دنیای اقتصاد؛ پایگاهی برای  کسانی که حرفی برای گفتن دارند
فیروز ابراهیمی*
وجود مطبوعات تخصصی و همچنین اهمیتی که رسانه‌های گروهی در ارتقاء سطح آگاهی، تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند، بی‌گمان یکی از مهمترین عوامل توسعه و از نشانه‌های پویایی و تحرک هر جامعه است.

بدیهی است که توسعه اقتصادی نه تنها عامل اصلی رشد و ترقی کشور، بلکه زمینه‌ساز توسعه بسیاری از بخش‌های دیگر، پیشرفت علوم و فناوری و در واقع نخستین پیش‌شرط حل بنیادی مسائل و رفع مشکلات فراگیر جامعه است. بدون شک در تحقق این راهبرد رسانه‌ها به‌ویژه مطبوعات تخصصی نقش مهمی را برعهده دارند.
به عبارت دیگر پیچیدگی‌های جوامع عصر حاضر و نقش غیرقابل انکار رسانه‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی، هموارسازی مسیر توسعه و نیز نقد کارشناسی مسائل، باعث شده تا از این ابزار در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بیشتر از گذشته استفاده شود .
از این رو آنچه در عصر ارتباطات ضرورت می‌یابد، آگاهی ‌بخشی به افراد است تا از میان انبوه اطلاعات و خبرها، آنچه را واقعیت دارد، تشخیص دهند و بتوانند اطلاعات را تحلیل و تبیین کنند و به واقعیت برسند.
در این میان روزنامه وزین «دنیای اقتصاد» به عنوان تاثیرگذارترین روزنامه اقتصادی کشور و مورد اعتماد فعالان اقتصادی، توانسته است به خوبی این نقش مهم را ایفا و اجرا نماید.
در واقع این روزنامه پایگاهی است برای کسانی که در حوزه اقتصاد حرفی برای گفتن دارند یا می‌خواهند با آگاهی از مسائل روز اقتصاد ایران از فضای کسب‌وکارگرفته تا مسا ئل بانکی و صدها موضوع دیگر سطح دانش خود را ارتقا دهند .اما علت این اقبال عمومی چیست؟ پاسخ کوتاه ومشخص است؛ «دنیای اقتصاد» دارای اصولی است که همواره به آن‌ها وفادار مانده است .
نقد صریح، منصفانه و فراجناحی مسائل حوزه‌های مختلف، پرهیز از سیاست‌زدگی وتحلیل شتابزده، استفاده از خرد جمعی و جلب مشارکت طیف وسیعی از تحلیل‌گران بخش‌های خصوصی و دولتی، صیانت از منافع ملی با پیگیری چالش‌های اقتصادی، استمرار در برگزاری میزگردهای کارشناسی به منظور ارائه راهکار برای برون‌رفت ازچالش‌ها، صفحات و موضوعات متنوع، نگاه ویژه به پیگیری مسائل تولید ملی، نگاه تخصصی به بازار سرمایه، ترویج فرهنگ مقدس کار وکارآفرینی، اطلاع‌رسانی به موقع و به هنگام، بهره‌مندی از نظرات مخاطبان، انتشار منظم ویژه‌نامه‌های استانی و تخصصی و ... باعث شده تا ادعا کنیم که «دنیای اقتصاد» روزنامه‌ای پیشرو در عرصه اقتصادی است. امروز «دنیای اقتصاد» به مدد این تلاش، خواننده‌های وفاداری دارد که همچنان وفا‌دار باقی خواهند ماند.
به گمان من رمز موفقیت «دنیای اقتصاد» به‌عنوان موفق‌ترین روزنامه اقتصادی ایران، توانایی پیوند زدن مباحث آکادمیک علم اقتصاد با مباحث چالش‌برانگیز دنیای واقع اقتصاد ایران با بهره‌گیری از نخبگان اقتصادی درسطح ژورنالیستی است.
با این باور معتقدم وجود چنین رسانه‌ای هم برای کشور و هم برای جامعه اقتصادی استان بسیار مایه خیرو برکت است .
لذا اکنون که شاهد انتشار یکصدمین شماره ضمیمه این روزنامه در خراسان بزرگ هستیم باید بابت این توفیقات، به همه دست اندرکاران روزنامه وزین و اثر گذار «دنیای اقتصاد» دست مریزاد گفت و تاکید کرد که این روز‌نامه کارنامه موفقی در یکصد شماره ضمیمه استانی خود داشته است. در اینجا جای افتخار است که اعلام کنم برای اینجانب به‌عنوان یک فعال اقتصادی و بسیاری دیگراز فعالان صنعتی، معدنی وتجاری مرور و مطالعه روزنامه دنیای اقتصاد تبدیل به یک عادت شده است کما این که تیراژ بالای روزنامه موید این واقعیت است.
لذا پیوسته بر این باور بوده‌ام که تعهد مدیران و نویسندگان روز‌نامه به دوری جستن از جانبداری‌های جناحی اقتصادی از یک طرف و اجتناب از ظرفیت ارتباط جمعی این رسانه در تامین منافع مالی و اقتصادی گروه‌های خاص از طرف دیگر، همراه با ارائه تحلیل‌های سنجیده و اطلاع‌رسانی مسوولانه در این موفقیت نقش داشته است و بی‌دلیل نیست که شاهدیم آن رسانه محترم در نخستین جشنواره تولید ملی و رسانه با رای هیات داوران رتبه اول بخش ویژه این جشنواره را به خود اختصاص می‌دهد.
در اینجا لازم می‌دانم در آستانه روز پاسداشت مقام خبرنگار ، انتشار یکصدمین شماره ضمیمه استانی این روزنامه را به مدیران روزنامه، هیات تحریریه و کلیه کارکنانی که در تولید و پخش این نشریه فعال هستند تبریک بگویم و برای آن‌ها سال‌های پرثمر در فعالیت روزنامه‌نگاری و خدمت به مردم ایران را آرزو کنم.

*دبیر «خانه صنعت، معدن و تجارت» خراسان رضوی