عملکرد بورس تهران در سال 92 و چشم انداز آتی
دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران سال 1392 یکی دیگر از سال‌های پررونق و همراه با ثبت رکوردهای جدید برای بورس اوراق بهادار تهران بود.
در این سال براساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)، از نظر میزان رشد شاخص‌هایی از قبیل ارزش بازار ارزش معاملات، دفعات معامله و بازدهی بازار، بورس تهران در صدر بورس‌های جهان قرار گرفت. در این سال ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران با ۴/۱۲۶ درصد افزایش به ۳۸۶۶ هزار میلیارد ریال رسید که بیانگر توسعه بازار سرمایه و بهبود قابل توجه جایگاه این بازار در اقتصاد کشور است. ارزش معاملات با رشد ۲۷۵ درصدی به مبلغ ۹۶۴ هزار میلیارد ریال و تعداد دفعات معامله با ۲۲۷ درصد رشد به بیش از ۱۷ میلیون دفعه افزایش یافت. علاوه بر این درصد گردش معاملات، به‌عنوان نماگر وضعیت نقدشوندگی بازار و سهولت ورود و خروج سرمایه‌گذاران از بازار، با بیش از ۱۰۱ درصد رشد به ۶/۳۴ درصد رسید.
شاخص کل از رشد 7/107 درصدی برخوردار بود که بیانگر یک بازدهی مناسب برای صاحبان منابع و سرمایه‌گذاران است.
ارزش اسمی بازار در این سال با بیش از ۴۳ درصد رشد از ۵۰۶ هزار میلیارد ریال به ۷۲۶ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. این رشد ۲۲۰ هزار میلیاردی که با پذیرش شرکت‌های جدید و افزایش سرمایه‌ی شرکت‌های پذیرفته شده محقق شده است، نشان‌دهنده‌ی نقش بورس در کمک به تشکیل سرمایه و تأمین مالی واحدهای اقتصادی فعال در اقتصاد کشور است. پذیرش شرکت های بزرگ در بورس از قبیل پذیرش هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که به بزرگترین شرکت بورسی تبدیل شده است، پذیرش هلدینگ نفت و گاز تامین، دارویی تامین و ... از اتفاقات مهم سال ۹۲ به شمار می رود.
رشد سهام شناور آزاد حدود 200 شرکت در سال 1392 اتفاق افتاده است که متوسط وزنی درصد سهام شناور آزاد را به حدود 22 درصد رسانده است. براساس آخرین محاسبات صورت گرفته بیش از 141 میلیارد سهم شناور آزاد در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد.
همچنین به طور متوسط سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در ۸۰ درصد از روزهای معاملاتی سال مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به ۶۵ درصد که مربوط به سال ۱۳۹۱ بود، از رشدی ۲۳ درصدی در تعداد روزهای معاملاتی برخوردار است. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران حدود ۹۹ درصد روزهای معاملاتی دادوستد شدند.
تعداد سهامداران شرکت های بورس تهران حدود 14 درصد نسبت به سال 1391 رشد داشته است که این عامل نیز موجب گردش بیشتر معاملات در بازار شده است.
در سال ۱۳۹۲، ۱۱۲ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اقدام به افزایش سرمایه از روش های مختلف نمودند، به طوری که ۳۹ درصد از تامین مالی از محل آورده نقدی سهامداران، ۲۴ درصد از محل سود انباشته و اندوخته های شرکت و ۳۷ درصد باقی مانده از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بوده است.
پذیرش و دادوستد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، طراحی سازوکار صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از طریق سیستم معاملات بورس، مطالعه تطبیقی ساختارهای خرد بازار، مطالعه امکان بهره‌گیری از ابزارهای مالی مرتبط با محصولات بیمه در بورس، برگزاری میزهای صنعت و اصلاح مقررات و دستورالعمل‌ها از دیگر اقدامات بورس اوراق بهادار تهران در سال 1392 به‌منظور افزایش نقدشوندگی و کارایی بازار و توسعه آن بوده است.
علاوه بر اقدامات فوق، فرهنگ‌‌سازی و ارتقای دانش مالی عمومی و تخصصی جامعه از دغدغه‌های مهم بورس تهران برای افزایش مشارکت آگاهانه و پایدار عموم مردم در بازار سرمایه بوده است که در این ارتباط، علاوه بر تدوین و اجرای برنامه‌های تخصصی آموزشی برای کارشناسان و فعالان بازار، تهیه و توزیع جزوات و کتب آموزشی، حمایت از پروژه‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی، برگزاری بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی مقدماتی و پیشرفته رایگان برای سرمایه‌گذاران و ناشران در تهران و تالارهای منطقه‌ای پیگیری شده است.
امید است با پذیرش شرکت های جدید، اوراق بدهی و صندوق های قابل معامله در بورس و توسعه ابزارهای جدید شاهد رشد هر چه بیشتر بازارسرمایه در کشور باشیم.