خروج از رکود با تحریک تقاضا؟
سیدمحمد مجیدی
عضو باشگاه اقتصاددانان
اعلام برنامه اقتصادی دولت برای یک دوره شش ماهه با محوریت تحریک تقاضا در جهت مقابله با رکود اقتصادی با استفاده از عوامل مختلف از جمله اعطای وام‌های ارزان قیمت برای خرید کالاهای ایرانی، کاهش نرخ سپرده قانونی تا ۳ درصد برای بانک‌های منضبط و همچنین اختصاص دادن خط اعتباری به بانک‌ها با نرخی پایین‌تر از نرخ جریمه بانک مرکزی رونمایی شده است.
به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران پذیرفته‌اند که اقتصاد مسیر نزولی تورم خود را ادامه داده و نگرانی از کنترل تورم تا حدی کاسته شده و در عوض نگرانی راجع به رکود و احتمال منفی شدن رشد اقتصادی در سال 1394بیشتر شده است و همین موضوع عامل افزایش توجه به مقابله با رکود به نظر می‌رسد. اجرای این سیاست‌های انبساطی با انتقاداتی روبه‌رو است.

از این رو که با وجود رشد نقدینگی 23 درصدی، مشکل اقتصاد ایران در حال حاضر کمبود پول و تسهیلات نیست و سیاست‌های انبساطی بزرگترین دستاورد اقتصادی دولت یعنی کاهش تورم را مختل خواهد کرد و سیکل دائمی تورم- رکود را موجب خواهد شد و نباید فرصت تاریخی کاهش تورم را از دست داد. گروهی از کارشناسان معتقدند رکود بخش تقاضا ناشی از انتظارات است همچنین معتقدند می‌باید با لغو تحریم‌ها سیاست‌های طرف عرضه را در پیش گرفت و سیاست‌های انبساطی نیز موثر نخواهد بود. از طرف دیگر در صورت افزایش تورم و در آن افزایش انتظارات تورمی، مطمئنا اعتماد مردم از دولت برای کنترل تورم از بین خواهد رفت