تحریک تقاضا!
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- تصور کنید کارگر یک کارخانه قطعه‎سازی خودرو هستید که تا دیروز مشغول به کار بوده‎اید اما حالا به شما اعلام می‌شود مدیران کارخانه به دلیل پرداخت نشدن بدهی خودروسازان به قطعه‎سازان از پس هزینه‎ها بر نمی‎آیند و از آنجا که راه دیگری برایشان باقی نمانده است، تصمیم به تعدیل نیرو گرفته‎اند؛ حالا شما می‎مانید و هزار و یک مشکل پسابیکاری که همچون آوار بر سرتان خراب می‌شود و به یکباره گریبانتان را می‌گیرد...

حتی تصور بودن در چنین موقعیتی هم سخت و دشوار است اما این سختی و دشواری، حکایت واقعی داستان زندگی 1000 نفر از حدود 50 هزار نفر کارگر کارخانه‎های قطعه‎سازی خودرو در خراسان رضوی است که گویا هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‎شود.
به گفته دبیر انجمن قطعه‎سازان خودرو، در حال حاضر خودروسازان کشور حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به قطعه‎سازان بدهکار هستند با این حال رقم این بدهی در استان خراسان رضوی از سوی مسئولان اعلام نشده است؛ این آمار نشان از این واقعیت تلخی دارد که این روزها حال و روز دومین صنعت بزرگ کشور خوب نیست و کمر این صنعت اشتغال‎زای کشور خم شده است؛ خودروسازان که در دوره رکود توانسته بودند با افزایش حدود ۵۰ درصدی تولیدات خود نقش غیرقابل انکاری را در روند صعودی رشد کشور داشته باشند، امیدوار بودند که در سال جاری نیز روند رو به رشد تولیدات خود را ادامه دهند اما با کاهش تقاضا از سوی بازار، پیش‎بینی‎هایشان درست از آب در نیامد و این میزان رشد محقق نشد؛ حالا این پیشران‌های صنعتی کشور گویی از عرش به فرش رسیده‎اند و تولیداتشان تقریبا به نصف کاهش یافته است.

تبعات این واقعیت تلخ همچون زنجیره‎ای است که نه تنها دامنگیر خودروسازان شده بلکه یک سر این چرخه به قطعه‎سازان می‎رسد و گریبان آن‎ها را هم گرفته است؛ قطعه‎سازان از اینجا مانده و از آنجا رانده شده‎اند؛ نه می‎توانند طلبشان را از شرکت‎های خودروساز بگیرند و نه آنقدر نقدینگی دارند که بتوانند با استفاده از آن چرخ این صنعت را بچرخانند و روی پای خود بایستند و در این میان تنها راهی که برایشان باقی مانده تعدیل نیرو است؛ چندی پیش یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن قطعه‎سازان خودرو خبر تلخ تعدیل نیروی ۵۰ درصدی برخی کارخانه‎های قطعه‎سازی را اعلام کرد و هشدار داد اگر بدهی خودروسازان به قطعه‎سازان پرداخت نشود، بسیاری از این کارخانه‎ها فعالیت خود را تعطیل می‎کنند؛ اما چرا خودروسازان بدهی خود را به قطعه‎سازان پرداخت نمی‏کنند و چه امری باعث ناتوانی آن‎ها در این زمینه شده است؟

کارشناسان صنعت خودرو دلایل مختلفی را برای ناتوانی خودروسازان در پرداخت بدهی به قطعه‎سازان اعلام می‏کنند؛ برخی صاحب‌نظران کاهش فروش خودرو و در نتیجه بر هم خوردن گردش مالی را دلیل این امر می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند سیاست‎های غلط پیشین تصمیم‎سازان صنعت خودرو در درازمدت باعث بروز این مشکل شده است؛ بعضی‎ها هم معتقدند رکود اقتصادی حاکم بر بازار، قدرت خرید مردم را کاهش داده و همین مسأله را علت ناتوانی خودروسازان در پرداخت به موقع بدهی خود به قطعه‎سازان می‎دانند؛ انحصاری بودن صنعت خودرو در دست دولت نیز از دیگر عواملی است که در این زمینه مطرح می‎شود.

اعطای کمک‏های دولتی به قطعه‎سازان و خودروسازان، اعطای تسهیلات کم‎بهره به مردم برای خرید خودرو، شکسته شدن انحصار دولتی صنعت خودرو، رقابتی شدن بازار خودرو و ... برخی از راهکارهایی است که برای بهبود وضعیت صنعت خودرو و پرداخت بدهی این صنعت به قطعه‎سازان مطرح می‎شود.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گفت‎وگو با برخی قطعه‎سازان و کارشناسان صنعت خودرو در خراسان رضوی دلایل ناتوانی خودروسازان در پرداخت بدهی به قطعه‎سازان را بررسی کرده و راهکارهای مناسب را جویا شده است.

کاهش فروش و بر هم خوردن چرخه گردش مالی
یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص نحوه پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‎سازان به «دنیای اقتصاد» می‏گوید: در گذشته پرداخت‎ها بعد از تحویل قطعه به صورت ۱۲۰ روزه بود اما در حال حاضر به صورت ۱۵۰ روزه صورت می‎گیرد.
سهیل داورپناه کاهش فروش و کاهش تولید خودرو را علت ناتوانی خودروسازان در پرداخت بدهی به قطعه‎سازان می‎داند و اظهار می‎کند: زمانی که گردش مالی به هم بریزد، پولی برای پرداخت به سازنده وجود ندارد و چنین مشکلاتی پیش می‎آید.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه تعدیل نیروی کارخانه‎های قطعه‎سازی در استان هنوز به ۵۰ درصد نرسیده است، خاطرنشان می‎کند: اما اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد، این اتفاق خواهد افتاد. وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از قطعه‎سازان تلاش کردند با وجود افت تولید، نیروی خود را حفظ کنند، تصریح می‎کند: سال گذشته سازندگان به دلیل افزایش تولید، تعداد زیادی نیرو جذب کردند که این نیروها آموزش دیده‎اند و برای آن‌ها هزینه شده است بنابراین قطعه‎سازان تمایلی ندارند این نیروهای آموزش دیده را از دست بدهند.

pic۱


داورپناه به این نکته نیز اشاره می‎کند که ممکن است قطعه‎سازان چند ماهی هم با همین وضعیت ادامه دهند اما در نهایت وضعیت مالی باعث تعدیل نیرو شود.
وی می‎افزاید: زمانی که تولید خودرو کاهش یابد، فروش قطعه‎سازان نیز کاهش می‎یابد و تولید آن‎ها هم کم می‎شود و در نتیجه مجبور به تعدیل نیرو می‎شوند.
این کارشناس صنعت خودرو در خصوص دیگر تبعات پرداخت نشدن بدهی خودروسازان به قطعه‎سازان اینطور پاسخ می‌دهد: علاوه بر تعدیل نیرو ممکن است این مشکل باعث تعطیلی شرکت‏ها و کارخانه‏های ضعیف‌تر شود. وی ادامه می‎دهد: از طرف دیگر با بر هم خوردن این چرخه ممکن است دستاوردهایی که حاصل فعالیت این صنعت در سال‎های گذشته است، از دست برود.

داورپناه این نکته را نیز یادآور می‏شود: در حال حاضر صنعت قطعه‎سازی به جایی رسیده که تنها به فکر حفظ وضع موجود است زیرا سرمایه‌ای برای ارائه محصولات جدید یا به‌روز کردن محصولات و پاسخگویی به نیاز بازار در اختیار ندارد؛ باید پولی در این چرخه وجود داشته باشد تا بتوان به تقاضای مردم پاسخ داد.
این کارشناس صنعت خودرو در خصوص اقدامات قطعه‎سازان برای وصول مطالبات خود می‎گوید: کاری از دست قطعه‎سازان بر نمی‎آید؛ زمانی که فروش محصولات خودروسازان کاهش یابد، پولی برای پرداخت بدهی خود ندارند. وی با اعتقاد بر اینکه باید یک عامل بیرونی این مشکل را رفع کند، اظهار می‎کند: یا باید تسهیلاتی در اختیار خودروسازان و قطعه‎سازان قرار گیرد یا به مردم کمک شود تا قدرت خرید آن‎ها افزایش یابد.
داورپناه با اشاره به اینکه تمام بازارها در حال حاضر با مشکل مواجه است، خاطرنشان می‎کند: باید تحریک تقاضا صورت گیرد تا مردم بتوانند راحت‌تر خرید کنند اما خودروساز نمی‎تواند چنین شرایطی را ایجاد کند؛ باید مؤسسات مالی و اعتباری و دولت تسهیلاتی را با بهره کم اعطا کنند؛ تا زمانی که تحریک تقاضا صورت نگیرد، بازار خودرو نیز مانند سایر بازارها با مشکلات این چنینی مواجه خواهد بود.

تصمیم‌های غلط و سرمایه‎گذاری‌های سیاسی

pic۲


کارشناس دفتر بررسی‎ها و مطالعات اقتصادی شرکت تولیدی و صنعتی تکلان توس مشهد نیز با اشاره به پیشینه تاریخی صنعت خودرو و برخی سیاست‎های غلط در این زمینه، تصریح می‎کند: در کشور هر جا کم می‎آوریم صنعت خودرو پیشگام شده و اقدامات خوبی را انجام داده هر چند شاید هیچ مبنای اقتصادی نداشته است، برای مثال صنعت خودرو در مناطق مختلف مانند خراسان، شهرهای شمالی و ... پلت‌فرم ایجاد کرده در حالی که ایجاد این بنیادهای تولیدی در مناطق مختلف کشور توجیه اقتصادی نداشته است.
محمدهاشم صفار ادامه می‎دهد: علاوه بر این در برخی سرمایه‎گذاری‌ها جنبه سیاسی غالب بود و هزینه و فایده طرح بررسی نشده بود برای مثال ایران خودرو در دمشق و ارمنستان و ... پلت‎فرم‌هایی ایجاد کرد و این‌ها هزینه‌هایی بود که به صنعت خودروسازی تحمیل شد و مبنای درستی نداشت.

کارشناس دفتر بررسی‎ها و مطالعات اقتصادی شرکت تکلان توس با اشاره به دولتی بودن صنعت خودروسازی در کشور خاطرنشان می‎کند: سهام‌داران عمده صنعت خودروسازی در کشور عموما دولتی بوده‌اند و مدیریت دولتی همیشه در این شرکت‌ها غالب بوده و انتخاب‌ها در مدیریت دولتی مبتنی بر کارآمدی و شایستگی افراد نبوده است. وی اضافه می‎کند: در سال‌های گذشته افرادی به عنوان مدیرعامل شرکت‌‎های خودروسازی فعالیت می‌کردند که نه تنها سابقه کار در تولید خودرو بلکه سابقه فعالیت در تولید را هم نداشته‌اند و این عوامل باعث ناکارآمدی این صنعت شد.
صفار با اشاره به اینکه استانداردهای صنعت خودرو در کشور بالاتر از استانداردهای سایر بخش‌های صنعتی است، عنوان می‌کند: خطاهای صنعت خودروسازی به دلیل اینکه با امنیت و جان افراد سروکار دارد، بیشتر مشهود شده است. وی با اعتقاد بر اینکه در مجموع مشکل صنعت خودرو در کشور کم بودن بهره‌وری است، اظهار می‌کند: صنعت خودرو نمادی از وضعیت حاکم بر جامعه است اما نمی‌توان تمام تقصیرها را متوجه کم‌کاری این صنعت دانست بلکه مشکل ناشی از سیستم معیوب اقتصاد است.

کارشناس دفتر بررسی‎ها و مطالعات اقتصادی شرکت تکلان توس ادامه می‎دهد: یکی دیگر از مشکلات این است که خودروسازان دست‌های زیادی را به صورت موازی در صنعت قطعه‎سازی ایجاد کردند برای مثال همزمان چهار یا پنج شرکت برای تولید یک قطعه خاص ایجاد شد؛ مسلما زمانی که تیراژ تولید کاهش می‌یابد، هزینه‌های آن افزایش خواهد یافت.صفار معتقد است: به دلیل نبود مقیاس تولید، قطعه‎سازان نمی‌توانند وارد فعالیت‌های تحقیق و توسعه شوند و قیمت تولید را کاهش دهند و مجموعه این فرآیندها باعث می‎شود نتوانند قیمت تمام شده را کاهش دهند؛
کارشناس دفتر بررسی‎ها و مطالعات اقتصادی شرکت تکلان توس با اشاره به اینکه در دوره‌هایی صنعت خودرو رشد خوبی داشت که با توجه به ظرفیت جذب بازار منطقی بود، می‌افزاید: اما در این دوره‌ها مدیریت بازار با وجود ضرورتی که وجود داشت، به درستی صورت نگرفت و با مشکلاتی که به واسطه تحریم‎ها در تعامل با دنیا برای ما به وجود آمد، توفیقی در این زمینه حاصل نشد که بتوانیم مبادی صادرات را گسترش دهیم در نتیجه تمام رویکردها بر بازار داخلی متمرکز شد اما بازار داخلی هم ظرفیت جذب خود را از دست داد و در حال حاضر تولید خودرو به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی تأکید می‎کند: مجموعه عوامل ذکرشده باعث شد قیمت تمام شده در تولید قطعه و خودرو افزایش یابد و از طرف دیگر هزینه‎هایی که خودروسازان متحمل می‌شوند باعث شد نتوانند پرداخت‌های خود را به قطعه‎سازان به موقع انجام دهند.

صفار در خصوص تبعات تأخیر پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان می‎گوید: زمانی که پرداخت به قطعه‎سازان با تأخیر صورت گیرد، آن‌ها مجبور هستند برای حفظ سیستم دست به تعدیل نیرو بزنند؛ از طرف دیگر بحث انباشت هزینه‌ها نیز مطرح است.
کارشناس دفتر بررسی‎ها و مطالعات اقتصادی شرکت تکلان توس با اعتقاد بر اینکه ساختار تولید در ایران نتوانسته است حمایت منطقی را از طرف مردم و سیاستگذاران کسب کند، تأکید می‌کند: مردم با فرهنگ و مفهوم تولید آشنا نیستند و همین امر باعث بروز چنین مشکلاتی برای تولیدکنندگان می‌شود.

صفار با تأکید بر اینکه باید دیدگاه‌های موجود درباره رقابت، اقتصاد و انحصار تغییر کند، اظهار می‌کند: باید سیاست‌هایی اعمال شود تا تعریف درستی از مقیاس اقتصادی داشته باشیم و رقابت را وسیله‌ای برای رسیدن به توسعه ببینیم.
وی با اعتقاد بر اینکه زمان آن رسیده است که این مفاهیم اقتصادی بازنگری شوند، خاطرنشان می‎کند: سازمان صنعت نباید تنها به افزایش تعداد مجوزها افتخار کند؛ مدیریت زنجیره تأمین در جامعه ما ضعیف است و شرکت‌های کوچک نمی‌توانند با شرکت‌های بزرگ ارتباط خوبی داشته باشند و شرکت‌های بزرگ تضمینی برای حمایت از شرکت‌های کوچک نمی‌دهند در نتیجه با این سیستم نمی‌توان انتظار داشت تولیدکنندگان و قطعه‎سازان به دنبال فرآیندهای تحقیق و توسعه یا رعایت پارامترها و استانداردهای تولید بروند.

لزوم واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی


pic3


مدیرعامل شرکت مجموعه‎سازی پارت‎سازان هم در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه طی یک سال گذشته هزینه زیادی به خودروسازان تحمیل شده و البته بخشی از آن‌ها درست است، اظهار می‌کند: بخشی از مشکل به رکود اقتصادی موجود در بازار برمی‌گردد که باعث شده قدرت خرید مردم کاهش یابد و در نتیجه خودروسازان نقدینگی کافی برای پرداخت بدهی خود به قطعه‎سازان را در اختیار ندارند.
مسعود عاقبتی با اشاره به نارضایتی مردم از قطعات تولیدی توسط قطعه‎سازان داخلی، خاطرنشان می‌کند: با این حال با وجود نارضایتی‌ مردم و نواقص کار، پشت صنعت قطعه‎سازی ما دانش فنی وجود دارد که حاصل 25 سال فعالیت است؛ ضعف‌هایی در زمینه کیفیت وجود دارد اما صنعت خودرو پایه‌گذار برخی از صنایع بوده و باید مشکلات فعلی را برطرف کرد؛ دو سال پیش اعلام کردیم با فرآیندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند و به‌روز نبودن تولیدات، قطعا آن‌ها با مشکل مواجه خواهند شد اما این کاستی برطرف نشد؛ اگر ظرف یکی دو ماه آینده این وضعیت اصلاح نشود، باعث می‌شود نیروهای بیشتری از قطعه‎سازان تعدیل شوند.

این عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‎سازان خراسان رضوی در خصوص دلیل ناتوانی خودروسازان در پرداخت بدهی به قطعه‌سازان اینطور پاسخ می‌دهد: دلیل این مسأله واضح است؛ خودروسازان با وجود انبوهی از بدهی‌هایی که از قبل وجود داشت، با کاهش فروش خودرو مواجه شده‌اند و این امر باعث شده نتوانند بدهی خود را به قطعه‎سازان پرداخت کنند.
عاقبتی با اشاره به اینکه خودروهای ما با خودروهای جهانی قابل رقابت نیست اما دانش فنی که در قطعه‎سازان ما وجود دارد، قابل رقابت با سایر کشورهاست، تصریح می‌کند: در کشور ما خدمات پس از فروش مناسبی نیز ارائه نمی‌شود بنابراین مردم ترجیح می‌دهند در صورت داشتن نقدینگی، خودرویی را انتخاب کنند که بهترین کیفیت را داشته باشد.
مدیرعامل شرکت مجموعه‎سازی پارت‎سازان به این نکته نیز اشاره می‎کند: زمانی که یک صنعت رو به افول می‌رود پویا شدن دوباره آن انرژی زیادی را می‎طلبد.

رفع نشدن مشکل فعلی صنعت قطعه‌سازی باعث می‌شود جذب سرمایه‌های جدید در این صنعت امکان‌پذیر نباشد.
عاقبتی خاطرنشان می‌کند: سرمایه‌گذاران بعد از مذاکرات هسته‎ای امیدوار شده بودند که در صنعت خودروسازی فعالیت کنند اما بروز این مشکلات باعث بی‌رغبتی آن‌ها می‌شود؛ قطعه‎سازان در این زمینه ضربه شدید می‎خورند و بلند شدن دوباره آن‎ها بسیار سخت خواهد بود.

این عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‎سازان خراسان رضوی در خصوص راهکار رفع این مشکل می‎گوید: باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار گیرد و مردم به خرید تشویق شوند و با خودرو آشتی کنند. وی با اعتقاد بر اینکه صنعت خودروسازی در درازمدت باید به بخش خصوصی واگذار شود تا یک رویکرد جدید با دانش فنی جدید وارد این صنعت شود، بر ضرورت برقراری ارتباط با کشورهای صاحب نام در عرصه خودروسازی تأکید و عنوان می‎کند: در سال‎های گذشته تحریم‌ها باعث شده بود از تکنولوژی‎های جدید در این صنعت محروم باشیم و اکنون با برداشته شدن تحریم‎ها می‌توانیم از تکنولوژی روز دنیا بهره ببریم.

فاجعه جبران‌ناپذیر بی‌توجهی به صنعت خودروسازی داخلی


pic۴


عضو هیأت مدیره گروه کارخانجات پارت لاستیک هم در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به رکود شدید اقتصادی حاکم بر جامعه اظهار می‎کند: تأثیر این رکود بر تمام صنایع خواهد بود اما این رکود بر صنایع بزرگ و اشتغال‌زا فشار بیشتری می‌آورد.
عبدالله یزدان‎بخش با تأکید بر اینکه دولت باید برای رفع این رکود راهکارهایی ارائه دهد، ابراز امیدواری می‎کند که بسته اقتصادی راهگشای رئیس‎جمهور در این زمینه مؤثر باشد. عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با اشاره به کمپین «نخریدن خودروی صفر» خاطرنشان می‎کند: برای ما عجیب است که این کمپین چه زمینه‎ای دارد؛ در تمام دنیا زمانی که چنین رکودهایی ایجاد می‎شود، همه کمک می‌کنند که صنعت از کار نیفتد اما در کشور ما انگار همه در تقابل با هم هستند.
یزدان‎بخش با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر بی‎کیفیت بودن خودروهای داخلی تصریح می‎کند: بحث کیفیت در تمام محصولات مطرح است و حق مشتری این است که کالای با کیفیت را دریافت کند؛ در حال حاضر امکان مقایسه محصولات خودروی داخلی و خارجی به وجود آمده و این مسأله هم حق خریدار است اما از طرف دیگر خودروساز و قطعه‎ساز مشکلات مالی خود را دارد و گذر از این مسیر، مهندسی خاص خود را می‌طلبد تا یک سرمایه‌گذاری خاص شود و کیفیت تعادل پیدا کند.
عضو هیأت مدیره گروه کارخانجات پارت لاستیک ادامه می‌دهد: از یک طرف بهره‌های بانکی دست و پای همه را بسته است و از طرف دیگر مالیات‎ها و .... این‎ها عواملی است که وضعیت را حادتر و سخت‎تر کرده است و رفع این مشکلات یک عزم و اقدام ملی را می‌طلبد.

یزدان‎بخش با بیان اینکه رکود حاکم بر بازار تبعات خاص خود را دارد، عنوان می‎کند: یکی از تبعات این رکود کاهش تولید و در نتیجه تعدیل نیرو و افزایش بیکاری است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شیفت‌های کاری برخی کارخانجات کاهش یافته و آن‌‎ها تعدیل نیرو را آغاز کرده‌اند، ابراز امیدواری می‌کند در این ماه خبرهای خوبی برسد و در مجموع بتوانیم تولید را در قطعه‎سازی و خودروسازی به تعادل برسانیم زیرا این تعادل در اقتصاد مقاومتی می‌تواند رضایت بیشتر مردم را به دنبال داشته باشد.

عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با تأکید بر اینکه دولت باید به قطعه‎سازان و خودروسازان کمک کند، اظهار می‌کند: در آمریکا هنگام شروع دولت آقای اوباما شنیده شد که بحران اقتصادی ایجاد شده و صنایع خودروسازی با خطر تعطیلی مواجه است در نتیجه دولت رقم چندین میلیارد دلاری به این صنعت کمک کرد و خودروسازی دوباره فعال شد و امیدواریم در کشور ما هم این کمک به موقع برسد.یزدان‎بخش با تأکید بر اینکه وظیفه خودروساز و قطعه‎ساز تولید محصول باکیفیت است، تصریح می‎کند: شرایط و بحران مالی خودروسازان می‌طلبد که کمک مالی صورت گیرد؛ قرار بود وام‌های قابل توجهی به خودروسازان اعطا شود اما این اتفاق نیفتاده و دست خودروسازان بسته است. وی یادآور می‎شود: اگر مشکلات مالی حل شود، قطعا ظرفیت تولید را با رعایت کیفیت که حق مشتری است، افزایش خواهیم داد تا بتوانیم کیفیت خودروی داخلی را به خودروهای خارجی برسانیم.

عضو هیأت مدیره گروه کارخانجات پارت لاستیک خطاب به دولتمردان اینطور می‎گوید: خودرو یک صنعت ارزشی است که برای توسعه و سرمایه‎گذاری آن زحمت زیادی کشیده شده و حفظ آن واجب است و باید به آن توجه کرد. وی با تأکید بر اینکه صنعت خودروسازی اشتغال‌زایی بسیاری دارد، خاطرنشان می‎کند: نباید کاری کرد که خودروساز و قطعه‎ساز همین حداقل‌ها را هم از دست بدهند. یزدان‎بخش با اشاره به اینکه تحریم‎ها قطعا برداشته خواهد شد، عنوان می‎کند: با برداشته شدن تحریم‎ها درهای واردات بازتر می‌شود و خودروهای خارجی که پشت درها هستند، وارد کشور می‎شوند و اگر به موقع به صنعت خودروسازی داخل توجه نشود، این صدمه قابل جبران نخواهد بود بنابراین دست کمک خود را به سوی دولت دراز می‌کنیم.

صنعت خودروسازی در انحصار دولت


pic5


مدیرعامل سابق ایران‎خودرو خراسان هم به دولتی بودن صنعت خودرو در کشور اشاره می‎کند و می‎گوید: دولت، مدیران شرکت‌های بزرگ خودروساز را تعیین می‌کند و بخش خصوصی در این صنعت نتوانست موفق عمل کند.
محمدمهدی سیادت با اعتقاد بر اینکه ثابت نگه داشتن قیمت ارز باعث از بین رفتن تولید می‌شود، در خصوص دلیل ناتوانی خودروسازان در پرداخت بدهی خود به قطعه‎سازان اینطور پاسخ می‎دهد: علت این است که دولت قیمت دلار را ثابت نگه داشته است در حالی که در سال حدود 20 تا 25 درصد تورم به تولیدکننده داخلی تحمیل می‌شود؛ در حال حاضر ظاهرا مردم و مسئولان راضی به افزایش قیمت ارز نیستند اما این امر باعث افزایش واردات کالاهای مصرفی می‌شود و این مسأله به تولیدکنندگان داخلی ضربه می‌زند؛ تا زمانی که ندانیم سرمایه‌های خود را چگونه در مسیرهای درست قرار دهیم، متأسفانه سرمایه‌ها را به فنا خواهیم داد.

نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: دولت باید این هزینه‌های مازاد را به نحوی جبران کند در غیر این صورت هزینه‌های تولیدکنندگان افزایش می‌یابد و توان رقابت را از دست می‌دهند و توان خرید تکنولوژی‌های جدید را نخواهند داشت و در نتیجه ضعیف‌تر می‌شوند؛ سرنوشت قطعه‎سازی استان هم به همین صورت است.
سیادت با بیان اینکه انگار اقتصاد ما یک اقتصاد رهاشده است که در آن هر چه پیش آید، خوش آید، خاطرنشان می‎کند: به اعتقاد من صنعت خودرو و سایر صنایع ما روند تحلیلی و رو به افولی را طی می‌کنند و تا زمانی که سیاست‎های کلان مملکت و سیاست‎های صنعتی کشور مشخص نشود، به جایی نخواهیم رسید. وی ادامه می‎دهد: سرنوشت کشوری که تنها بر صادرات نفت، منابع نفتی و گاز تکیه می‎کند و در مقابل کالا را برای مصرف وارد می‎کند، همین است. بازاری داریم که در آن فقط دستمان در جیب یکدیگر است و معاملاتی را انجام می‌دهیم اما کالایی را جز آنچه که خدا به ما داده است، برای عرضه و صادرات نداریم که این امر عاقبت خوشی ندارد؛ این‌ها واقعیت اقتصاد ماست.مدیرعامل سابق ایران‎خودرو خراسان با بیان اینکه صنعت خودروی کشور را مقصر وضعیت فعلی نمی‌دانم، عنوان می‎کند: زمانی که سیاست‌های کلان مشخص نمی‌شود و سیاست‌گذاران اقتصادی تعیین تکلیف نمی‌کنند، چنین وضعیتی پیش می‌آید و سرمایه‌های بسیاری را به باد خواهیم داد. وی تأکید می‎کند: هیچ گاه زیان ارزهای نفتی را بر اقتصاد بررسی نکرده‌ایم و متأسفانه این ارزها در حال نابود کردن تولیدکنندگان ماست.

سیادت معتقد است: دولت‌ها معمولا در کوتاه مدت به رضایت مردم می‌اندیشند اما دولت آقای روحانی قدری متفاوت به این مسأله نگاه کرده و حتی آبروی خود را در این زمینه به خطر انداخته است تا اقتصاد را به مسیر درست خود برگرداند. وی با اعتقاد بر اینکه در واقع دولت یازدهم جلوی سقوط را گرفته اما هنوز نتوانسته کار اساسی انجام دهد، تصریح می‎کند: کار اساسی تصمیم کلانی است و آن این است که آثار مخرب درآمدهای نفتی، گازی و ... در اقتصاد ما چگونه مدیریت شود که از این مشکلات پیشگیری کند؟
تلاش خبرنگار «دنیای اقتصاد» برای گفت‎وگو با مدیرعامل شرکت‎های خودروسازی در خراسان و دریافت نظرات آن‎ها درباره میزان و نحوه پرداخت بدهی به قطعه‌سازان بی‌نتیجه ماند.

طرح‎های خودروسازان برای افزایش فروش
خودروسازان این روزها طرح‌های جدیدی را برای جذب مشتری و افزایش فروش دارند که اگرچه جزئیات این طرح‎ها متفاوت است اما پرداخت سود بالا به ثبت‎نام‎کنندگان را می‎توان فصل مشترک تمام این طرح‎ها دانست؛ حالا خودروسازان کشور تمام تلاش خود را به کار گرفته‎اند که بار دیگر از فرش به عرش بازگردند و این دومین صنعت کشور را رونقی دوباره بخشند.

بسته دولت برای خروج صنعت خودرو از رکود
طی روزهای اخیر بسته جدید دولت برای خروج از رکود و رونق اقتصادی در شش ماهه دوم سال جاری در حالی رونمایی شد که صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور جایگاه ویژه‎ای در آن دارد و امید است با اجرای این بسته اقتصادی و طرح‎های جدید خودروسازان تقاضای بازار تحریک شود و مردم با خودروهای داخلی آشتی کنند و این امر در نهایت به رونق دوباره صنعت خودروسازی کشور و بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل منجر شود.