آرامش در جایگاه‌های توزیع سوخت
بالاخره با اعلام قیمت جدید بنزین ماراتن تکراری سوختگیری‌های روزانه و شبانه دارندگان خودرو در جایگاه‌های سوختگیری پایان یافت و پمپ‌بنزین‌ها به شرایط عادی بازگشتند. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از ابتدای هفته گذشته اخباری درباره اعلام نرخ جدید بنزین منتشر شد. همین موضوع سبب شد شمار مشتریان جایگاه‌های سوختگیری افزایش یابد و این وضعیت تا پایان هفته تداوم گذشته داشته باشد.
به‌طوری که در ساعات پایانی پنجشنبه شب صفی طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها شکل گرفته بود.

دنیای اقتصاد- بالاخره با اعلام قیمت جدید بنزین ماراتن تکراری سوختگیری‌های روزانه و شبانه دارندگان خودرو در جایگاه‌های سوختگیری پایان یافت و پمپ‌بنزین‌ها به شرایط عادی بازگشتند.
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از ابتدای هفته گذشته اخباری درباره اعلام نرخ جدید بنزین منتشر شد. همین موضوع سبب شد از ساعات پایانی روز شنبه شمار مشتریان جایگاه‌های سوختگیری افزایش یابد و این وضعیت تا پایان هفته تداوم داشته باشد. به‌طوری که در ساعات پایانی پنجشنبه شب صفی طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها شکل گرفته بود.
دولت نرخ بنزین آزاد را از ۷۰۰ تومان به هزار تومان و نرخ بنزین یارانه‌ای را به ۷۰۰ تومان افزایش داد. به این ترتیب دولت قیمت بنزین آزاد را ۴۳ درصد افزایش داده است. هرچند میزان افزایش قیمت بنزین از برخی اخبار مطرح شده در این زمینه کمتر بود، اما باز هم نگرانی‌هایی را میان مردم ایجاد کرده است و انتظار افزایش زنجیره‌ای قیمت‌ها در اثر این تصمیم دولت ایجاد شده است. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده آن دسته از خودروسوارانی که هنوز بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت‌ها ذخیره دارند، می‌توانند تا اطلاع ثانوی از ‌این ذخیره بنزین استفاده کنند.
آمارهای رسمی‌ منتشرشده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی‌ایران حاکی از آن است که با فروکش کردن مسافرت‌های نوروزی بیش از ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین با قیمت‌۴۰۰ تومان در کارت‌های سوخت ذخیره شده است.
هر چند سهمیه بنزین خودروهای شخصی با قیمت ۷۰۰ تومان برای اردیبهشت ماه به کارت‌های سوخت دارندگان خودرو واریز شده است، اما نگرانی‌ها از افزایش دوباره قیمت کرایه تاکسی‌ها و همچنین افزایش بهای کالاهای مصرفی به بهانه رشد قیمت حمل و نقل در میان مردم وجود دارد. دولت معتقد است تورم ناشی از گرانی بنزین اندک است، اما با توجه به اینکه ۷۳ میلیون نفر خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند، مشکلات معیشتی با افزایش قیمت بنزین ممکن است افزایش یابد. ممکن است کارشناسان در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» راهکارهایی را برای کاهش تاثیرات تورمی‌افزایش قیمت بنزین ارائه کردند .
مسیر دشوار مدیریت
آثار روانی رشد قیمت‌ها
بهزادسلمانی، دانشیار دانشکده اقتصاد تبریز معتقد است باید اقداماتی از سوی دولت صورت گیرد تا افزایش قیمت‌ها تاثیر واقعی خود را به‌جا بگذارد نه اینکه در اثر انتظارات تورمی‌ و جو روانی موجود در جامعه حجم افزایش قیمت‌ها بالاتر از میزان واقعی اتفاق بیفتد.
وی در توضیح این مطلب افزود: به نظر من دولت چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین نداشت و در این حد هم به حداقل اکتفا کرد تا بتواند بخشی از کسری درآمدهای خود را که در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها رخ داده بود، جبران کند، اما باید توجه داشت که برنامه‌های دولت و رفتارها و سیاست‌های بعدی تصمیم‌گیران است که تعیین می‌کند تاثیر افزایش قیمت بنزین چقدر باشد.
وی با اشاره به اینکه باید به فکر معیشت مردم نیز بود،گفت: به هر حال رشد قیمت بنزین سبب افزایش قیمت برخی کالاها خواهد شد اما اگر فضا به درستی مدیریت شود، این افزایش قیمت تاثیری روی قیمت کالاهای غیر مرتبط مثلا اجاره خانه نخواهد گذاشت.
این کارشناس اقتصادی گفت: البته می‌بینیم که عده‌ای در دربازارهای ارزی می‌گویند دلار به دلیل تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین گران شده است و این‌ها همه نشان می‌دهد دولت برنامه سختی برای مدیریت آثار روانی رشد قیمت‌ها در پیش دارد. وی با اشاره به نقش بانک مرکزی در کنترل مدیریت بازارهای پولی و مالی کشور گفت: باید بانک مرکزی با دقت بیشتری وضعیت کنونی بازار را رصد کند.
سلمانی همچنین خواستار نظارت دقیق دولت بر نرخ‌ها شد و خاطرنشان کرد: ضرورتی ندارد با این افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها و آژانس‌ها و... چند برابر شود و لازم است دولت نظارت دقیقی بر بازار داشته باشد.
این استاد اقتصاد تصریح کرد: من معتقدم جامعه کشش افزایش بیش از این حد قیمت انرژی را نداشت، چون آمار ثبت‌نام‌ها نشان داد که حداقل ۷۳ میلیون نفر به یارانه احساس نیاز می‌کنند. به این ترتیب با رشد قیمت بنزین و گازوئیل دولت بخشی از کسری بودجه‌اش را جبران می‌کند و می‌تواند با بهبود اوضاع اقتصادی ظرف ۴ تا ۵ سال قیمت بنزین در ایران را به قیمت‌های جهانی نزدیک کند.
مشکلات ۲نرخی بودن
بنزین
سلمانی با بیان اینکه ادامه ۲نرخی بودن قیمت بنزین تنها با معیارهای سیاسی کشور همخوانی خواهد داشت، گفت: سهمیه‌بندی و ۲نرخی بودن بنزین، ناکارآمدی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت که علاوه بر مشکل قاچاق بنزین، فساد مالی را نیز به آن اضافه می‌کند.
وی افزود: بهتر است دولت برای تعدیل و رساندن قیمت به آنچه که هزینه تمام شده آن است یک بازه زمانی ۳ تا حداکثر ۵ ساله را در نظر بگیرد. زیرا نمی‌توان به یکباره یارانه بنزین را حذف کرد اما این بدین معنا نیست که بنزین باید ۲نرخی باقی بماند، چراکه با معیارهای اقتصادی مطابقت نخواهد داشت.
سلمانی با اشاره بر اختلاف فاحش نرخ بنزین بازار با قیمت تمام شده آن در کشور ادامه داد: قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه ۶هزار تومان است درحالی‌که قیمت آن در کشور ما حدود ۲۰سنت و یک‌پنجم قیمت کشورهای همسایه است و در چنین شرایطی راه قاچاق سوخت بسیار هموار خواهد بود. وی اظهار کرد: در حال حاضر دولت از طرفی با قاچاق بنزین به علت پایین بودن قیمت آن و از طرفی دیگر با نارضایتی مردم در صورت بالابردن قیمت آن روبه‌رو است.
این تحلیلگر اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: ۲نرخی بودن بنزین و یا هر کالای دیگری موجب می‌شود عده‌ای که آن را ارزان‌تر دریافت می‌کنند در مسیر درستی از آن بهره نبرند و این با هدف دولت مغایر است.
برنامه‌ای برای اقدامات جبرانی
دولت باید اقدامات جبرانی را برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در جامعه تدارک ببیند تا تاثیرات تورمی‌افزایش قیمت‌ها کاهش یابد.
محمد کازرونی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما درباره تاثیرات افزایش قیمت بنزین بر زندگی مردم و شرایط اقتصادی کشور گفت: اگر برنامه دولت تعریف شده باشد و اولویت‌ها به درستی مشخص شود، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل تاثیرات تورمی‌اندکی خواهند داشت.
وی در توضیح این مطلب افزود: شیب افزایش قیمت بنزین تند نبود و اگر اولویت دولت هم بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی ‌شهری و برون‌شهری باشد، تاثیرات تورمی‌اندک خواهد بود، اما اگر فضا به درستی مدیریت نشود تاثیر این افزایش قیمت بیش از انتظار
خواهد بود.
این کارشناس اقتصادی گفت: بهتر است بعد از حمل‌ونقل دولت به حوزه بهداشت و درمان توجه کند و در مرحله سوم توجه به بخش آموزش را در دستور کار خود قرار دهد.
کازرونی همچنین با اشاره به تاثیر اتخاذ سیاست‌های مناسب پولی بر کاهش نرخ تورم تصریح کرد: نرخ تورم در ایران نزولی شده است و دولت برای حفظ وضعیت کنونی باید تصمیمات مناسبی در این حوزه اتخاذ کند.
وی با اشاره به اینکه این اقدامات می‌تواند سبب جلب اعتماد مردم شود، گفت: اگر مردم به سیاست‌های دولت اعتماد کنند، تاثیرات تورمی‌ ناشی از اتخاذ این تصمیمات کاهش می‌یابد و دولت می‌تواند با فراغ بال بیشتری برنامه‌های توسعه‌ای خود را دنبال کند.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: هدف دولت از اجرای هر برنامه‌ای افزایش رفاه اجتماعی است، و این مهم وقتی محقق می‌شود که مردم به سیاست‌های دولت اعتماد داشته باشند.