآوری، داشتن مزیت رقابتی است. و شرط لازم برای مزیت رقابتی نیز داشتن استراتژی مناسب می‌باشد.
اولین عامل موفقیت‌های شرکت، بهره‌گیری از یک استراتژی منسجم، همه سو نگر و کاربردی است که با مشارکت پرسنل سازمان تدوین و کلیه برنامه‌های شرکت حول آن محور طراحی شده است.
از دیگر علل موثر بر حرکت رو به جلوی شرکت می‌توان به کیفیت محوری، نیروی انسانی متخصص و کارآمد، سازماندهی و استفاده بهینه از نیروی انسانی، حضور مستمر و قوی در بازارهای جهانی و توجه ویژه به پروژه‌های تحقیقاتی اشاره کرد.
میزان صادرات شرکت در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های موجود و موانع پیش رو به چه میزان بوده است؟
در شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران به تحریم‌ها به دید فرصت نگریسته شد به طوری که در سال‌های اخیر که تحریم‌ها به اوج رسیده است و با مشکلاتی در خصوص حمل و نقل دریایی و بیمه کالاها برای صادرات محصولاتمان مواجه بودیم، با طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب و خلاقانه و ریسک پذیری، این مشکل مرتفع شد. در حال حاضر با همت و تلاش به انجام رسیده شرکت ۷۵ درصد از محصولات خود را به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی، با تنوع بالا در روش‌های حمل صادر می‌کند. به نحوی که امکان تحویل محصولات در هر نقطه ای از دنیا به مشتریان فراهم می‌باشد.
امسال در دوره 9 ماهه موفق شدیم بیش از 250 میلیون دلار از محصولات خود را صادر کنیم و پیش بینی می‌شود تا پایان سال مالی جاری صادرات «شیران» به 310 میلیون دلار برسد. این رقم حدود سه برابر مدت مشابه در سال 1389 می‌باشد.
محصولات شرکت از تنوع مناسبی برخوردار است و به زودی دو محصول جدید دیگر به چرخه تولیدات ما اضافه خواهد شد.
طرح‌های توسعه ای شرکت در چه مرحله ای قرار دارد ؟
در حال حاضر ۲۰ طرح در دست اقدام می‌باشد که برای این منظور ۹۲ میلیارد تومان هزینه سرمایه گذاری در نظر گرفته شده و علاوه بر این نیز مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان دیگر در دست اقدام است. مهمترین این طرحها، طرح افزایش ۱۰۰ هزار تنی ظرفیت LAB می‌باشد که پس از بهره برداری، این شرکت به یکی از قطبهای اصلی تولید LAB در جهان تبدیل می‌شود.
تا چه اندازه طرح ملی رتبه بندی کارتهای بازرگانی را در شکل‌گیری یک نظام علمی‌و عادلانه موفق می‌دانید؟
تا آنجایی‌که من اطلاع دارم اتاق بازرگانی ۳ هدف اصلی را از طرح رتبه‌بندی کارتهای بازرگانی دنبال می‌کند: ایجاد تمایز بین کارت‌های بازرگانی از طریق روشهای علمی‌و عادلانه، تسهیل روابط تجاری و بین‌المللی از طریق اطلاع رسانی مناسب و فراهم آوردن بستر مناسب برای اعطای امتیازات ویژه به دارندگان کارت. دستیابی به اهداف بالا در کوتاه مدت با چالش‌هایی موجه است. واقعیت این است که برای تحقق این اهداف باید به مجریان طرح زمان بیشتری داد و پس از یک بازه زمانی ۱ تا ۲ ساله به ارزیابی موفقیت این طرح پرداخت. اما بنظر می‌رسد در مرحله ارزیابی که اولین قدم این طرح است، گامهای علمی‌و حساب شده‌ای برداشته شده است.
از نظر شما مهمترین تسهیلات با توجه به رتبه کسب شده که بیشترین تاثیر را در بهبود محیط کسب و کار ایفاد می‌کنند، کدامند؟
مهمترین تسهیلاتی که می‌تواند به بهبود محیط کسب و کار منجر شود، بهره‌مندی از تسهیلات مربوط به خط سبز گمرکی در فرآیند ترخیص و ارزیابی کالاهای صادراتی و وارداتی، اولویت در انتخاب پروژه‌های ارائه شده از سوی آن شرکت‌ها جهت تخصیص منابع مالی توسط سیستم بانکی کشور و اولویت دادن به دارندگان کارت‌های رتبه‌بندی شده در بهره‌مندی از مزایا و اعتبار تخصیصی و تخفیفات صندوق ضمانت صادرات می‌باشد. البته مهم‌ترین مساله، اطلاع رسانی موثر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نهادها و سازمان‌های دولتی جهت تسهیل در امور شرکت‌های مذکور در چارچوب قوانین و مقررات کشور می‌باشد.
فرآیند ارزیابی و نحوه تعاملات صورت گرفته در طول مسیر رتبه‌بندی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فرآیند ارزیابی، دقیق طراحی شده و پارامترهای انتخاب شده جهت ارزیابی شامل پیشینه، سوابق اعتباری، شاخص‌های بهره وری، اشتغال زایی و ... بصورت جامعی دیده شده است. برداشت من این است که تعامل خوبی نیز بین اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در فرآیند ارزیابی وجودداشت. این تعامل در سطح کارشناسی و مدیریتی به نحوه بهینه‌ای وجود داشت که در این جا لازم است از مجریان این طرح تشکر لازم را بعمل آورم. صمیمانه توصیه می‌کنم این طرح پس از مرحله ارزیابی در اجرا نیز برای رسیدن به اهداف طرح با جدیت پی‌گیری شود.
به چه میزان از رتبه‌بندی و خروجی‌های آن برای شناسایی نقاط قوت و نواحی قابل بهبود سازمان خود بهره‌ برده‌اید؟
با توجه به اینکه این شرکت در کمیته‌ای تحت عنوان کمیته استراتژیک بصورت پیوسته و مستمر در قالب مدل SWOT، فرصت‌ها، تهدیدها، قوتها و ضعف‌های خود را ارزیابی می‌کند، طرح مذکور فرصتی بود تا از زاویه دید طرح رتبه‌بندی نیز نگاهی دوباره به استراتژی‌های شرکت صورت گیرد. به همین منظور کمیته استراتژیک شرکت جهت تعامل با مجریان طرح ملی رتبه‌بندی انتخاب شد تا هم افزایی در این خصوص بین شرکت و اتاق صورت گیرد. در حقیقت آنچه اتاق قصد داشت انجام دهد، زیرساخت‌هایش قبلا در کمیته مذکور فراهم شده بود و فرصتی ایجاد شد تا شرکت بررسی‌ها و تحقیقات قبلی خود را محک بزند.