یک جهان، یک خیابان
اکسپو یا نمایشگاه جهانی (World Exposition) بزرگ‌ترین رویداد با رویکرد فرهنگی- اجتماعی است که از سوی کشوری که برنده کاندیداتوری این نمایشگاه می‌شود، هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود. هر اکسپو دارای یک موضوع جهانی است و در محلی برگزار می‌شود که به‌عنوان مکان تعامل و ارتباط رو در رو برای مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان تحت عنوان نوآوری برپا می‌شود. دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (BIE)، سازمان بین‌المللی هماهنگ‌کننده برپایی اکسپوها است. در حال حاضر ایران و 168 کشور عضو این سازمان هستند. نخستین نمایشگاه‌های بین‌المللی جهان (اکسپو) به مفهوم امروزی در سال 1851 در لندن (حدود یک قرن پیش از تاسیس BIE) برگزار شد و اکسپو بعدی در پاریس برگزار و در آن برج ایفل طراحی و ساخته شد. از آن زمان تاکنون بالغ بر 60 اکسپو جهانی در کشورهای توسعه یافته برگزار شده است.
ایران به دستور امیرکبیر در اولین اکسپو حضور داشت. ایران در چندین اکسپو پیش از انقلاب مشارکت فعال داشته و شاخص‌ترین پاویون ایران در دوران معاصر نیز از سوی عبدالعزیز فرمانفرمایان برای اکسپو ۱۹۶۷ مونترال کانادا با موضوع «محلی برای ایستادن، محلی برای رشد» طراحی و ساخته شد.
پس از آن ایران در نمایشگاه اکسپو تایجون کره با موضوع «تلاش نوین انسان در راه توسعه»، نمایشگاه اکسپو 1998 لیسبون پرتغال با موضوع «اقیانوس‌ها میراثی برای آینده»، نمایشگاه اکسپو 2000 هانوفر آلمان با موضوع «انسان، طبیعت و تکنولوژی»، نمایشگاه آلی چی ژاپن با موضوع «خرد طبیعت» و نمایشگاه اکسپو 2010 شانگهای چین با موضوع «شهر بهتر، زندگی بهتر» شرکت داشته است.
تقویت روابط بین‌المللی در یک موضوع مشترک؛ به اشتراک گذاشتن تجارب آموزنده و فرهنگی در یک موضوع جهانی؛ نمایش توانمندی‌ها، تاریخ، تمدن، آداب و رسوم یک کشور حول یک موضوع خاص؛ تقویت و حمایت از اکسپوها به‌عنوان آزمایشگاه‌های تجارب آتی؛ افزایش و ارتقای رشد تبادلات اقتصادی و بین‌المللی و ایجاد رونق اقتصادی و بازسازی شهر میزبان از جمله اهداف اصلی برگزاری اکسپوها است.
در این میان، اکسپو 2015 میلان قرار است با موضوع اصلی «تغذیه زمین، انرژی برای حیات»
(Feeding the Planet, Energy for Life) از تاریخ اول ماه مه‌تا ۳۱ ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۱ اردیبهشت ماه لغایت ۹ آبان ۹۴) در ایتالیا برگزار شود. از سوی دیگر، «علم سلامت، بهداشت و کیفیت غذا»، «نوآوری در زنجیره تامین مواد غذایی»، «تکنولوژی محصولات کشاورزی و گوناگونی ژنتیکی»، «آموزش رژیم‌های غذایی صحیح»، «همبستگی و همکاری در زنجیره تامین غذا»، «غذا و فرهنگ» و «غذا برای شیوه زندگی بهتر» از موضوعات فرعی اکسپو ۲۰۱۵ میلان است.
این اکسپو رخدادی جهانی است که سنن، خلاقیت و ابداعات بشر را با مرکزیت این مفهوم که هر فردی روی کره زمین باید دسترسی به غذای کافی، مطمئن و سالم داشته باشد» را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد. اکسپوی امسال در سایتی با مساحتی حدود 110 هکتار، در شمال غربی میلان قرار دارد و محور اصلی سایت اکسپو «خیابان جهانی» با 1500 متر طول و 35 متر عرض است. در حقیقت فضای نمایشگاهی به‌گونه‌ای طراحی شده است که تمام کشورهای مشارکت‌کننده در آن، در خیابان جهانی قرار گرفته و بازدیدکنندگان هنگام پیاده روی در این خیابان می‌توانند تمام جهان را تماشا کنند و این یکی از نوآوری‌های اصلی اکسپو امسال است. از جمله فرصت‌های فرهنگی و اجتماعی اکسپو در سال جاری می‌توان به نمایش دستاوردهای نوین بهره برداری از آب و خاک به منظور تولید مواد غذایی، نمایش تاریخچه غذا، سلامت و بهداشت کشور، آشنایی بازدیدکنندگان با اقوام و قبایل و نژادهای هر کشور، نمایش دستاوردهای جدید در حوزه علم غذا و انرژی و جاذبه‌های گردشگری کشورها اشاره کرد. در عین حال، از فرصت‌های حضور در اکسپو 2015 میلان از منظر اقتصادی-تجاری می‌توان به قرار گرفتن در حوزه شنگن، معرفی غذا و توانایی‌های این بخش به بازدیدکنندگان، برگزاری جلسات تجاری و گسترش مبادلات تجاری و فعال شدن بخش تجاری در فضای پاویون اشاره کرد.
پیش‌بینی می‌شود که در نمایشگاه امسال بیش از ۲۰ میلیون بازدیدکننده وجود داشته باشد. در روزهای شلوغ نیز بازدید بیش از ۲۵۰ هزار بازدیدکننده در روز از این نمایشگاه برآورد می‌شود. با توجه به موضوع اکسپوی ۲۰۱۵ میلان، «سفره» به‌عنوان موضوع طراحی یا مفهومی پاویون ایران انتخاب شده که ریشه در باور ایرانی پیرامون میهمانی الهی و گستردگی نعمات روی سفره دارد. پایون ایران در یکی از بهترین محل‌ها و در مساحت ۱۹۱۰ مترمربع در قطعه شماره ۵۳۵ واقع شده است.
سطح داخلی فضای پاویون ایران با طرح‌هایی مزین شده که یادآور هنرهای دستی و گلدوزی‌های رنگارنگ سفره‌های سنتی ایران است و تاروپود این سفره روایت انواع خوراک ایرانی، همچنین کشاورزی مردمان این مرز و بوم از دیرباز را دارد. ایران برای اولین بار در این رویداد جهانی خود طراح و سازنده غرفه در اکسپو است. اکسپوها یک رویداد دولتی هستند ولی اغلب دولت‌ها سعی می‌کنند با همکاری نزدیک با بخش خصوصی در این رویداد شرکت کنند. در ایران مسوولیت اصلی مدیریت و برگزاری با مدیریت نمایشگاه‌های بین‌المللی و با مشارکت سازمان توسعه تجارت، سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، سفارت و کنسولگری ایتالیا در تهران و همکاری اتاق ایران و ایتالیا بوده است.