دوربین‏های جدید سبک زندگی را تغییر می‏دهند
تقریبا همه می‏دانند که دوران دوربین‏های کامپکت به پایان رسیده است. کیفیت رو به بهبود دوربین‏های موبایل عملا یکی از محبوب‏ترین سری‏های دوربین‏های عکاسی را به حاشیه برده است. این در حالی اتفاق افتاده که علاقه به عکاسی در بین خانواده‏ها و افراد معمولی جامعه افزایش پیدا کرده و گسترش شبکه‏های اجتماعی مبتنی بر عکس مانند اینستاگرام هم دلیلی بر این مدعا است. دوربین‏های کامپکت در چارچوب‏های عکاسی یک رده نوظهور به شمار می‏رفتند و به دلیل کوچکی و سبکی و قیمت ارزان برای کاربردهای خانگی و استفاده‏های شخصی بسیار مناسب به نظر می‏رسیدند. این دوربین‏ها چه در دوران آنالوگ و چه بعد در دوران دیجیتال دچار تغییرات شگرفی شدند و حتی آنقدر پیشرفت کردند که از نظر کیفیت و سرعت با رده‏ بالاتر از خود یعنی دوربین‏های نیمه حرفه‏ای DSLR قابل مقایسه شدند. به‌خصوص رده نسبتا جدید دوربین‏های بدون آینه که از نظر سرعت و کیفیت کاملا به دوربین‏های نیمه‌حرفه‏ای نزدیک شدند یا در مواردی آنها را هم پشت سر گذاشتند.
دوربین‏های موبایل و نزدیکی به زندگی انسانی
موبایل و دوربین‏های آن تغییر قابل‌توجهی در نوع زندگی انسان ایجاد کرد. نزدیکی و همراهی این وسیله در همه اوقات و لحظه‏های زندگی باعث شد که شرایط و اوضاع کاملا تغییر کند. حالا دوربین‏ نه‌تنها همیشه همراه افراد است، بلکه هر لحظه از زندگی مستعد ثبت و وقایع‏نگاری شده است. شبکه‏های اجتماعی چون اینستاگرام و سرویس‏های موبایلی چون واتس‏اپ و وایبر و حتی پیش از آن سرویس‏های تماس اینترنتی ویدیویی مثل اسکایپ هم اهمیت بالای دوربین را در زندگی‏های روزمره نشان داده اند. دوربین‏های موبایل به لطف رقابتی که در این صنعت به وجود آمده روز به روز با کیفیت‏تر شده اند و امکانات انتشار اینترنتی عکس‌های آنها هم بالاتر رفته است. با این همه تعبیه دوربین در داخل دستگاهی که از ابتدا با کاربرد تماس طراحی شده مشکلات خود را دارد. در حالی که موبایل در اغلب لحظات زندگی در کنار افراد است، اما ثبت آن تصاویر نیازمند حداقل دقت در راه‏اندازی این موبایل‏ها است. در واقع هرقدر دوربین‏های موبایل برای ثبت لحظه‏های مهم زندگی افراد کاربردی به نظر می‏رسند، اما در همان حال آنها را از نگاه کردن به این لحظه‏ها هم محروم می‏کنند. مردم امروزه هنگام دیدن یک منظره یا یک سوژه مهم در زندگی‏شان به طور ناخودآگاه دست به دوربین می‏برند، اما از همان لحظه تا پایان عکاسی و فیلمبرداری از آن موضوع بخش عمده‏ای از حواسشان ناخودآگاه به خود فرآیند عکاسی و فیلمبرداری معطوف می‏شود و این آنها را از دیدن خود لحظه و لذت بردن تمام از آن لحظه محروم می‏کند.
دوربین‏های Action
دوربین‏های مربوط به فعالیت‏ که به Action Camera معروفند بخش قابل‌توجهی از ضعف‏های توجه به فرآیندهای عکسبرداری و تصویربرداری را از بین می‏برند. امروزه در بسیاری از پارک‏های آبی یا بازی می‏توان مردمی را دید که این دوربین‏ها را به خود متصل کرده‏اند و به این ترتیب هم توجه خود را به طور کامل به لذت بردن از لحظات معطوف کرده‏اند و هم در عین حال آن لحظات را ثبت کرده‏اند.
GoPro یکی از مهم‌ترین دوربین‏های موجود در این عرصه است که طی سال‌های اخیر پیشرفت‏های قابل‌توجهی داشته اما هم به دلیل قیمت و هم نوع دیزاین عمدتا مورد توجه کاربردهای ورزشی حرفه‏ای (مانند کایت سواری، قایق سواری و...) بوده است. دوربین RE ساخت شرکت HTC یکی از تازه‏ترین محصولات این عرصه است که به دلیل نوع دیزاین و قیمت خود می‏تواند آغازگر یک رده محصولی جدید در این زمینه باشد. شرکت HTC که آن را به‌عنوان سازنده موبایل می‌شناسیم حالا و با تولید این دوربین خاص عملا وارد رده‏بندی جدیدی شده و تلاش کرده محصولی تولید کند که دایره استفاده از آن به مخاطبان عادی و لحظه‏های عادی زندگی هم کشیده شود. دوربین جدید کوچک RE که به شکل یک پریسکوپ زیردریایی است صفحه نمایش ندارد و تنها با استفاده از دو دگمه و دو چراغ کوچک فیلمبرداری و عکاسی می‏کند. این دوربین کوچک تنها ۶۶ گرم وزن دارد و آن را می‏توان در جیب یا کیف نگاه داشت و در هر لحظه بیرون آورد و عکس و فیلم گرفت. دوربین ۱۶ مگاپیکسلی قدرتمندی روی آن نصب شده که قابلیت عکاسی و تصویربرداری با کیفیت HD را هم دارد. عکس‌های آن روی کارت حافظه ذخیره می‏شود یا از طریق موبایل قابل مشاهده است. لنز نسبتا واید آن هم به کاربر اجازه می‌دهد که تنها آن را به سمت سوژه بگیرد و دگمه پشتی آن را فشار دهد تا عکس یا فیلم گرفته شود. این دوربین کوچک حتی می‏تواند تصاویر تایم لپس (برای ساخت انیمیشن) یا عکاسی با سرعت بالا (برای ساخت فیلم‏های اسلوموشن) تولید کند. همچنین این دوربین کوچک حتی برای عکاسی‏های جدی‏تر هم کاربرد دارد.در یک استودیوی عکاسی حرفه‏ای در نیویورک این شرکت اخیرا برنامه‏ای را برگزار کرد که در آن عکاسان حرفه‏ای با تجهیزات کامل به عکاسی با RE پرداختند و نتایج حاصله نشان‌دهنده تصاویر با کیفیتی بود که این دوربین قابلیت تولید آن را دارد. به نظر می‏رسد این تازه آغازی بر ایجاد یکسری جدید از دوربین‏هایی باشد که راحت‏تر در دست جا می‏گیرند و حالا احتمالا در کنسرت‏ها و دیگر اتفاقات روزمره به جای بالارفتن موبایل‌ها باید شاهد بالارفتن این دوربین‏ها باشیم.