صفحه‌ای با مردی مو خاکستری
مهندس شهریاری یکی از افرادی است که از ابتدای بنیانگذاری فولاد مبارکه اصفهان در سمت‌های مختلف نقش داشته است. وی از سال 1361 که به استخدام شرکت فولاد درآمده است تا کنون کنار مدیرعاملان مختلف نقش مهمی‌را داشته است. او به مدت 15 سال معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده است. کمی‌راجع به فولاد مبارکه اصفهان آن زمان و دغدغه‌های خود بگویید.
فولاد آن زمان مملو از آرزو‌ها بود.می‌دانستیم فولاد موتور توسعه است و به‌عنوان زیرساخت کشور مطرح است. دغدغه ما آن بود که فولادسازی و فرهنگ‌سازی و الگوسازی را بتوانیم با یکدیگر همراه سازیم.
در واقع قصد داشتیم به این طریق تکنولوژی را بومی‌ سازیم. بسیاری از پیمانکاران و مشاوران کشور در فولاد مبارکه اصفهان توانمند شدند و ما با ساخت فولاد مبارکه ساخت صنعت فولاد را آموختیم.

عوامل موفقیت فولاد مبارکه اصفهان را در چه می‌دانید؟
عوامل موفقیت فولاد را می‌توان اعتقاد به سیستم برای هر کار، استفاده از تجارب برتر جهانی و الگوبرداری از آنها و تلاش در جهت جهان ترازی، توجه به منابع انسانی و تاکید بر آموزش مناسب آنها.
چرا که آموزش مناسب باعث استفاده‌ی بهره‌ور از سایر امکانات می‌شود. البته تاکید شرکت فولاد مبارکه و منظور آن از آموزش، آموزش‌های اصولی است. به گونه‌ای که آقای عرفانیان تاکید می‌کردند که مدیران برای آموزش بروند و من تا برگشتن آنها زیر مجموعه‌شان را اداره می‌کنم. آموزش تنها یک امر کوتاه مدت و تنها در دست مربی نبود بلکه کار مشترک بود و برای همین فهمیده می‌شد و عامل بهبود و موفقیت می‌شد.

مختصری راجع به ارزش‌های فولاد مبارکه اصفهان بفرمایید؟
به طور مختصر جهان ترازی و به روز بودن، آینده نگری، توجه به جامعه‌ی اطراف، هدف متعالی ساخت صنعت نه تولید محصول و سیستم‌های مشارکتی در جهت تولید داخل بر اساس شاخص‌های جهانی. شرکت فولاد مبارکه نماد خودباوری است که بر اساس تلاش‌های ایرانی پایه‌گذاری شده است.
روزی که اولین ذوب را ریختیم آقای عرفانیان در اوج خوشحالی فرمود امروز فولاد تولید کردیم اما هم اکنون 400 نوع فولاد تولید می‌کنیم که با احتساب رنگ و ابعاد و کاربرد آن‌ها تنوع آنها به 70000 نوع می‌رسد و تمام اینها تنها به همت همکاران شرکت به دست آمده است.
یادم هست آقای مهندس عرفانیان همیشه به ما تاکید می‌کردند که شما نماینده‌ی کارفرما هستید اما در نقش پادوی پیمانکار عمل کنید تا کارش را خوب انجام بدهد و باعث تحکیم حلقه‌های ارزش و استحکام آنها شود. همین سخن نشان می‌دهد تا چه حد به دنبال آن بودیم که کارها پیش برود.

پس در واقع نوعی نگاه ریشه ای در تمامی‌مسائل وجود داشت؟
بله کاملا درست است. نگاه ریشه‌ای و ایمان به خود کفایی که حاصل همت ما بود. نگاه شرکت به همه‌ی مسائل گونه‌ای دیگر بود برای مثال همیشه این مساله مطرح بود که اتوماسیون باعث عدم اشتغال می‌شود در حالی که این نوعی کج فهمی‌بود. چرا که اتوماسیون نه تنها باعث عدم اشتغال نشد بلکه نگهداری سیستم و توسعه و آموزش و یادگیری حاصل از آن خود عاملی برای رشد بسیاری از کسب و کارهای اشتغال آفرین شد. مثلا در زمینه‌ی خود کفایی نیز یادم هست زمانی برای نگهداری رایانه‌های شرکت فولاد مبارکه ، شرکت‌های خارجی هر ساله مبلغ بیشتری راطلب می‌کردند. همین عامل باعث شد تصمیم به خود کفایی بگیریم.
این کار اینقدر به چشم خارجی‌ها عجیب و ناممکن می‌آمد که طی نامه‌ای به مدیر عامل زمان نوشتند که کارکنان شما دیوانه شده اند و با این کار فولاد را نابود خواهند ساخت. اما به تدریج با خرید و انتقال دانش در این کار خودکفا شدیم.
درست است در بسیاری از موارد قادر به ساخت دستگاه‌ها و تکنولوژی‌ها نبودیم اما سعی می‌کردیم تا جای ممکن به علم و تکنولوژی روز مسلط باشیم تا هم هوشمندانه خرید کنیم و بتوانیم بهتر از علم استفاده ببریم و کلیه‌ی امور مرتبط با استفاده از تکنولوژی را خود انجام دهیم و دیگر برای استفاده از تجهیز یا نگهداری از آن وابسته نباشیم.
یکی دیگر از نگاه‌های ریشه‌ای که جالب توجه است توجه به مشتری در آن زمان بود. ما شکایت کردن را خودمان به مشتری یاد می‌دادیم که در صورت نارضایتی چگونه آن را به ما انتقال بدهد. مباحثی که در آن زمان در دنیای کسب و کار و به خصوص کشور ما نا آشنا بود.

این نگاه عمیق چگونه ماندگار شد؟ در واقع به نظر می‌رسد این دیدگاه‌ها از زمان ساخت در رگ‌های فولاد مبارکه اصفهان جاری شده و هنوز نیز وجود دارند. راز این ماندگاری چیست؟
راز این ماندگاری نگاه سیستمی‌است. در فولاد مبارکه اصفهان، سیستم در خدمت افراد نیست بلکه این افراد هستند که در خدمت سیستمی‌هستند که از ابتدا اصولی بنا شده است.
برای مثال در این شرکت با تغییر مدیر عامل همه چیز دچار سردرگمی‌نمی‌شود. مانند بسیاری از سازمان‌ها با هر تغییر مدیرعامل کل سیستم متلاشی نمی‌شود، بلکه هر مدیرعامل می‌‌آید و پازل این سیستم را تکمیل‌تر می‌کند و بخش‌های نوینی را به فراخور نیا‌ز‌های روز به آن می‌افزاید. بنابر این سیستم نهادینه شده است.
شایان ذکر است که بدانید وقتی مدیر عامل جدیدی وارد شرکت میشود اولین کاری که برای او انجام می‌دادیم آموزش کلیه‌ی ابعاد سیستم فولاد مبارکه اصفهان بود ، بعبارت دیگر زبان فولاد مبارکه اصفهان را به او آموزش می‌دادیم تا بتواند با مدیران و کارکنان صحبت نماید و جالب اینجاست که خود آنها نیز استقبال می‌کردند. در کل داشتن یک سیستم نهادینه شده می‌تواند عاملی قدرتمند برای یکپارچه سازی مشتری، تولید، تامین‌کننده و عوامل اقتصادی و اجتماعی سازمان باشد.