لیلا مهشادنیا کارشناس ارشد گروه لرزه زمین ساخت غلام جوان دلوئی استادیار پژوهشکده زلزله‌شناسی معرفی رویداد
زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶ درجه در مقیاس محلی (ریشتر) ساعت ۷ و ۲ دقیقه و ۵ ثانیه بامداد روز دوشنبه ۲۷/۵/۱۳۹۳ بخش مورموری شهرستان آبدانان در جنوب خاوری استان ایلام را لرزاند.
کانون این زمین‌لرزه سه کیلومتری مورموری، 36 کیلومتری موسیان و 41 کیلومتری دهلران در استان ایلام گزارش شده است. این زمین لرزه به هشت روستا از مجموع 11 روستاهای این بخش آسیب وارد کرده است. این زمین‌لرزه آسیب‌های جدی به منازل مسکونی و تجاری بخش‌هایی از شهرستان دهلران وارد کرد. وقوع این زمین لرزه با دو پیش‌لرزه با بزرگی بیش از 4 ریشتر در شب قبل باعث شد هوشیاری نسبتا مناسب برای ساکنان منطقه در پی داشته باشد و سبب ترس و وحشت مردم دهلران شده و ساکنان شهرها و روستاها برای در امان ماندن از زلزله احتمالی به مکان‌های باز و امن ازجمله بوستان‌ها پناه آوردند. تعداد پس‌لرزه‌ها در یک شبانه‌روز به بیش از 200 فقره رسیده است که تعداد حدود 80 پس‌لرزه از آن‌ها بزرگ‌تر از 3 ریشتر بوده‌اند.

pic1
pic۲

سابقه لرزه‌خیزی منطقه
بررسی سابقه لرزه‌خیزی این منطقه در باختر ایران، نمایانگر لرزه‌خیزی بالای آن است (جدول 2). این فهرست نشان می‌دهد که منطقه خمیدگی بخش چین‌خورده زاگرس (به‌ویژه منتهی الیه پهنه گسلی بالارود) در محل تقاطع گسل‌های راندگی MFF، دزفول- لهبری و بالارود محل رخداد زمین‌لرزه‌های متعدد بوده است. رومرکز هر 4 زمین‌لرزه ثبت شده با بزرگای 6 (1939/04/11، 1627/12/11، 1977/05/06، 2014/18/08) در انحنای ساختاری مرز جنوب باختری زاگرس چین خورده (راستای خمیدگی جبهه کوهستان) مکان‌یابی شده‌اند که نشانگر اهمیت همگرایی صفحات ایران و عربی در دگرریختی لرزه‌ای این بخش از زاگرس است.



جمع‌بندی
لرزه‌خیزی منطقه ایلام- دهلران- مورموری به ویژه در سده بیستم به طور معمول با زلزله‌های شدید با بزرگای متوسط تا زیاد (۵ تا ۱/۶) همراه بوده است. این لرزه‌خیزی شدید را می‌توان به جنبش احتمالی مرز بین کوه و دشت در راستای گسل پیشانی کوهستان و همچنین خمیدگی جبهه کوهستان (در راستای شرقی- غربی و شمال غرب- جنوب شرق) نسبت داد.
با توجه به وقوع چندین پس‌لرزه با بزرگی حدود 8/5 در گستره کانون بزرگ‌لرزه‌ای احتمال افزایش خسارت‌های سازه‌ای که در زمین‌لرزه اصلی آسیب دیده‌اند وجود دارد. بنابراین رعایت اصول ایمنی برای این موضوع امری ضروری است. علاوه بر آن احتمال ادامه یافتن وقوع پس‌لرزه‌ها تا دو ماه آینده با توجه به خصوصیات زمین‌شناختی منطقه زاگرس وجود دارد.
با توجه به سابقه لرزه‌خیزی و شروع فعالیت مجدد گسل‌های منطقه، بازسازی ساختمان‌های آسیب‌دیده براساس اصول فنی و رعایت استانداردهای لازم ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.