از مجموع تعاونی‌های استان هرمزگان، تعاونی‌های بخش خدمات با 915 تعاونی و اشتغالزایی 9 هزار و 515 نفر، بیشترین تعداد تعاونی‌های استان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان در آیین تجلیل از تعاونی‌های برتر استان با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون و 200هزار نفر در 3 هزار و 139 تعاونی در استان حضور دارند، افزود: 80 درصد جمعیت این استان تحت پوشش تعاونی‌ها است. مهندس محمدعلی سلیمی گفت:

بیش از 80 درصد فعالیت صید آبزیان توسط 84 تعاونی و اتحادیه صیادی، انجام حمل و نقل تمامی کالاهای صادراتی و وارداتی از بنادر استان به کشورهای حوزه خلیج فارس و بالعکس، 100 درصد حمل و نقل دریایی مسافر و بار بین بنادر و جزایر خلیج فارس، صادر ات 70میلیون دلار مبادلات مرزی، تولید80درصد مرغ استان، توزیع70درصد مواد سوختی، ساخت بیش از 28هزار واحد مسکونی و ترانزیت حجم وسیعی از حمل و نقل بار جاده‌ای از عمده فعالیتهای بخش تعاون استان است که توسط آنها انجام می‌شود.

وی، توسعه نیافتگی فرهنگ تعاون و عدم شناخت واقعی توانمندیهای این بخش، عدم دسترسی آسان به منابع مالی و تسهیلات بانکی، پایین بودن سطح مهارت و مدیریت برخی تعاونی‌ها، کمبود نیروی تخصصی و کارشناسی، عدم همکاری مطلوب برخی دستگاه‌ها، و اتکاء صرف به منابع بانکی و حمایت از حمایتهای یارانه‌ای را به عنوان مشکلات تعاونی‌ها ذکر کرد.