اصفهان صنعتی ترین استان کشور و یکی از مولدان مهم ایران محسوب می شود. طبق آمار، صادرات ۴۶ درصد فولاد کشور، ۲۵ درصد فرش ماشینی و۷۱ درصد از مصنوعات طلای کشور در اختیار اصفهان است. از طرف دیگر مصنوعات آهنی، لوازم خانگی و بخش کشاورزی به خصوص دام و طیور از جمله مواردی هستند که اصفهان در آنها رتبه های برتر تولیدی را در اختیار دارد و همین نشان می‌دهد این استان از نظر مولد و صادرات تولیدات خود استان بسیار مهم در کشور به حساب می‌آید و نقش بی‌بدیلی در این زمینه دارد.

در بخش خدمات، اما باز هم این اصفهان است که باید حرف برای گفتن داشته باشد. زمانی به پیشانی صنعتی مثل لوازم خانگی بدل می‌شوید که خدمات پس از فروش تان نیز جزو یکی از بالاترین ها باشد و بتوانید از همین مرکز اصفهان نه تنها به کل کشور که طبق ادعاها به خاورمیانه هم خدمت‌رسانی کنید. اما هنگامی‌که وارد داستان می‌شویم می‌بینیم اصفهان در این زمینه ضعیف عمل کرده و خدمات پس از فروش از اصفهان خیلی اداره نمی‌شود و این بازهم مرکز کشور یعنی تهران است که باید پاسخگویی کند. زمانی که از مصنوعات طلا صحبت می‌شود بی شک این اصفهان است که باید خدمات دهی بازار طلا را نیز در اختیار داشته باشد از طرف دیگر جمعیت بالا وسعت زیاد و توریست پذیر بودن اصفهان موجب می‌شود که چنین استان و کلانشهری نیاز شدیدی به خدمات و صنف‌های خدماتی داشته باشد.

این موضوع تاکنون خیلی جدی گرفته نشده ، اما از صحبت های رییس اصناف استان اصفهان با دنیای اقتصاد اینگونه برمی‌آید که کل بدنه مدیریت و صنفی استان به این نتیجه رسیده اند که خدمات، بحث بسیار مهمی است به همین منظور موضوع کشاندن مغازه‌های خدماتی توزیعی به مرکز شهر اصفهان و خیابان چهارباغ عباسی را مطرح می‌کنند چراکه آنها متوجه موضوع مهم خدمات و درآمد سرشار آن شده اند. هرچند اصفهان همچون دیگر نقاط کشور هنوز خدمات و صادرات خدمات را جدی نگرفته و به آن ورود اساسی نکرده ولی بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های صادراتی این روزهای جهان، بخش‌های خدماتی هستند؛ گردشگری، صنایع دستی، بازار موبایل و کامپیوتر، رستوران ها، غذاها و فست فود، و هر آنچه خدمات پس از فروش تولیدات و چرخه پس از آن محسوب می‌شود بخشی از بدنه خدماتی است که در اصفهان وجود دارد. همچنین بررسی این موضوع نشان می‌دهد که خدمات فنی مهندسی زیادی در استان اصفهان وجود دارد و به گفته کارشناسان این حوزه با کیفیت مطلوب ارایه می‌شود اما در زمینه صادرات آن تلاش چندانی صورت نگرفته است.

به همین منظور اصفهان از لحاظ خدمات فنی مهندسی تقریبا کامل است اما حجم این خدمات زیاد نیست. مشکل دیگری که بخش خدمات اصفهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ نبود شرکت های بزرگ خدماتی است که برای مثال در صنایع نفت و پتروشیمی و یا صنایع مادر برق و آب و گاز بتوانند فعالیت‌کنند و همواره شرکت های غیر اصفهانی پیمانکاران آنها می‌شوند. از طرف دیگر کهیایی عضو خانه صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان و فعال در بخش خدمات فنی مهندسی اعلام کرده که نبود ارتباط مناسب بین بانک های کشور ایران با کشورهای هدف صادرات، عدم امکان گشایش اعتبارات اسنادی یا ال سی، پرداخت مالیات در کشورهای طرف قرارداد، عدم حضور شرکت های معتبر بیمه ای به منظور پوشش کامل مخاطرات و تفاوت قابل توجه قیمت ارز در بازار آزاد و اتاق مبادلات را از جمله چالش های پیش روی خدمات فنی مهندسی است و از دولت خواسته تا با ایجاد ارتباط نزدیک میان تشکل‌های اقتصادی کشور با کشورهای همجوار از این صنعت حمایت و کمبودهای دوران قبلی را بهبوددهد.

از طرف دیگر عباس شیردل- رییس اتحادیه صنف صنایع دستی- در گفت و با دنیای اقتصاد اصفهان نبود مواد اولیه را یکی از آسیب‌های بزرگ تولید می‌داند. او که از افزایش ۷۰ درصدی قیمت مواد اولیه فعالیت صنایع دستی رنجیده ، متغیر بودن قیمت‌ها و ثابت نبودن نرخ دلار و ارز نیز از دیگر مشکلاتی می داند و مدام آنها را در مصاحبه تکرار می‌کند. هرچند از وضعیت قیمت گذاری حامل های انرژی هم دلخوشی ندارد و از این موضوع هم به شدت گلایه می‌کند و می‌گوید: خیلی چیزها برای تولید در بخش صنایع دستی آسیب‌زا است. شیردل نبود کانال های ارتباط بین المللی، فراهم نبودن استفاده از کارت های انتقال پول مثل مسترکارت و ورود سلایق به بحث واردات و صادرات را در حیطه صنایع دستی از آسیب‌های جدی دیگر می‌داند و اعلام می‌کند: به دلیل اینکه سالیانی مدید ارتباط ما با خارج از کشور قطع بوده امروز نمی‌دانیم مشتری بین المللی چه چیزی می‌خواهد و در واقع متوجه نیستیم که بازار باید به کدام سمت برود. تولیدات ما همچنان در ۲۰ سال پیش گیرکرده است و تفاوتی با آن سال‌ها ندارد.

رییس اتحادیه صنف صنایع دستی اما از ورود اینترنت و بحث خدمات الکترونیکی راضی است. او اعتقاد دارد که حالا در فضای مجازی و با وجود شرکت‌های توزیع خدمات خرید و فروش صنایع دستی در سطح بین الملل کار او و همکارانش برای شناخت بازار بین المللی و برعکس شناخت بازار بین الملل از آنها ساده‌تر شده، اینجا دقیقا محل تلاقی ای است که تولید و خدمات چرخه شان کامل می‌شود: جایی که از اتفاق ریاست صنف صنایع دستی هم راضی است که با وجود همه آن آسیب‌ها جایی که حلقه تولید و خدمات به یکدیگر متصل شده و تلاقی می‌یابد کار درست پیش می‌رود و همه، یعنی هم تولیدکننده و هم خدمات رسان سود خواهندکرد. با این حال طبق آمار از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۶۰ درصد صادرات صنایع دستی از استان اصفهان صورت گرفته است و این صنعت نه تنها به عنوان یک صنعت مولد ماندگار بلکه به عنوان خدمت برای گردشگران مطرح است در واقع مشکلاتی که پیش روی صنعتگر صنایع دستی است بیش تر و عظیم تر از آن در برابر صنایع بزرگ و تولیدکنندگان بزرگتر قراردارد.