سعید پراش

مدیر بهینه سازی مصرف انرژی

واحد بهینه سازی مصرف انرژی شرکت فولاد اکسین خوزستان متشکل از ۱۰ بخش زیر مجموعه است : اتوماسیون سطح ۱ ، اتوماسیون سطح۲، برق و ابزار دقیق نورد، برق و ابزار دقیق نواحی تکمیلی و عملیات حرارتی ، تاسیسات الکتریکی ، کالیبراسیون ، کارگاه موتورآلات، پست اصلی برق، رادیوایزوتوپ و انرژی. انرژی در صنعت یکی از پارامترهای بسیار تاثیرگذار و حیاتی است و به جرات می‌توان گفت بدون توجه به مقوله انرژی نمی توان به راحتی وارد فضای رقابتی صنعت شد. مصرف ویژه انرژی نشان دهنده میزان مصرف آن برای تولید یک تن محصول بوده و هر شرکتی بتواند این مقدار را کاهش دهد عملا قیمت تمام شده خود را کاهش داده است.

طی سالهای اخیر با اجرای سیاست واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی ، در ایران نیز تولید کنندگان بسیار بیشتر از گذشته به این مهم توجه کرده اند. طراحی شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز بر اساس بهینه کردن مصرف انرژی در بخشهای مختلف آن بوده و سیستم‌های متعددی به این منظور در شرکت نصب شده اند. از جمله این موارد می‌توان به استفاده از سیستم REGENERATION در کلیه درایوهای خط تولید اشاره کرد . با توجه به طراحی بهینه کارخانه و استفاده از خدمات شرکتهای دانش بنیان و خدمات مشاوره‌ای سازمان ملل متحد (UNIDO)، شرکت فولاد اکسین خوزستان توانست برای سومین سال پیاپی موفق به کسب گواهی نامه انطباق معیار مصرف انرژی سازمان ملی استاندارد ایران شود. آنچه در سال‌های اخیر شاهد هستیم، پیشرفت و بکارگیری روز افزون سیستمهای اتوماسیونی است. استفاده از اتوماسیون و تجهیزات پیشرفته تر و دقیق تر به معنای وجود شانس تولید با دقت ، سرعت و کیفیت بالاتر است. امروزه رقابت شدیدی بین کشورهای پیشرفته صنعتی به منظور یافتن راه حل هایی بهتر برای کنترل فرایندهای تولیدی وجود دارد.

در این میان شرکت فولاد اکسین خوزستان با بهره گیری از تجهیزات وشبکه‌های بسیار پیشرفته انوماسیونی ، برقی و ابزار دقیقی خود توانسته است جایگاه ویژه خویش را در صنعت فولاد کشور در مدت زمان کوتاهی که از راه اندازی آن می‌گذرد، پیدا کرده و تثبیت نماید. نگهداری ، عیب یابی ، تعمیر و ایجاد تغییرات اساسی در این سیستم‌های پیشرفته برقی ، ابزار دقیقی و اتوماسیونی نیاز به توان فنی و علمی بالا داشته و مسلما ضعف در این موضوع می‌تواند توقف کارخانه را به همراه داشته باشد. آنچه در دوره تحریم آموختیم این بود که باید به فکر ، خلاقیت و توان فنی جوانان عزیز کشورمان اعتماد کنیم. طی این دوره به رغم کم لطفی‌های فراوان شرکتهای بزرگ تولید کننده تجهیزات کارخانه ، آنچه اکسین را زنده و پویا نگه داشت همین غیرت و تعصب پرسنل جوان و فرهیخته آن بود. واحد برق و اتوماسیون با تلاش در بخشهای مختلف خود، سال پیش را در حالی به اتمام رساند که شاهد افزایش آماده به کاری تجهیزات و کاهش میزان توقفات خط تولید بودیم.

پروژه‌های زیادی نیز به منظور افزایش راندمان خط تولید و ارتقای سطح استاندارد سیستمهای مختلف طراحی و اجرا شد که از جمله آنها می‌توان به اجرای پروژه‌های متعدد اتوماسیونی به منظور بسترسازی استقرار سیستم مدیریت یکپارچه IS SUITE ، طراحی و اجرای سیستم کنترل کیفیت و ادغام آن با پروسه تولید ، برنامه نویسی و راه اندازی سیستم flame cut ، اجرای پروژه بررسی کیفیت توان در سطوح ولتاژی متفاوت کارخانه ، تغییرات اساسی در سیستم دستگاه آلتراسونیک ، بهبود سیستم پایلرها، اتومات کردن کامل PUNCHING SAMPLE، راه اندازی سیستم اتومات تنظیم موقعیت نازل‏های دی اسکیلینگ باکس، توسعه شبکه برق رسانی محوطه کارخانه و بیش از یکصد پروژه دیگر را نام برد. بعد از به نتیجه رسیدن برجام ، آنچه امروز به عنوان یک فرصت پیش روی ماست، رفع مشکل ارتباط با شرکتهای سازنده است که قصد داریم از این فرصت در جهت تامین قطعات یدکی مورد نیاز کارخانه و ارتقای هر چه بیشترسطح فنی پرسنل خود بیشترین استفاده را ببریم. امسال تصمیم به ادامه روال گذشته در افزایش آماده به کاری تجهیزات ، کاهش توقفات ، اجرای طرحهای بهینه سازی سیستمها و کاهش مصرف انرژی با تلاش و دقت بیش از سال‌های گذشته داریم. همچنین سال جاری، سال تمرکز بیشتر بر کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی است.