هزینه 10‌میلیارد دلاری هند برای خطوط انتقال برق

طبق گزارش بزرگ‌ترین اپراتور خصوصی شبکه برق هندوستان، این کشور سالانه ۱۰ میلیارد دلار بر خطوط جدید انتقال برق صرف خواهد کرد تا تقاضای رو به رشد در نقاطی با سطوح پایین خدمات را تامین کند. به گفته پراتیک آگاروال، مدیر ارشد اجرایی در شرکت Sterlite Power Transmission، این کشور فاقد زیرساخت‌ انتقال کافی برای ارتباط ظرفیت تولید فزاینده آن به نواحی‌ای است که دارای مصرف زیاد هستند. اگاروال در ادامه می‌افزاید: «هند نسبت به سه تا چهار سال گذشته، باید شاهد رشد به مراتب بیشتری در مصرف برق باشد. اگر می‌خواهید اثری در صنعت انرژی ایجاد کنید، بحث امروز دیگر در مورد تولید نیست؛ بلکه در مورد ارسال است.»

تقاضای زیرساخت‌های انتقال با هدف عرضه ارزان و مداوم برق به همه کشور تا سال ۲۰۱۹، که توسط نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور مطرح شد، ایجاد شده است. طبق گزارش Central Electricity Authority کشور هند، انتظار می‌رود اوج تقاضای برق در هندوستان طی شش سال (تا مارس ۲۰۲۲) به بیش از ۵۳ درصد یعنی ۲۳۵ گیگاوات افزایش یابد. طبق گفته‌های آگاروال، برنامه‌های برق‌رسانی روستایی دولت، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در سراسر زنجیره ارزش برق را جلو خواهد برد. او می‌گوید: «به‌علت ارتباط میلیون‌ها نفر در روستاها به شبکه اصلی، به خطوط برق بیشتری برای آوردن برق از بخش‌های متفاوت کشور نیاز خواهد داشت.»آنوج اوپاجیا، تحلیلگر در شرکت خدمات مالی جهانی Emkay می‌گوید: «ما نیاز به صرف میزان قابل‌توجهی پول در انتقال داریم. با وجود داشتن ظرفیت تولید بسیار زیاد، جریان برق هنوز در بسیاری از مناطق به‌دلیل محدودیت‌های انتقال رخ نداده است.» تخمین‌های آگاروال برای مخارج انتقال از پیش‌بینی‌های اخیر توسط دولت پیشی گرفته است. طبق پیش‌نویسی که برنامه ملی برق در هفته گذشته منتشر کرد Central Electricity Authority انتظار دارد در پنج سال آینده (تا مارس ۲۰۲۲)، ۲.۶ تریلیون روپیه (حدود ۷.۶ میلیارد دلار در سال) صرف شود تا ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع مدار الکتریکی (۶۲۱۳۷ مایل) خطوط انتقال و ۲۰۰ هزار مگا ولت-آمپر ظرفیت انتقال اضافه شود.

تمرکز بر انرژی‌های تجدیدشدنی

شرکت استرلایت ۱۰ پروژه انتقال برق داخل کشور با یک شبکه کلی از ۲۹ خط انتقال برق از حدود ۶۷۶۷ کیلومتر مدار الکتریکی و هفت ایستگاه فرعی دارد. چهار پروژه از این پروژه‌ها فعال هستند.این شرکت با فهرست‌بندی دو پروژه انتقال فعال خود از طریق یک اتحادیه سرمایه‌گذاری زیرساختی به نام India Grid Trust به دنبال افزایش ۲۶.۵ میلیارد روپیه (۳۹۰ میلیون دلار) است که وجوه آن، عمدتا برای بازپرداخت وام‌ها استفاده می‌شود. این اتحادیه همچنین حق نخست را برای دستیابی به ۸ پروژه باقی‌مانده استرلایت خواهد داشت.به گفته آگاروال، تمرکز فزاینده این دولت بر قدرت تجدیدپذیر عامل دیگری است که تقاضای انتقال را ایجاد خواهد کرد. ماهیت متناوب قدرت تجدیدپذیر نیاز به شبکه‌هایی برای هوشمندتر شدن خواهد داشت.آگاروال می‌گوید: «شبکه‌ها در سراسر جهان برای ثبات جریان انرژی طراحی شده‌اند. انرژی تجدیدپذیر دقیقا عکس این قضیه است. اکثر مردم در جهان برای این مورد بودجه‌ریزی نکرده‌اند.» هندوستان قصد دارد ۳/ ۱۰ تریلیون روپیه برای افزودن ۱۸۸ گیگاوات ظرفیت تولید در پنج سال آینده سرمایه‌گذاری کند که اکثر آن منابع تجدیدپذیر خواهد بود.