سرایت رونق خرید مسکن به بازار اجاره
همزمان با تقویت نشانه‌های پیش رونق در معاملات خرید مسکن، آمارهای رسمی از سرایت افزایش حجم معاملات خرید آپارتمان به بازار اجاره خبر می‌دهد.به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که مطابق تازه‌ترین آمارهای استخراج شده از سامانه رهگیری مسکن، حجم معاملات خرید واحدهای مسکونی در فروردین ماه امسال در مقایسه با فروردین سال گذشته افزایش یافته، در بازار اجاره آپارتمان‌های مسکونی هم همین شرایط حاکم است.فروردین امسال 8 هزار و 199 قرارداد اجاره مسکن در شهر تهران منعقد شد که این میزان در فروردین سال گذشته 7 هزار و 318 مورد بوده است.این در حالی است که براساس آمارهای موجود از وضعیت اجاره مسکن در کل کشور، سال گذشته 29 هزار و 474 اجاره‌نامه در کشور منعقد شده که این میزان در فروردین امسال به حدود 30 هزار قرارداد افزایش یافته است. علاوه بر آمارهای رسمی، شواهد موجود در بازار اجاره مسکن نشان‌دهنده افزایش حضور مستاجران از اولین ماه سال جاری در بنگاه‌ها برای تمدید قرارداد سال گذشته یا جست‌وجو برای یافتن آپارتمان اجاره‌ای مناسب است.

طوری که به اعتقاد مشاوران املاک پایتخت می‌توان گفت که بازار اجاره مسکن امسال برخلاف روال سال‌های گذشته که معمولا از اواخر اردیبهشت ماه شروع می‌شد امسال در شرایطی زودتر از سال‌های گذشته آغاز شده است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است شروع زودهنگام فصل جابه‌جایی‌ها در این بازار دو منشأ عمده دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، حسام عقبایی در حالی با اعلام خبر شروع زودهنگام فصل طلایی جابه جایی در بازار اجاره مسکن، دو عامل مهم را در بروز این پدیده موثر می‌داند که به گفته وی بازار اجاره امسال ویژگی‌های متفاوت تری در مقایسه با سال‌های اخیر دارد. به اعتقاد او، امسال تحت‌تاثیر دو علت مهم بازار اجاره مسکن بر خلاف روال عادی که معمولا از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شد حدود یک ماه و نیم زودتر شروع شده است. اولین و مهم‌ترین عامل ورود زودهنگام بازار اجاره به فصل طلایی جابه جابه‌هایی است که سال‌های گذشته عموما به سه ماه تابستان منحصر می‌شد سرایت رونق معاملات خرید مسکن به بازار اجاره در نتیجه تقویت علایم پیش رونق است.

به اعتقاد عقبایی، در شرایطی که فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته - فروردین سال ۹۴ - حجم قراردادهای خرید مسکن در پایتخت و همچنین کل کشور افزایش یافته است، همین اتفاق در بازار اجاره هم به وقوع پیوسته؛ این در حالی است که هنوز به‌طور طبیعی و مطابق با روال سال‌های گذشته، فصل طلایی جابه جایی مستاجران آغاز نشده است. همچنین، منشأ دوم افزایش حجم قراردادهای اجاره از نظر رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران به افزایش تمایل موجران و مستاجران برای تمدید یا عقد قرارداد جدید در این بازار بر می‌گردد. به اعتقاد عقبایی امسال از یک طرف به دلیل وضع محدودیت‌های مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی و افزایش عرضه این واحدها به بازار اجاره و از طرف دیگر به علت امکان انتخاب بیشتر برای مستاجران با تثبیت قیمت مسکن و افزایش عرضه واحدهای اجاره‌ای، شبکه عرضه آپارتمان‌های اجاره‌ای قوی‌تر وپر رنگ‌تر شده است. به همین دلیل است که در سال ۹۵ شاهد ورود زودهنگام بازار اجاره به فصل رونق جابه جایی‌ها هستیم.


اجاره مسکن سال ۹۵ مشابه پارسال

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درخصوص نوسان معقول اجاره‌بها در سال 95 به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به اینکه مهم‌ترین شاخص تعیین اجاره‌بها در بازار مسکن یعنی قیمت خرید آپارتمان‌های مسکونی، در سال 95 نه تنها افزایش نداشته بلکه در حداقلی‌ترین حالت ممکن تثبیت شده است، بنابراین اجاره‌بهای امسال در مقایسه با سال گذشته بدون تغییر خواهد بود.عقبایی تاکید کرد: به‌رغم کاهش چند مرحله‌ای قیمت معاملات خرید در بازار مسکن طی دست کم دو سال و نیم گذشته، اجاره‌بهای مسکن در این سال‌ها با افزایش مواجه شد.وی افزود: به همین علت و در شرایطی که قیمت معاملات خرید مسکن در حداقلی‌ترین حالت خود تثبیت شده است امسال ظرفیتی برای افزایش اجاره‌بها وجود ندارد و هم موجران و هم مستاجران و به خصوص مشاوران املاک باید به این موضوع واقف باشند.


دو انحراف در تعیین اجاره‌بها

عقبایی با هشدار نسبت به دو اشتباه فاحش موجران در تعیین اجاره‌بهای مسکن گفت: در شرایطی که مهم‌ترین پارامتر تعیین اجاره‌بهای مسکن، قیمت خرید آپارتمان‌ها است برخی موجران تصور می‌کنند باید هر سال و تحت هر شرایطی متناسب با نرخ تورم و همچنین ورود به سال جدید، اجاره‌بها را افزایش دهند که این تصور از منظر کارشناسی کاملا نادرست است.وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هیچ توجیه منطقی بین میزان سودبانکی و نوسانات سالانه آن با تغییر اجاره‌بها و افزایش آن وجود ندارد. عقبایی تاکید کرد: بنابراین اینکه برخی موجران عنوان می‌کنند متناسب با نرخ تورم اجاره‌بها باید افزایش یابد یا اجاره باید بر مبنای نوسانات نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش داشته باشد، دو توجیه انحرافی و غیر علمی است.وی افزود: علاوه بر اینکه هم اکنون کشش و ظرفیتی برای افزایش اجاره‌بها وجود ندارد هیچ زیرساخت یا عامل موثر دیگری برای توجیه منطقی افزایش اجاره‌بها دیده نمی‌شود.رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: به این ترتیب و با در نظر گرفتن مجموع شرایط حاکم بر بازار اجاره مسکن، بازار اجاره در سال جاری، آرام و با ثبات خواهد بود.عقبایی به همه مشاوران املاک و موجران توصیه کرد به علت نبود قانون و ضابطه مشخص برای تعیین اجاره‌بها، انصاف و عدالت را در ارتباط با مستاجران رعایت کنند و مشاوران املاک هم تا جایی که بتوانند در جهت کنترل، نظارت و جلوگیری از التهاب بازار اجاره مسکن وارد عمل شوند.