اولویت طرح‌های حمل‌ونقل استان  دربرنامه‌های هیئت دولت
ایسنا-عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به امکانات تصمیم‌گیری هیات دولت در سفر به خراسان رضوی، اجرای طرح‌های حمل و نقل استان باید در اولویت مسائل اقتصادی قرار بگیرند. علی چشمی با اشاره به سفر هیات دولت به خراسان رضوی گفت: با توجه به امکانات و اختیارات تصمیم‌گیری دولت ،طرح‌های حمل و نقل به عنوان طرح‌هایی که می‌تواند به حل معضلات مناطق محروم، کشاورزی و گردشگری منتهی شود بیشترین اولویت را دارد. چرا که چنانچه این طرح‌ها عملیاتی شود از مناطق محروم محرومیت‌زدایی خواهد شد و در نتیجه بخشی از مشکلات گردشگری و کشاورزی حل می‌شود. وی ادامه داد: معمولا همه‌ی استان‌های کشور مشکلات اقتصادی یکسانی دارند و خراسان رضوی نیز از مشکلات کلان اقتصادی مستثنی نیست.
این استاد دانشگاه گفت: باید قبول کنیم اقتصاد خراسان رضوی مبتنی بر کشاورزی و گردشگری است و طبیعتا مسائل و مشکلات حوزه اقتصادی نیز به همین دو حوزه مربوط می‌شود.چشمی ادامه داد: سال گذشته خشکسالی ضررهای فراوانی به حوزه کشاورزی وارد کرد و کمبود آب، کاهش سطح آب قنات‌ها و خشک شدن رودخانه‌های کوچک، کاهش دام، مشکلات تامین علوفه، غلات و ... را به همراه داشته است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در یک روند بلندمدت قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی همراه با ضرر تولید داخلی و نفع صادرات بوده و با توجه به اینکه خراسان رضوی محصولات تجاری مهمی از جمله زعفران و زرشک دارد باید تصمیمات ویژه‌ای برای ثبات قیمت‌گذاری گرفته شود.چشمی ادامه داد: برای مثال به رغم تورم 30 درصدی، قیمت‌ محصولات مختلف ازجمله شیر، گوشت و ... تغییر چندانی نکرده که این امر زیان زیادی را متوجه کشاورزان و دامداران کرده است.
توسعه نامتوازن گردشگری استان
چشمی به گردشگری به عنوان یکی از مباحث مهم استان اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود بارگاه حضرت رضا(ع) پتانسیل ویژه‌ای در زمینه گردشگری در استان به وجود آمده اما این پتانسیل از لحاظ اقتصادی خود را در نقاط خاص مشهد به صورت نامتوازن نشان داده است و این در صورتی است که همه شهرهای استان می‌توانند از این پتانسیل ویژه استفاده کنند.
وی افزود: در مسیرهای غربی، جنوبی و حتی مسیرهایی که به سمت کشورهای همسایه منتهی می‌شود امکانات و پتانسیل‌های متفاوتی در خصوص گردشگری وجود دارد که این پتانسیل‌ها نیاز به توجه و حمایت ویژه دولت دارد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای استان طرح‌هایی در زمینه گردشگری مصوب شده که همچنان غیر فعال است و مناطقی نیز به عنوان مناطق ویژه طراحی شده و پروژه‌های مختلفی طرح‌ریزی شده که همچنان نمود ظاهری پیدا نکرده است و به نظر می‌رسد این طرح‌ها و پروژه‌ها نیاز به بررسی جدی دارد.
چشمی با بیان اینکه مساله اساسی در خراسان رضوی توزیع نامتوازن امکانات استان است، گفت: مشهد یک شهر چند میلیون نفری است که به رغم مناطق توسعه یافته دارای مناطق بسیار محروم است و دسترسی‌های محلی نامناسب، عدم وجود امکانات ارتباطاتی در مناطق محروم و سن بالای ساکنین این مناطق از جمله مشکلاتی است که باید به آن رسیدگی شود.


واردات آب مشکل خشکسالی را حل نمی‌کند
چشمی با اشاره به کمبود آب در استان اظهار کرد: واردات آب از کشورهای همسایه فقط به یک منطقه خاص اختصاص می‌یابد و این در حالی است که کمبود آب به کل استان مربوط می‌شود، بنابراین خشکسالی‌ها و کمبود آب باید از طریق کانال‌کشی مزارع، آبیاری‌های نوین، لایروبی و بازسازی قنات‌ها و به طور کلی از طریق امکانات داخلی حل شود. چرا که طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری برای حفظ منابع آبی صورت نگرفته است.