موزه آنلاین فراری

شرکت فراری در طول بیش از نیم قرن تجربه، خودروهای اسپرت زیادی را در مدل‌های مختلف تولید و عرضه کرده است. انزو فراری در سال ۱۹۳۹ با تاسیس این شرکت از همان ابتدا عزم خود را جزم کرد تا خودروهایی تاریخی و اسپرت بسازد. اولین محصول این شرکت Auto Avio Costruzioni ۸۱۵ نام داشت که یک سال پس از راه‌اندازی کارخانه فراری تولید شد. عموما شروع فعالیت فراری را سال ۱۹۴۷ در نظر می‌گیرند؛ چرا‌که اولین خودرو با نام فراری در این سال ساخته شده است. از همان ابتدا فراری خودروهایی دو‌نفره و کشیده با پیشرانه‌های قدرتمند می‌ساخته است. طولی نکشید تا این شرکت به هدف والای خود رسید و خودروهایش به دلیل سرعت و قدرت بالا و طراحی خاص و زیبایی که داشتند با استقبال اسپرت دوستان روبه‌رو شد. از سال ۱۹۶۹ روند واگذاری‌های فراری و فروش سهامش به شرکت فیات و سپس FCA آغاز شد و تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشته است. فراری در کنار شرکت در مسابقات فرمول یک بخش خودروهای جاده خود را نیز دنبال کرده است. مدل‌های موفق امروزی که از نظر طراحی و قدرت و سرعت کم نظیر هستند نشان دهنده سال‌ها تجربه کارشناسان و مهندسان این شرکت است.

مقر شرکت فراری در شهر مودنا قرار دارد و با تدابیری که این شرکت اندیشیده است دیگر نیاز نیست برای دیدن تاریخچه و خودروهای تاریخی این خودرو ساز صدها دلار هزینه بلیت هواپیما، قطار و هتل کرده و برای بازدید به موزه آن در ایتالیا مراجعه کنید. کافی است در برنامه Google Map نام Ferrari Museum را جست‌وجو کرده و با کمک آدمک زرد‌رنگ که نشانه قابلیت نمای خیابان (Street View) است وارد این نما شده و در موزه فراری به‌صورت رایگان به گشت‌و‌گذار بپردازید. در این موزه سه بخش خودروهای مسابقه‌ای، خودروهای مفهومی و خودروهای تولیدی فراری وجود دارد که می‌توانید در سالن‌های هر بخش به‌صورت ۳۶۰ درجه نماهای مختلفی از خودروها را ببینید. هر چند این بازدید مجازی از موزه رایگان است؛ اما حس بودن در کنار خودروهایی که هر کدامشان داستان‌های فراوانی برای بازگو شدن دارند متفاوت خواهد بود. این تصاویر در ماه دسامبر سال جاری از موزه تهیه شده است و روی بخش نمای خیابان نقشه‌های گوگل قرار داده شده است. علاقه‌مندان به خودروهای فراری می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز در صورت داشتن اینترنت هم از طریق کامپیوتر و تلفن همراه از این موزه مجازی که از موزه واقعی گرفته شده است، بازدید کنند.

از جذاب ترین بخش‌های این موزه می‌توان به بخش خودروهای مسابقه‌ای آن اشاره کرد؛ چرا‌که فراری در مسابقات فرمول یک همواره جزو برترین‌ها بوده است. انزو فراری پیش از تاسیس فراری در این حیطه فعالیت‌های حرفه‌ای داشته است و شاید یکی از عوامل رشد این شرکت تجربه‌های مربوط به گذشته انزو بوده است که در نهایت باعث شده است خودروهای اسپرت با توانایی بالا برای سال‌ها در خط تولید این خودرو ساز قرار بگیرد.