امسال چه تعداد خودرو تولید می‌شود؟
سال گذشته برنامه‌ریزی تولید خودرو به سرانجام نرسید، این در شرایطی است که وزارت صنعت و معدن و تجارت تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در شرکت‌های خودروساز را پیش‌بینی کرده بود.در مورد چرایی عدم تحقق برنامه تولید، کارشناسان نظرات متفاوتی دارند. این در شرایطی است که آنها بر رکود حاکم بر بازار و به دنبال آن افت تولید اتفاق نظر دارند.هر چند طی سال‌های گذشته به‌دلیل شرایط سخت تحریم‌های بین‌المللی و همچنین مشکلات نقدینگی خودروسازان، تولید با افت و خیزهای زیادی مواجه بوده اما آنچه مشخص است در سال گذشته رکود حاکم بر بازار را می‌توان دلیل قاطعی در افت تولید خودرو خواند. خودروسازان در ابتدای سال گذشته روند رو به رشدی در تولید محصولات خود داشتند، این در شرایطی است با رویگردانی مشتریان از بازار مجبور به کاهش تولیدات خود شدند.
در این بین برخی خبرها و عکس‌ها از حجم خودروهای انباشته شده در انبار خودروسازان حکایت داشت و اینکه مشتری برای محصولات این شرکت‌ها وجود ندارد. هر چند در ابتدا تولیدکنندگان چندان زیر بار خودروهای انباری خود نمی‌رفتند اما با گستردگی عکس‌ها و اظهارات مقامات رسمی در این زمینه مجبور به پذیرش آن شدند. در هر صورت آنچه مشخص است کمپین نه به خرید خودروی نو نیز بی تاثیر در واکنش مشتریان نبود و با رویگردانی آنها از بازار، تولیدکنندگان نیز مجبور به کاهش تولیدات خود شدند.به دنبال افت تولید و نگرانی دولت از شاخص‌های رشد اقتصادی که خودرو در آن نقش مهمی ایفا می‌کند، تمهیداتی برای فروش خودرو از سوی دولت اندیشیده شد که از جمله آن می‌توان به ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو اشاره کرد.این تسهیلات که با استقبال چشمگیر متقاضیان خودرو همراه بود هر چند توانست تولید خودرو را برای مدت یک ماه صعودی کند اما تداومی برای آن قابل متصور نبود چرا که رکود بازار همچنان پابرجا بود.در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که تجربه جهانی رفع رکود بازار خودرو گویای آن است که خروج فرسوده‌ها، صادرات و همچنین در نظر گرفتن تسهیلات مناسب خرید می‌تواند تا حدود زیادی به کمک خودروسازان بیاید حال آنکه برنامه جامعی در این زمینه وجود نداشت و تولیدکنندگان تنها بر بازار انحصاری داخلی تمرکز کرده‌اند. در هر صورت عدم تحقق تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته دور از ذهن نبود چرا که تولیدکنندگان طی دو سال گذشته نه محصول جدیدی به بازار عرضه کردند و نه به تعدیل قیمت‌ها با توجه به شرایط اقتصادی مشتریان عمل کردند. در این بین بسیاری از کارشناسان معتقدند که سال ۹۴ نقطه عطفی در صنعت خودروسازی ایران است چرا که مشتریان به‌طور شفاف نارضایتی خود را از عملکرد تولیدکنندگان اعلام کردند. هر چند هنوز آماری از وزارت صنعت و معدن و تجارت مبنی بر تولید مشخص خودرو در سال ۹۴ عنوان نشده اما آنچه از اظهارات پراکنده خودروسازان مشخص است تولید سال گذشته به ۹۰۰ هزار دستگاه نیز نرسیده است.

بر این اساس سال گذشته وزارت صنعت چشم‌انداز تولید خودرو تا سال 96 را در گزارشی ارائه کرد که براساس این گزارش تولید خودرو از سال 93 تا سال 96 باید به‌طور متوسط رشدی 59 درصدی پیدا کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان چشم‌انداز وزارت صنعت برای تولید خودرو در کشور خوشبینانه در نظر گرفته شده است؛ چراکه دستیابی به رشد 59 درصدی در تولید خودرو با الزامات فراوانی همراه است.در جدول منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انواع خودرو سواری رسیدن به تولید یک میلیون و 550 هزار دستگاه خودرو تا سال 1396 در نظر گرفته شده است. اما امسال نیز وزارت صنعت برنامه تولید خودرو را رسانه‌ای کرده است به‌طوری‌که طی هفته جاری معاون وزیر از تولید یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داد. محسن صالحی‌نیا همچنین پاسخگویی به تقاضای بازار، جایگزینی خودروهای فرسوده و صادرات را از اهداف افزایش تولید خودرو در سال 95 اعلام و تاکید کرده که برای کیفی سازی خودرو با همکاری خودروسازان برنامه‌هایی شامل افزایش عمق ساخت داخل خودرو، ارتقای کیفیت قطعات، مجموعه‌ها و شاخص‌های کلان خودرو تعریف و درحال پیاده‌سازی است. آنچه از اظهارات صالحی‌نیا برمی‌آید این است که تا صنعت خودرو در سال جاری متحول نشود، فروش بیشتر خودرو و به دنبال آن رشد تولید خیالی واهی به نظر می‌رسد چرا که اگر تولیدکنندگان همچنان بر تولید خودروهای فعلی خود که از کیفیت بالایی نیز برخوردار نیستند اصرار ورزند، مشتری برای محصولات خود نخواهند داشت.در این بین با قرار گرفتن در شرایط پسا تحریم و رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که ورود خودروسازان خارجی به گردونه تولید خودرو را نوید می‌دهد امیدهایی برای خروج بازار از رکود فراهم آمده حال آنکه طبق گفته خودروسازان، ورود محصولات شرکت‌های خارجی که به‌تازگی قرارداد خود را نهایی کرده‌اند، در سال جدید اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به شرایط فعلی، رکود در سال‌جاری نیز تداوم داشته باشد رکودی که افت تولید را به دنبال خواهد داشت.