6 روش برای تحت نظر داشتن استراتژی بازاریابی رقبا
مترجم: مهدی سریرچی مشهور است که کار بازاریاب هرگز تمام نمی‌شود. هنگامی که فعالیت‌های رقبا را بررسی کنید متوجه می‌شوید که این گفته کاملا صحیح است. یکی از ضروریات بقا در بازار تحت نظر داشتن و دنبال کردن تمام جنبه‌های بازاریابی رقبا است که شامل بسته بندی محصولات، نوع تبلیغات، سیاست‌های ترویجی، رسانه‌های اجتماعی و فعالیت‌های اینترنتی آنها می‌شود.
شرکت‌های کوچک معمولا برعکس شرکت‌های بزرگ راهی برای تحت نظر داشتن رقبا ندارند مگر اینکه وقت زیادی صرف و مبالغ سنگینی هزینه کنند. با این وجود می‌توان فرآیندی قاعده مند برای این هدف ایجاد کرد و از روش‌های ساده و موثری که برای تحت نظر داشتن رقبا وجود دارد بهره برد.شش روش ساده برای شروع کار را می‌توانید اینجا مشاهده می‌کنید:
در بخش هشدارهای خبری گوگل «Google Alerts» عضو شوید. به این صورت می‌توانید به ساده ترین شیوه ممکن بلافاصله از آخرین فعالیت‌های آنلاین رقبا،(کاملا رایگان) مطلع شوید. کافی است نام رقبایتان را در بخش جست‌وجو وارد کنید و نوع اطلاعاتی را که تمایل به دریافت شان دارید (مثلا اخبار، مطالب وبلاگ‌ها یا ویدئوها و بحث‌های انجام شده پیرامون آنها) انتخاب کنید. به این ترتیب هر روز یا هر هفته آخرین اطلاعات مورد نظرتان را دریافت خواهید کرد.
در رسانه‌های اجتماعی با رقبایتان در تماس باشید. در محیط‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر و دیگر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی از طریق اعلام علاقه‌مندی و پیگیری مطالب رقبا با آنها ارتباط برقرار کنید. برای رسیدن به نتایج بهتر باید هم برند رقیب و هم مدیران کلیدی آنها را دنبال کنید. مثلا اگر شما مالک یک رستوان باشید، باید علاوه بر رستوران‌های رقیب ،اخبار مربوط به سرآشپزهای آنها را نیز دنبال کنید تا یک تصویر کامل از فعالیت‌های آنها در اختیار داشته باشید.
در گروه‌های تبیلغات پستی و خبری شرکت‌های رقیب عضو شوید. در کمپین‌های تبلیغاتی رقبا و برنامه‌های بازاریابی مستقیم آنها، همین‌طور برنامه‌های بازاریابی ارتباط با مشتریان (CRM) عضو شوید. مانند یکی از مشتریان معمولی آنها عمل کنید. به این صورت خیلی سریع متوجه می‌شوید آنها چه چیزهایی ارائه می‌دهند و قادر خواهید بود کارهای آنها و خودتان را مقایسه کنید.
به یک خریدار پنهان تبدیل شوید. از خرده‌فروشی‌هایی که کالای رقبایتان را عرضه می‌کنند خرید کنید؛ هم خرده فروشی‌های فیزیکی و هم آنلاین. با خریدکالای رقبایتان می‌توانید احساسی را که در فرآیند خرید به وجود می‌آید تجربه کنید. به تکنیک‌های خدمات مشتریان آنها و چیزی که مشتریان تجربه می‌کنند دقت کنید همچنین نوع طبقه بندی محصولات، نحوه توزیع و قیمت گذاری آن را مورد توجه قرار دهید.
از غرفه‌های رقبا در نمایشگاه‌ها بازدید کنید. وقتی که از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنید ابزارها و اقلام تبلیغاتی رقبا را مورد توجه قرار دهید. مثلا اگر شما در صنعت مبلمان خانگی هستید شرکت در نمایشگاه‌های محلی مبلمان بسیار مطلوبی برای دیدن نمونه‌کارها، نحوه قیمت گذاری و کسب اطلاعات درباره خطوط تولید رقبای شما است. به این ترتیب می‌توانید در روند صنعت باقی بمانید.
وب سایت‌های رقبا را تحت نظر بگیرید. اگر یک چشم خود را روی وب سایت رقبا نگه دارید اطلاعات فراوانی درباره آنها کسب خواهید کرد. خدمات جدیدی که آنها اضافه می‌کنند و روند حرکتی آنها را مورد توجه قرار دهید. به عنوان مثال اگر شما در فروش گل و گیاه فعال هستید با مشاهده وب‌سایت رقبا می‌توانید اطلاعاتی را که آنها درباره گل آرایی، برگزاری جشن‌ها و انتخاب گل به مشتریان ارائه می‌دهند دنبال کنید.
در اینجا هدف شما باید کسب اطمینان از این موضوع باشد که عناصر بازاریابی شما تجربه‌ای خوشایندتر از رقبا برای مشتریان ایجاد می‌کنند. اگر متوجه شدید که شیوه بازاریابی رقبای شما کارآیی ندارد، بررسی کنید که آیا مشابه آن درباره عملکرد شما هم صادق است یا خیر؟ به روش مناسب شیوه خود را اصلاح کنید و موثرترین شیوه‌ها برای جذب مشتریان را بیابید. شناسایی شرکتی‌هایی که دقیقا همان محصول شما را عرضه می‌کنند خیلی ساده است. باید دید خود را وسعت دهید و فعالیت شرکت‌هایی را هم که رقیب غیر مستقیم شما محسوب می‌شوند در نظر داشته باشید. این موضوع شامل همه بنگاه‌‌هایی است که باعث می‌شوند وقت، توجه و پول مشتریان از سمت شرکت شما به جای دیگری برود.
به عنوان مثال اگر یک فروشگاه عرضه کالای کادویی راه‌اندازی کرده‌اید، رقبای شما تنها کادویی فروشی‌های آن منطقه نیستند. شما باید با دیگر فروشگاه‌های محلی، سینماها، گل‌فروشی‌ها و رستوران‌هایی که در آن منطقه هستند بر سر جذب مشتریان رقابت کنید. فارغ از منطقه جغرافیایی بزرگ‌ترین رقیب بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک برندهای آنلاین هستند. با داشتن نگاه وسیع تر به رقبا می‌توان تمام پیام‌های بازاریابی را که به سمت مشتریان ارسال می‌شود درک کرد. تنها آن زمان می‌توان دست بالاتر را در بازی برای خود
حفظ کرد.
منبع: Entrepreneur