با تمرکز بر کارمندان کسب‌وکار خود را متحول کنید

مترجم: آرش جمشیدنژاد

دنیای کسب‌وکار دنیایی مملو از رقابت است و کسب‌وکار شما به‌منظور دستیابی به مزیت در این رقابت تنها نیازمند تعدیلات جزئی است. اغلب کسب‌وکارها چه آنهایی که بر تولید محصولات جدید تمرکز می‌کنند و چه آنهایی که بر خدمات مشتری متمرکزند، دارای نقشی حیاتی در موفقیت مستمر کسب‌وکار شما هستند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، تمرکز بر کارمندان چگونه است؟ با توجه بیشتر بر کارمندان خود و میزان خرسندی و رضایت آنها در شرکت، بی‌درنگ ظرفیت رشد کسب‌وکار خود را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهید. اکثر صاحبان کسب‌وکارها که افرادی خونگرم، محترم و موفق هستند (به عنوان مثال ریچارد برانسون)، عامل کلیدی کسب‌وکار موفق را تلاش در جذب شادترین و کاراترین کارمندان می‌دانند. رمز موفقیت این است که: صاحبان کسب‌وکار به کارمندان خود توجه بیشتری کنند که آنها نیز به نوبه خود به مشتری توجه بیشتری داشته باشند، به کسب‌وکار اهمیت بیشتری دهند و در نتیجه کسب‌وکار به صاحبش توجه می‌کند. در ذیل ۴ روش تمرکز بر کارمندان که می‌تواند کسب‌وکار شما را دستخوش تغییر کند مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1- به کارمندانتان نشان دهید که شما برای آنچه که انجام می‌دهند ارزش قائلید.

به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌ها برخلاف این روش عمل می‌کنند. آنها به گونه‌ای با کارمندان خود رفتار می‌کنند که گویی صاحب آنها هستند. به گونه‌ای با آنها صحبت می‌کنند که گویی به راحتی قابل جایگزینی هستند و آنها را به‌دلیل کار کردن برای خود، خوار و حقیر می‌کنند. صحبت کردن همراه با احترام و ابراز همدردی با آنها به آنها کمک می‌کند که احساس بهتری درباره کار کردن برای شما داشته باشند. طرز رفتار کارمندان با ارباب رجوع عامل بسیار بزرگی در توفیق یک کسب‌وکار است. به کارمندانتان توجه بیشتری نشان دهید. هر دو هفته یک‌بار برای صرف ناهار با آنها برنامه‌ریزی کنید. ماهی یک‌بار خارج از شرکت آنها را به‌صورت غیررسمی ملاقات کنید. حتی تنها دادن یک روز مرخصی به آنها به دلایل شخصی، باعث می‌شود آنها قدردان کارکردن برای شما که به آنها توجه می‌کنید باشند.


۲- ایجاد مشوق‌هایی که کارمندانتان را تحریک می‌کند.

بسیاری از کسب‌وکارها از منافع ایجاد مشوق‌های عملکردی چشم‌پوشی می‌کنند. در حالی که دلایل بسیاری برای این کار وجود دارد. مشوق‌های عملکردی انگیزه‌ای در کارمندان به‌منظور دستیابی به موقعیت بهتر و ورای هدف اصلی ایجاد می‌کند. کسب‌وکارها می‌توانند با ایجاد یک مشوق جزئی هفتگی یا ماهانه آغاز کنند. به عنوان مثال پیشنهاد یک ناهار به انتخاب آنها یا تشویق مالی برای دستیابی به آن هدف. حتی پیشنهاد x روز مرخصی برای دستیابی به یک هدف به صورت ماهانه انگیزه‌ای برای کاراتر و سخت‌تر کار کردن به کارمندان می‌دهد. ایجاد انگیزه برای کارمندانتان می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که شما قدردان کارهای آنها هستید.


3- اهداف خود را با کارمندانتان به اشتراک بگذارید.

طبق شواهد به دست آمده، بسیاری از شرکت‌ها این مورد را رعایت نمی‌کنند. شرکت‌ها اهداف هفتگی، ماهانه و سالانه خود را با کارمندان خود به اشتراک نمی‌گذارند. به عقیده نگارنده، این امر اشتباه بسیار بزرگی است. اشتراک اهداف با کارمندان نتایج گسترده‌ای نیز به همراه دارد. این کار به کارمندان اجازه می‌دهد که با شما در یک مسیر گام بردارند و به راحتی مسیری را که در آن هدایت شده‌اند درک ‌کنند. همچنین، دانستن اهداف شرکت باعث می‌شود کارمندان احساس کنند بخشی از شرکت هستند. هر کسی می‌خواهد احساس کند که بخشی از چیزی است، بنابراین به کارمندانتان اجازه دهید اهداف شرکت را بشناسند و این امر باعث می‌شود که آنها احساس راحتی بیشتری کنند. در نتیجه جریانی شکل خواهد گرفت که در آن هر یک از کارمندان به شما کمک خواهند کرد که به اهدافتان برسید.


۴- ایده‌های کارمندانتان را نادیده نگیرید.

بسیاری از کسب‌وکارها ایده‌های کارمندان خود را نادیده می‌گیرند. بسیاری از مدیران بر این باورند که آنها تمام چیزهایی را که درباره کسب‌وکار نیاز دارند می‌دانند و ایده‌های خودشان بهتر از کارمندان آنهاست. این طرز فکر می‌تواند منجر به از دست دادن ایده‌های ناب کارمندان به‌منظور پیشبرد کسب‌وکار شود. گاهی کارمندان ایده‌های بسیار بهتری دارند، زیرا آنها بازخورد مشتری را دریافت و عملا واکنش مشتری را در شرایط قطعی مشاهده می‌کنند. استقبال از ایده‌های کارمندان روشی خوب برای خلق ایده‌های جدید و ایجاد این احساس است که آنها نیز در حال مدیریت هستند. قدردان ایده‌های کارمندان باشید و این کارمندان را برای خلق ایده‌های بزرگ‌تر شناسایی کنید. روش‌های بسیاری برای رشد کسب‌وکارتان وجود دارد، و البته راه‌های بسیار بسیار بیشتر اما گرانتر، اما تنها با تغییر رفتار خود درباره کارمندان خود و ابراز قدردانی خود، انگیزه‌ای برای کمک به کسب‌وکارتان در آنان ایجاد می‌کنید. به یاد داشته باشید که رفتار کارمندان بر اساس رفتار صاحبان شرکت شکل می‌گیرد. با کارمندان بهتر از مشتریان برخورد کنید و اطمینان داشته باشید که مشتریانتان نیز مورد توجه بیشتری از سوی کارمندان قرار خواهند گرفت. رشد موفقیت‌آمیز کسب و کارتان به معنای انجام همه کارهایی است که می‌تواند تیم‌تان را وادار به سختکوشی برای رسیدن به اهداف شرکت کند. باید اطمینان یابید که اهداف کار فردی واقع‌بینانه است. دنبال کردن اهداف غیر قابل دست‌یابی می‌تواند اثر منفی بر عملکرد مشتری داشته باشد. به کارمندان کمک کنید تا اهداف هوشمندانه (خاص، سنجش‌پذیر، واقع‌بینانه و به موقع) و انتظارات عملی داشته باشند. با هدفمندی در ابتدای سال، چشم‌انداز بلندمدتی برای شرکتتان خلق و انگیزه و تحرک را به کارمندانتان القا کنید. این کار به کارمندانتان کمک خواهد کرد تا سال بهتری داشته باشند و بهره‌وری بالاتری را شاهد باشند. ضمنا تیم خود را در اخذ فرصت‌ها تشویق کنید تا افراد تیم‌تان احساس سردرگمی نکنند. ایجاد حس تعلق با ایجاد انتظارات، موجب خواهد شد تا هر فردی برای موفقیت آماده باشد.

منبع: entrepreneur