«سیلیکون‌ولی» جدید در قاره سیاه
مترجم: مریم رضایی
همه ما در اطراف خود کسی را سراغ داریم که رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک را در سر داشته باشد. این رویاها معمولا در حد همان رویا باقی می‌مانند، اما در این میان افرادی هم هستند که با راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و با وجود رقبای بزرگ در این مسیر به موفقیت می‌رسند.
شرکت‌های جدید در این حوزه در حال شکوفایی هستند، سهم بازار را به دست می‌آورند و وقتی خریداران را با محصولات جدید، محلی و با کیفیت بهتر جذب می‌کنند، به توزیع در سطح ملی دست می‌یابند. این روزها اصولا استارت‌آپ‌هایی که در منطقه سیلیکون‌ولی ظهور می‌کنند توجه همه را به سوی خود جلب کرده‌اند، اما در مناطقی همچون آفریقا روند مشابهی به منظور ایجاد تغییر در این قاره آغاز شده است. طبق اعلام بانک جهانی، در حال حاضر بیش از 90 قطب تکنولوژی در قاره سیاه شکل گرفته و این استارت‌آپ‌ها با مسائلی مانند آموزش، ارتباطات و حمل‌و‌نقل دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع باعث شده در سال‌های اخیر بسیاری از آمریکایی‌ها سرمایه‌های خود را به این سمت از دنیا سرازیر کنند. تعدادی از این استارت‌آپ‌‌ها را معرفی می‌کنیم.

BRCK و کمک به جوامع روستایی برای اتصال به اینترنت
این استارت‌آپ رهیاب مدرنی است که به افراد فارغ از اینکه در چه محلی زندگی می‌کنند، کمک می‌کند به اینترنت متصل شوند. این شرکت واقع در کنیا امکان ارتباط به شبکه‌های مختلف را ایجاد می‌کند و کانونی برای ابزارهای محلی است. همچنین BRCK می‌تواند جریان برق را ذخیره کند، به این معنا که کاربران حتی در صورت قطع برق می‌توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند.

Qurio و راهکارهای آموزشی موثر
دستیابی به خدمات آموزشی باکیفیت همچنان مشکل بزرگی در آفریقا محسوب می‌شود. شرکت نرم‌افزاری Qurio در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی تاسیس شده و با محصول این شرکت می‌توانید به‌راحتی آزمون‌های کوچک، تست و نظرسنجی طراحی کنید و مخاطب شما می‌تواند از کامپیوتر یا موبایل خود این تست‌ها را تکمیل کند. معلم‌ها می‌توانند از Qurio برای مدیریت این تست‌ها استفاده کنند و نتایج فوری از آن بگیرند. همچنین دانش‌آموزان می‌توانند با محتوا تعامل داشته باشند. این نرم‌افزار کاملا رایگان است و چون در وب استفاده می‌شود، نیازی به دانلود ندارد.

مسافت‌های کوتاه با تاکسی‌ دوچرخه‌ای‌های Mellowcabs
این شرکت واقع در آفریقای جنوبی تاکسی‌ دوچرخه‌ای الکتریکی تولید می‌کند و خدمات آن را ارائه می‌دهد. شرکت Mellowcabs قصد دارد با تاکسی‌های کوچک خود خلأیی راکه برای حمل‌ونقل تا شعاع ۳ کیلومتر وجود دارد پر کند، طوری که مسافران بتوانند مسافت بین ایستگاه اتوبوس یا مترو تا خانه یا بین پارکینگ تا مکان‌های عمومی مثل استادیوم یا سالن‌های موسیقی را طی کنند. این شرکت همچنین با قرار دادن بنرهای تبلیغاتی روی تاکسی‌های خود جبران هزینه کرده و مبلغ بسیار پایینی از مسافران دریافت می‌کند.

Jumia خرده‌فروشی شماره یک نیجریه
شرکت Jumia یک پایگاه تجارت الکترونیک است که با الهام از آمازون تاسیس شده و امکان خرید هر نوع کالا از لوازم الکترونیکی گرفته تا لباس و لوازم خانه را فراهم آورده است. این شرکت در حال حاضر در چند کشور آفریقایی از جمله مراکش، مصر، نیجریه، کنیا و ساحل عاج فعالیت می‌کند و ارسال کالا در سطح کشوری رایگان است. ششمین کشوری که قرار است Jumia فعالیت خود را در آن شروع کند، اوگاندا است.

Dropifi و کمک به کسب‌وکارهای کوچک
در نوامبر ۲۰۱۱ سه کارآفرین غنایی به نام‌های دیوید اوسی، کامیل نابونگ و فیلیپس افاه Dropifi را تاسیس کردند؛ ابزاری آنلاین که به کسب‌وکارها کمک می‌کند بازخورد مشتریان خود را به‌صورت اینترنتی طبقه‌بندی و بررسی کنند. حدود ۲۰ ماه بعد، Dropifi اولین شرکت آفریقایی بود که به طرح صندوق سرمایه‌گذاری موسوم به ۵۰۰ Startups به‌عنوان شتاب‌دهنده استارت‌آپ در منطقه سیلیکون‌ولی پیوست. این ابزار وضعیت جمعیتی، رویدادهای صنعتی و احساسات پنهان در پس پیام‌های مشتریان را تحلیل می‌کند و به شرکت‌ها کمک می‌کند به‌صورت اثربخش به این مشتریان پاسخ دهند. همچنین از پایگاه‌های رسانه‌های اجتماعی بهره‌برداری می‌کند تا دسترسی شرکت‌ها را به مشتریان بیشتر کند. در حال حاضر بیش از ۸ هزار کسب‌وکار کوچک از Dropifi استفاده می‌کنند.

Able Wireless و تسهیل جریان محتوا
تا چند سال پیش دسترسی به جریان محتوا در کنیا بسیار سخت و گران بود. دولت، بدنه‌های قانون‌گذار و ذی‌نفعان بزرگ‌ترین موانع در این بخش بودند، اما با تاسیس شرکت Able Wireless توسط کاهنیا کامونیو، اکنون کاربران از کنیا، شرق آفریقا و دیگر مناطق این قاره می‌توانند از امکانات نوآورانه این شرکت در ارائه محتوا بهره ببرند. Able Wireless را نت‌فلیکس آفریقا توصیف کرده‌اند. این شرکت به افراد امکان می‌دهد محتوا را هر زمان و در هر جایی که می‌خواهند مشاهده کنند. این شرکت همچنین منطقه‌ هات‌اسپات وایرلس ایجاد کرده تا امکان دسترسی اینترنتی گسترده‌ای را فراهم کند. هزینه این سرویس برای هر فرد حدود ۶ دلار است و در حال حاضر ۴۰ هزار درخواست خرید برای آن وجود دارد.

2Seven و سرویس مدیریت پول
۲۲seven یک سرویس آنلاین مدیریت پول در آفریقای جنوبی است که به‌صورت اشتراکی کار می‌کند و امکان مدیریت مالی شخصی را بسیار آسان می‌کند. در همین رابطه این شرکت در وب‌سایت خود نوشته: به یمن دیدگاه‌های جدید نسبت به روانشناسی، در مورد اینکه مردم در مورد پولشان چگونه فکر می‌کنند و با آن چه رفتاری دارند، اطلاعات بیشتری به دست آورده‌ایم. همچنین با کمک تکنولوژی جدید ابزارهایی در اختیار داریم تا کارها را به شیوه متفاوتی انجام دهیم. ۲۲seven با استفاده از این دیدگاه‌ها و تکنولوژی‌ها می‌تواند به افراد کمک کند در مورد سرمایه‌گذاری پول‌شان بهتر تصمیم بگیرند. کاربران از طریق اشتراک گرفتن می‌توانند به آسانی به حساب‌های بانکی دسترسی داشته باشند و نحوه مخارج خود را مدیریت کنند.

mPawa و کمک به مردم برای یافتن شغل
mPawa یک اپلیکیشن جست‌وجوی شغل برای بخش مشاغل یدی در غنا است. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن آگهی استخدام دهند و متقاضیان نیز می‌توانند رزومه آنلاینی برای خود داشته باشند که برای کارفرما قابل رویت است. کارگران با استفاده از الگوریتم متناسب‌سازی mPawa می‌توانند مشاغل متناسب با مجموعه مهارت‌های خود را بیابند. آگهی‌های استخدامی که کارفرمایان با استفاده از این اپلیکیشن منتشر می‌کنند، متناسب با درخواست و رزومه کارگر به‌صورت ایمیل یا پیامک به دست او می‌رسد.