اجتماع هلندی سوپراسپرت‌ها

خودروهای سوپر اسپرت عموما در تعداد معدود و با قیمت‌های نجومی تولید می‌شوند و شانس دیدن آنها در خیابان‌های عادی شهر بسیار کم است. تعدادی از آنها به‌قدری در تیراژ کم تولید شده‌اند که دیدن آنها برای هر کسی مقدور نیست. برای بسیاری از افراد هم خرید این خودروها از نظر مالی امکان‌پذیر نیست اما این تمام ماجرا نیست و می‌توان در دنیای بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی با اندکی تلاش رانندگی مجازی با این خودروها را تجربه کرد. اخیرا در هلند گردهمایی ماشین‌های سوپر اسپرت این مجال را برای طرفداران و دنبال‌کنندگان صنعت خودرو‌سازی فراهم کرد تا این ماشین‌های خارق‌العاده را یکجا در کنار هم ببینند.

کنارهم قرار گرفتن این خودرو باعث شد مقایسه زیبایی آنها راحت‌تر صورت بگیرد و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها بیش از پیش خود را نشان دهد. در این دورهمی سوپر اسپرتی، خودروهایی که هرکدامشان نتیجه سال‌ها برنامه‌ریزی و محاسبات پیچیده و به‌کارگیری دانش مهندسی پیشرفته هستند و حتی ممکن است به‌عنوان نماد صنعت خودرو‌سازی یک کشور یا کارخانه معرفی شوند در پیست مسابقه حاضر شدند. جالب است بدانیم این خودروها از چنان فناوری بالایی برخوردارند که ممکن است حتی از بخش‌هایی مانند هوا و فضا وارد صنعت سوپر اسپرت‌سازی شده باشند. اما پرداختن به این موضوع که در این گردهمایی سوپر اسپرت‌ها چه خودروهایی حضور داشته‌اند و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند خالی از لطف نخواهد بود. سه خودروی معروف و پیش‌قراول این گردهمایی عبارت بودند از فراری لافراری، پورشه ۹۱۸ اسپایدر و مک لارن P۱ GTR که در میان سایر غول‌ها بیشتر از همه توجه‌ها را به خود جلب می‌کردند. در ویدئوی منتشر شده از این گردهمایی که در شبکه‌های اجتماعی به سرعت در حال پخش است، در ابتدا خودروها در پیست مسابقه به آرامی و در کنار هم حرکت می‌کنند و خودروهایی که هر کدامشان دنیایی از فناوری را در خود جای داده‌اند با قرار گرفتن در کنار هم در حال قدرتنمایی دیده می‌شوند. پیش از این نیز گردهمایی‌هایی در جهت گرامیداشت روز زمین با شرکت خودروهای تویوتا پریوس هیبریدی برای ترویج لزوم حفاظت از کره زمین در آمریکا برگزار شده است.

این نوع گردهمایی‌ها در رابطه با خودروهایی که در یک ویژگی مشابه هستند در حال افزایش است. اگر بخواهیم در نگاهی ریز‌تر به سراغ پرچمداران این اتفاق سوپر اسپرت‌ها برویم به لافراری ایتالیایی بر می‌خوریم که محصول شرکتی پر کار در جهت ساخت سوپر‌اسپرت‌های گران‌قیمت است. لافراری مدل FXX K با توجه به ویژگی‌هایی که دارد توانسته به‌عنوان خودرویی هیبریدی خودنمایی کند و به‌عنوان خودرویی نیمه سبز در دنیای سوپر اسپرت‌ها حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشد. برای اطلاع از قدرت اعجاب‌آورش به سراغ موتور ۱۰۳۵ اسب بخاری‌اش می‌رویم که به کمک موتوری برقی می‌تواند به این توان بالا برسد. در رابطه با قیمت این خودرو باید بگوییم که با ۷/ ۲ میلیون دلار در لیست گران‌قیمت‌ترین خودروهای تاریخ قرار دارد البته در این اتفاق، خودروهای گران‌قیمت‌تری نیز حاضر بودند که به فخر‌فروشی پرداختند. تعدادی از خودروهایی که در این گردهمایی از سراسر دنیا دور هم جمع شدند عبارت بودند از بوگاتی ویرون سوپر اسپرت، فراری F۴۰، لامبورگینی و کوئنیگزگ سی‌سی‌ایکس‌آر ترویتا، انواع پورشه و مرسدس بنز که در چند دور گاهی آهسته و گاهی هم با سرعت زیاد در کنار هم حرکت کرده و خودنمایی کردند. خودرویی که کمتر شناخته شده است با نام کوئنیگزگ سی‌سی‌ایکس‌آر ترویتا نیز در این اتفاق بزرگ حضور داشته است که با قیمت ۸/ ۴ میلیون دلار دومین خودروی گران‌قیمت در لیست گران‌قیمت‌ترین خودروهای تولیدی قرار دارد.

از خصوصیات این خودرو می‌توان به موتور ۸/ ۴ لیتری ۸ سیلندر همراه با دو توربوشارژر اشاره کرد که می‌تواند در ۷ هزار دور در دقیقه ۱۰۱۸ اسب بخار نیروی خالص تولید کند. در برخی خودروها بخش‌هایی از خودرو ممکن است از اجداد آن یا برخی شرکت‌های دیگر به این خودرو راه پیدا کند اما در این مدل نیروی تولید شده توسط جعبه‌دنده اختصاصی خودش به چرخ‌ها منتقل می‌شوند و باعث می‌شود این الماس گران‌قیمت در ۹/ ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر و ۷۵/ ۸ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. بدنه این خودرو کاملا از فیبرکربن است و لقب «الماسی روی چرخ» را به خود اختصاص داده است و تا پیش از ساخت این خودرو، خودروهای فیبرکربن تنها رنگ مشکی داشتند که شرکت کوئنیگزگ توانست با کمک فناوری رنگ نقره‌ای زیبایی به این خودرو بدهد و در عین مقاومت بالا زیبایی خیره‌کننده‌ای را در بدنه آن ایجاد کند.

اجتماع هلندی سوپراسپرت‌ها

اجتماع هلندی سوپراسپرت‌ها