فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت برق ایران  در دوران پساتحریم
احداث پست‌های جدید GIS، ساخت خطوط انتقال با ولتاژ بالا، دستیابی به فناوری نسل جدید نیروگاه‌های خورشیدی و ساخت توربین‌های با راندمان بالا از مهمترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران به شمار می‌رود. هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو ضمن تشریح مهمترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در دوران پساتحریم، از برنامه‌ریزی به منظور ساخت ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در دوران پساتحریم خبر داد و گفت:در حال حاضر ظرفیت تولید برق ایران به حدود ۷۴ هزار مگاوات افزایش یافته که احداث طرح‌های جدید نیروگاهی در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه از مجموع تولید ظرفیت برقی ایران، ۱۱ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق آبی و واحدهای تولید برق تجدیدپذیر اختصاص یافته است، تصریح کرد: هم‌اکنون با ایجاد ۲۵۰ مگاوات ظرفیت تولید برق پاک با احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بخشی از انرژی مصرفی کشور از محل تولید و عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود. وی با اشاره به برنامه‌ریزی به منظور استفاده از نسل جدید توربین‌های گازی با راندمان بالای ۶۰ درصد، اظهار داشت: با استفاده از این توربین‌های جدید به میزان قابل توجهی در مصرف سوخت مایع و گاز طبیعی نیروگاه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. فلاحتیان با یادآوری اینکه با اجرای یک برنامه پنج ساله به طور متوسط سالانه باید حدود پنج هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در ایران احداث شود، تاکید کرد: بر این اساس سهم تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک حدود پنج هزار مگاوات تامین شده است که می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت و انرژی‌های فسیلی داشته باشد. معاون وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از مهمترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران، به روزرسانی نیروگاه‌های بخار و افزایش راندمان نیروگاه‌ها است، بیان کرد: احداث پست‌های جدید GIS، ساخت خطوط انتقال با ولتاژ بالا، دستیابی به فناوری نسل جدید نیروگاه‌های خورشیدی و ساخت توربین‌های با راندمان بالا از مهمترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران به شمار می‌رود، لذا بازتوانی نیروگاه‌های بخار موجود، ادوات FACTS، همچنین خطوط انتقال ولتاژ بالای HVDC و HVAC در برنامه‌های صنعت برق قرار دارد.

وی ادامه داد: با این وجود دستیابی به فناوری ساخت سلول‌های خورشیدی سلیکونی و نسل نانو، توربین‌های بادی مگاواتی، پیل سوختی، موتورهای استرلینگ و بسیاری از فناوری‌های دیگر در دستور کار وزارت نیرو با همکاری مراکز تحقیقاتی و صنعتی کشور است. فلاحتیان با اشاره به پتانسیل ظرفیت احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه بادی و حدود ۶۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی - خورشیدی در ایران در دوران پساتحریم، گفت: علاوه بر این تاکنون ۱۵ منطقه در کشور به منظور تولید برق با استفاده از انرژی زمین گرمایی شناسایی شده است. وی، یکی از مهمترین برنامه‌های صنعت برق در دوران پساتحریم را کاهش وابستگی به مصرف انرژی‌های فسیلی به ویژه انواع سوخت مایع، نفت کوره و گازوئیل عنوان کرد و افزود: کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها علاوه بر استفاده بهینه از انرژی‌های فسیلی در زنجیره ارزش، منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای و صیانت بیشتر از محیط‌زیست می‌شود. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: افزایش تقاضای انرژی در آینده یکی از مهمترین چالش‌های دنیا به شمار می‌آید که نه تنها برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این عرصه، بلکه برای مصرف‌کنندگان انرژی نیز باید مهم باشد. هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه ایران چهاردهمین تولیدکننده درصنعت برق و نوزدهمین مصرف کننده برق در جهان است، گفت : بالابودن سرانه مصرف برق در ایران و قیمت یارانه‌ای آن، اقتصاد این صنعت را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است.

فلاحتیان گفت : امروزه سوخت‌های فسیلی (نفت، گاز و مشتقات آن‌ها) مرسوم‌ترین منابع تولید انرژی مصرفی مااست و اگرچه به دلیل وجود این منابع در کشور، مصرف این نوع انرژی‌ها هنوز هم توجیه اقتصادی دارد اما آیا منابع انرژی‌های فسیلی در قرن آینده جوابگوی نیاز انرژی جهان برای بقا، تکامل و توسعه خواهند بود؟وی تصریح کرد: حداقل به سه دلیل عمده، پاسخ به این سوال منفی است و باید منابع جدید انرژی را جایگزین منابع قدیم کرد، چون در حال حاضر با محدودیت منابع انرژی فسیلی، مرغوبیت انرژی‌های فسیلی که از نظر منطقی کاربردهایی بهتر از احتراق دارد و مسایل و مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی روبه‌رو هستیم. فلاحتیان گفت : مجموعه‌ای از عوامل ذکر شده از جمله دلایلی هستند که بسیاری از سیاستمداران و متخصصان مباحث انرژی و محیط زیست را در حرکت به سوی ایجاد ساختاری نوین مبتنی بر امنیت عرضه انرژی، حفظ محیط زیست و ارتقای کارایی سیستم انرژی وادار کرده است. معاون وزیر نیرو گفت : بنابراین با نگاهی به آمارهای ارائه شده، چنین برداشت می‌شود که باید نیروگاه‌های جدید با مصرف سوخت پایین‌تر یا بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی و با بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر احداث و بهره‌برداری شود.