خوانندگان تیتراژ معدودند
مهرداد نصرتی راستین وقاری خواننده جوانی است که موسیقی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و در دانشگاه هم در همین رشته تحصیل کرده است. از این چهره جوان که در آینده بیشتر از او خواهیم شنید تاکنون یک آلبوم به‌صورت رسمی منتشر شده و تک آهنگ‌هایی که در فضای مجازی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. او فضای موسیقی پاپ را به خوبی می‌شناسد و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با این خواننده به گفت‌وگو نشسته ایم.
اگر موافقی برای شروع کمی از خودت بگو و اینکه موسیقی را از کجا شروع کردی.
در سال ۱۳۶۰ در تهران به دنیا آمدم و از همان سنین پایین، به موسیقی گرایش پیدا کردم. برای نخستین بار، در ۱۷ سالگی با گروه شوان و شروین روی صحنه رفتم و در جامعه موسیقی به عنوان نوازنده گیتار معرفی شدم. در ادامه به دانشکده موسیقی راه یافتم و در رشته ساز جهانی به تحصیل پرداختم که در اینجا جا دارد از توفیقی که یافتم و زیر نظر استادان مجربی مثل آقایان دکتر عمران، دکتر افسری، عمران لو، میرهادی و.... چیزهای بسیار آموختم، قدرشناسانه یاد کنم و یادکرد ویژه‌ای هم از استاد زنده یاد محمد نوری داشته باشم که آواز را نزد ایشان آموختم. دو سال قبل نخستین آلبوم خودم را به پایان رساندم ولی انتشار آن به تاخیر افتاد و در پایان سال ۹۱ به بازار آمد.
تا حالا یک آلبوم از تو منتشر شده که برای شروع کار اثر قابل قبولی بوده است. غیر از آن چند تک‌آهنگ هم‌ از تو منتشر شده است. رواج این تک‌آهنگ‌ها چه داستانی دارد؟
رواج تک آهنگ به منزله این است که مخاطب فراموش نکند یا در آرامش بماند که شخصی که طرفدارش شده‌اند، هنوز در بازار موسیقی مشغول ارائه کار است. علت اینکه خواننده ترجیح می‌دهد تک تِرَک ارائه دهد این است که اسپانسری وجود ندارد. زیرا هزینه آلبوم بسیار بالا است، ولی هزینه تک ترک، هزینه‌ای است که توجیه دارد. در عین حال گاهی شعری که هم مخاطب و هم خواننده با آن ارتباط برقرار کند، کمی سخت به دست می‌آید. در نتیجه این تک ترک‌ها ارائه می‌شوند تا کار موفقتر به بازار بیاید.
غالب خوانندگان مطرح از وجود اسپانسرهایی بهره می‌برند که شاید به‌دلیل شهرت و درآمد ناشی از شهرتشان، نیاز چندانی به آن ندارند و این اسپانسرها باید به کمک خوانندگان نوپاتر بیایند و این اتفاق غالبا نمی‌افتد. به نظر تو چه دلیل می‌تواند داشته باشد؟
خوانندگان نوپا زمان می‌برد تا آهنگش به گوش مردم برسد. به‌دلیل اینکه ما شبکه یا مکان خاصی نداریم که خواننده بتواند کارش را به مخاطب ارائه دهد. اسپانسر برای اینکه زودتر به نتیجه برسد، روی خواننده‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند که نیاز چندانی برای معرفی و شناساندنش به مخاطب وجود نداشته باشد.
امروز ترانه‌هایی که در آثار خوانندگان پاپ می‌بینیم، انگار همه از روی دست هم نوشته شده‌اند و نوعی از فضا را القا می‌کنند که فضای تیره و تار و مه آلوده‌ای است. این روند را چگونه ارزیابی می‌کنی و آیا خودت هم استقبال می‌کنی؟
وقتی تحقیقی در یک کار نباشد همین می‌شود. به‌دلیلی که در سوال قبلی جواب دادم اغلب خواننده‌ها باید سراغ یک‌سری از شاعرانی بروند که برای مخاطبان شناخته شده‌اند و از آنها کار بگیرند و اینگونه می‌شود که یک‌سری شاعر و آهنگساز ثابت با هم کار می‌کنند و کارها یکنواخت می‌شود. ‌ای‌کاش فرصتی مهیا شود که شاعران و آهنگسازان بیشتری مجال بیابند کار خود را ارائه دهند.
تیتراژ خوانی سریال‌ها آیا در اختیار یک گروه خاص است یا نه و واقعا بر مبنای شایستگی‌ها توزیع می‌شود؟
نمی‌شود گفت تیتراژخوانی در دست یک سری خواننده محدود است. چون هم هست و هم نیست. هر که پول بیشتری بدهد تیتراژ بهتری می‌خواند. البته برخی از تهیه‌کنندگان از خوانندگانی که بین مردم طرفداران بیشتری دارند، بیشتر استفاده می‌کنند.
حمایت صدا و سیما را از جریان موسیقی پاپ چگونه می‌بینی؟ مثبت است؟ اصلا حمایتی وجود دارد؟ و اینکه تعامل تو با این سازمان
چگونه است؟
حمایت صدا و سیما بسیار ضعیف است، اما همین مقدارش هم مغتنم است و آثار مثبتی دارد. چون وقتی یک آهنگ از یک شبکه خاص پخش می‌شود تاثیر خودش را می‌گذارد. بگذارید مثال ملموس‌تری بزنم. در اعیاد و مناسبت‌های مختلف، ویژه‌برنامه‌هایی از سیما پخش و باعث می‌شود مردم رغبت چندانی به دیدن شبکه‌های خارجی و برون مرزی از خود نشان ندهند. ویژه برنامه‌های فضایی شاد دارد و خوانندگان آزادی عمل بیشتری دارند که این خوش فکری تهیه‌کنندگان و مجریان را می‌رساند. امیدوارم چنین فضاهایی در همه جا و همه روزهای دیگر تسری یابد و شاهد تولید و پخش آثار متنوع و خوبی باشیم.
جریان موسیقی پاپ و آینده‌اش را چگونه می‌بینی؟
امیدوارم که زودتر به موقعیتی دست پیدا کنیم که به خوانندگان آزادی عمل بیشتری داده شود و کار به گونه‌ای پیش رود که عرصه بر آنها تنگ نشود. برای تحقق این امر هم همه چیز باید دست به دست هم دهد. اگر دقت کرده باشید برنامه‌های تلویزیونی، به تازگی از خواننده‌های جدید دعوت می‌کند که امیدوارم این عرصه برای همه خواننده‌ها مهیا باشد.