برترین «صندوق‌ها» را بشناسید
هدیه لطفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حالی یک ماه اخیر را با رشد و بازدهی پشت سر گذاشتند تا بار دیگر هماهنگی و همگامی و در برخی مواقع برتری خود را نسبت به شاخص بورس به نمایش گذارند.
صعود و رکوردشکنی‌های بورس اوراق بهادار تهران در چند وقت اخیر دیگر نهادهای بازار سرمایه از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به خودنمایی پرداختند و در برخی مواقع نیز از دماسنج بازار فراتر رفته و بازدهی بیشتری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آوردند، به طوری که در دوره یک ماهه منتهی به 16 آذرماه سال جاری 28 صندوق توانستند از شاخص کل بورس سبقت گرفته و بازدهی بالاتری را به ثبت برسانند؛ در این مدت صندوق سرمایه‌گذاری بورس بیمه با ثبت بازدهی 30 درصدی به عنوان برترین صندوق شناخته شد. صندوق‌های رضوی و بانک مسکن نیز هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی 6/24 و 5/24 درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند و صندوق‌های ایساتیس تدبیرگران فردا، سینا، امین آوید، مشترک آرمان، کارگزاری بانک تجارت، توسعه صادرات و پیشتاز به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.
بدین ترتیب ۱۷ صندوق دیگر از جمله دماسنج، پیشرو، توسعه فردا، ممتاز، امید توسعه، نوین، صنعت و معدن و پویا در رتبه‌های بالاتر از شاخص کل بورس قرار گرفتند؛ بازدهی شاخص در مدت موردنظر ۶/۱۱ درصد بوده است.
بر این اساس صندوق کارگزاری بانک ملی ایران و نقش جهان در رتبه‌های پایین‌تر از شاخص بورس ایستادند و بازدهی ۳/۱۱ درصدی را به نمایش گذاشتند. اما در مجموع یک ماهه اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکردی بسیار مثبت داشتند و تنها ۲۹ صندوق با بازدهی کمتر از ۱۰ درصدی روبه‌رو شده و دو صندوق مهر شریعه و نواندیشان نیز با عملکردی منفی به کار خود پایان دادند.
صندوق‌های نواندیشان و مهر شریعه به ترتیب با ۸/۱ و ۴و۵ درصد زیان مواجه شدند.
نمودارهای همراه ترکیب پورتفوی ۱۰ صندوق برتر سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد.