یاسین نمکچیان حکایت تولید سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی حکایت عجیبی است. به فاصله چهارسال یعنی از سال 88 که تولید سریال در شبکه نمایش خانگی شروع شد چهار سریال در این شبکه ساخته و بعد از مدتی نیمه کاره متوقف شد.
اتفاقی که شاید بیشتر از هر چیزی بی‌توجهی به شعور مخاطبانی به حساب می‌آید که برای این آثار وقت و هزینه پرداختند و حالا کسی به اعتمادشان پاسخ نمی‌دهد. سریال‌های «قلب یخی»؛ «قهوه تلخ»، «ساخت ایران» و «روزی روزگاری فوتبال» پروژه‌هایی بودند که در فاصله سال 88 تا امروز ساخته و وارد بازار عرضه و تقاضا شدند و هیچ کدام اما به سرانجام مطلوبی نرسیدند. قهوه تلخ بعد از اینکه قسمت‌های زیادی از آن پخش شد و نزدیک بود به پایان برسد ناتمام ماند ومهران مدیری بعد از مدت‌ها سکوت مجموعه دیگری با عنوان «ویلای من» را آماده انتشار کرد و در اولین قسمت روبه‌روی مخاطبانش نشست تا ناگفته‌ها را برای مردم بازگوکند.
در واقع مدیری می‌خواست به این شکل دل مخاطبانش را به دست بیاورد و بیشتر برای دلجویی آمده بود تا بازگو کردن ناگفته‌ها. او به مردم قول داد آن اتفاق تلخ تکرار نمی‌شود و تا امروز هم نشد، اما مردم به حرف‌هایش اعتماد نکردند. او در «قهوه تلخ» از علاقه‌مندانش خواسته بود تا سریالش را غیرقانونی کپی نکنند و مردم هم روی قولشان ایستادند و قهوه را از مراکز مجاز خریدند و با اشتیاق به خانه‌هایشان بردند. حالا اما داستان فرق می‌کند. استقبال نامطلوب از «ویلای من» گواه است که عملکرد نامناسب تولید کنندگان سریال‌های ویدئویی باعث به وجود آمدن فضای بی‌اعتمادی و دلسردی شده است؛ چراکه مردم نمی‌دانند سرانجام سریال‌هایی که از این شبکه منتشر می‌شوند چه خواهد بود. حتی وعده‌هایی که در همین سریال‌ها برای قرعه‌کشی و جایزه‌هایش به مردم داده شد تقریبا عملی نشده است. هفته گذشته یک بار دیگر سریال پر ماجرای «قلب یخی» متوقف شد تا دیگر به این باور برسیم که سریال‌های این شبکه مرده به دنیا می‌آیند. «قلب یخی» درست زمانی که مخاطبان زیادی به دست آورده بود وخیلی‌ها قصه اش را دنبال می‌کردند نیمه کاره رها و محمد حسین لطیفی به عنوان کارگردان از مجموعه جدا شد تا بعد از یک سال و نیم، ساخت ادامه سریال به تیم جدیدی سپرده شود. سامان مقدم دومین کارگردان این مجموعه بود. اومی دانست این پروژه شکست خورده و به همین خاطر از ستارگان سینما دعوت کرد تا به دادش برسند. ستارگانی همچون هدیه تهرانی، مهران مدیری، رضا کیانیان، هانیه توسلی و رضا عطاران که حضور هر کدام از آنها می‌تواند تضمین‌کننده فروش فیلمی باشد. فصل سوم سریال با چرخشی دور از تصور شروع شد و تا مجموعه هشتم هم ادامه پیدا کرد، اما باز هم مخاطبان به خوان اول ماجرای سریال‌های شبکه نمایش خانگی یعنی بی‌سرانجامی رسیدند. آخرین قصه ناتمام این مجهول ناشناخته یعنی سریال‌های شبکه نمایش خانگی، مستند«روزی روزگاری فوتبال» به کارگردانی نیکی کریمی بود که پرسر و صدا کارش را شروع کرد، اما دوام چندانی نیاورد. کریمی که باحضور در تمرین‌های تیم‌های لیگ برتر حسابی در کانون توجه‌ها قرار گرفته بود تنها یک قسمت از مستندش را روانه بازار کرد و باز هم مردم در حسرت بقیه قسمت‌ها ماندند. باز هم کسی جوابی نداد و تنها محمدرضا فرجی مدیر شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی در یک مصاحبه اعلام کرد که از همان ابتدا وی با هماهنگی فدراسیون فوتبال درخواست ساخت این مجموعه را ارائه کرد و قرار بود شماره صفر را وارد بازار کنند و پس از آن برای ۱۲ قسمت بعدی درخواست پروانه ساخت بدهند، اما هیچ‌کدام از عوامل دیگر درخواستی ارائه نکردند. گویا خودشان انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند و توزیع نشدن این مجموعه ارتباطی به ارشاد ندارد. pic۱
سریال‌های شبکه نمایش خانگی دراین مدت اعتماد مردم را سلب کردند. مهم‌تر از همه عدم پاسخگویی تولید‌کنندگان این آثار بوده است که هرگز جواب درستی به مردم نداده‌اند. تقریبا تمام پروژه‌ها شکست خورده، اما کسی دلیلش را واکاوی نمی‌کند. شاید به همین خاطر است که خیلی‌ها معتقدند تا زمانی که سازوکار مشخصی برای این سریال‌ها پیدا نشود ومخاطب اطمینان کافی پیدا نکند که سریالی به سرانجام می‌رسد استقبالی در کار نخواهد بود. خیلی‌ها البته جور دیگری نگاه می‌کنند و ترجیح می‌دهند سریال‌ها را در فضای مجازی به شکل غیرقانونی دانلود کنند. اتفاقی که شنیده می‌شود برای «ویلای من» افتاده است و مردم جواب بی‌اعتمادی را با دانلود غیرقانونی داده‌اند. هر چه مخاطبان فرهنگشان را نشان دادند و سریال‌های این شبکه را از مراکز فروش مجاز تهیه کردند تنها به خاطر بی‌مسوولیتی‌ها دود شده و به هوا رفته است. اگرچه اتفاق تلخی است، اما چه کسی باعث به وجود آمدن چنین فضایی شده است. آیا آنهایی که علاوه بر وقت و هزینه، شعورشان زیر سوال قرار گرفته و هیچ کس هم جواب روشنی نمی‌دهد حق ندارند واکنشی نشان دهند. قلب یخی، قهوه تلخ، ساخت ایران و روزی روزگاری فوتبال دیواری را چیدند که تا ثریا کج خواهد رفت.