ذهن زیبای فاتح نوبل اقتصاد
دنیای اقتصاد، سپهر استیری - 21 سال پیش نام او برای همیشه با نوبل اقتصاد گره خورد، «جان فوربز نش»، تحصیلات خود در رشته ریاضیات را در دانشگاه پرینستون آمریکا به پایان رساند و در همان جا مشغول به تدریس شد. او که در نبردی طاقت فرسا توانسته بود بر بیماری اسکیزوفرنی پیروز شود، می‌توانست تا یک ماه دیگر تولد 87 سالگی خود را جشن بگیرد. وی برای دریافت جایزه ریاضی آبل از هارالد پنجم، پادشاه نروژ به این کشور سفر کرده بود اما شنبه دوم خردادماه، در زمان بازگشت به آمریکا، در یک سانحه رانندگی به همراه همسر خود جان به جان آفرین تقدیم کرد.

تعادل نش
نظریه تعادلی که به نام این ریاضیدان ثبت شده، در علوم بسیاری دارای کاربرد است. این نظریه ما را در پیش بینی نتایج تعادلی، در شرایطی که چند فرد در حال تصمیم‌گیری بوده و تصمیمات آنها به یکدیگر وابسته هستند، یاری می‌کند. به بیانی ساده این نظریه بر این مهم تاکید دارد که اگر تصمیمات چند تصمیم گیرنده را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم، نمی توانیم نتایج انتخاب‌های آنان را پیش‌ینی کنیم اما آگاهی از این مهم که تصمیمات هر یک از بازیگران با در نظر گرفتن تصیمات سایرین است، می‌توان در بلندمدت به تعادلی دست یافت که هیچ یک از بازیگران از آن منحرف نشوند. بسیاری اهمیت کارهای جان نش را در تکمیل نظریه بازی‌ها و تاثیر آن را بر نظریه‌های اقتصادی با کشف ساختار DNA مقایسه کرده‌اند. این نظریه هم اکنون در علوم بسیاری از اقتصاد و سیاست و رایانه گرفته تا علوم زیستی و جانوری کاربرد دارد.

یک ذهن زیبا
«یک ذهن زیبا»، فیلم سینمایی برگرفته از زندگی این ریاضیدان و برنده نوبل اقتصاد می‌باشد. این فیلم از تنهایی مردی از ویرجینیای غربی و از کار بر روی بازی‌های غیر مشارکتی گرفته تا علاقه‌اش به همسرش، درگیری ۳۰ ساله‌اش با اسکیزوفرنی، بازگشت به دانشگاه و سرانجام دریافت جایزه نوبل اقتصاد را روایت می کند.
یک ذهن زیبا در سال ۲۰۰۱ به نمایش درآمد و موفق به کسب چهار جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای ران هاوارد، بهترین بازیگر نقش دوم زن برای جنیفر کانلی، بهترین تصویربرداری و بهترین فیلنامه اقتباسی شد. همچنین این فیلم نامزد دریافت جوایز بهترین بازیگر، بهترین تدوینگر فیلم و بهترین گریم نیز بود.

واکنش ها به مرگ جان نش
راسل کرو، بازیگر نقش جان نش در فیلم ذهن زیبا پس از شنیدن این خبر گفت: « بهت‌زده‌ام. دلم با جان و آلیسیا و خانواده‌شان است. به یاد آن خاطره‌های شگفت‌انگیز؛ ذهن‌های زیبا، دل‌‎های زیبا»
کریستوفر ایگروبر، رئیس دانشگاه پرینستون نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد ما از خبر درگذشت نابهنگام جان نش و همسرش آلیسیا مبهوت و ناراحت شدیم. هر دو از اعضای بسیار ویژه جامعه دانشگاهی پرینستون بودند. دستاوردهای چشمگیر جان الهام‌بخش نسل‌های ریاضیدانان، اقتصاددانان و دانشمندانی شده که از کار درخشان و پیشگامانه وی در زمینه نظریه بازی تاثیر گرفته‌اند.
اونیش دیکسیت، پروفسور ممتاز پرینستون و دوست قدیمی جان نش نیز پس از شنیدن این خبر گفت: «تئوری او کاربردهای بسیاری دارد. روزی من گفتم اگر هربار که از نظریه تعادل نش در علوم مختلف استفاده می‌شود یک دلار به حساب نش واریز شود او به سرعت ثروتمند خواهد شد.»
یک ذهن زیبا (A Beautiful Mind)
کارگردان: ران هاوارد
بازیگران: راسل کرو، جنیفر کانلی، اد هریس و ...
محصول: آمریکا ۲۰۰۱
مدت زمان: ۱۳۵ دقیقه