از مشکلات تولید تا «پدیده» و سرمایه‌های مردم
دنیای اقتصاد، ناهید کاویانی- جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با حضور رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 مجلس شورای اسلامی در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

لزوم برنامه‌ریزی برای کشور براساس ویژگی‌های هر استان، ضرورت تفویض اختیارات منطقه‌ای و مسئولیت بیشتر برای استانداران، اجرای بومی‌سازی تولیدات، رفع مشکلات تامین مالی صنایع، حمایت دولت از بخش خصوصی و ارائه آمار واقعی در اقتصاد از جمله درخواست‌های مطرح شده توسط رئیس اتاق و روسای برخی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی استان در این جلسه بود.رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اینکه برای همه ایران با وجود تفاوت‌های استانی نسخه‌ای واحد در تهران تدوین می‌شود صحیح نیست و لازم است برنامه‌های استانی و منطقه‌ای تدوین و سپس به برنامه‌های کشور پیوند بخورد.


pic۱


غلامحسین شافعی افزود: باید به این موضوع توجه داشت که استانداران تنخواه‌داران بودجه کشور نیستند و باید قدری با تفویض اختیارات منطقه‌ای و با مسئولیت بیشتری در مدیریت کشور مداخله داشته باشند، این تجربه بسیاری از کشورهاست و خواسته ما از نمایندگان و مسئولان کشوری این است که ایران را ایران ببینند و نه فقط تهران.شافعی با اشاره به پایه‌ریزی قانون بهبود محیط کسب و کار در مشهد، اظهار کرد: گره اجرای این قانون هنوز باقی مانده در حالی که یکی از قوانین مناسب برای بهبود فضای کسب و کار در کشور است. حضور مجلس در کنار دولت برای حل مشکلات اقتصادی می‌تواند بسیار ارزشمند باشد و اتاق بازرگانی نیز در همین چارچوب می‌تواند راه‌حل مشکلات مختلف را ارائه کند.

pic2



تسریع در توسعه اقتصادی با قدرت تصمیم‌گیری استان‌ها
استاندار خراسان رضوی گفت: قانون بهبود محیط کسب و کار قانون بسیار خوبی است اما بند آخر آن که به لزوم فعالیت دستگاه‌ها در راستای وظایف خود برای بهبود محیط کسب و کار اشاره کرده موجب ضعیف شدن این قانون شده است. اگر در آیین‌نامه‌ها فضای ریسک‌پذیری و قدرت تصمیم‌گیری به استان‌ها داده شود، آهنگ رشد و توسعه اقتصاد کشور سریع‌تر خواهد بود.
علیرضا رشیدیان با اشاره به اهمیت باز کردن کلاف سردرگم طلب و بدهی در صنعت و تولید، عنوان کرد: دستگاه‌های زیربنایی ما به کارخانجات بدهکارند و در مقابل کارخانه‌ها نیز بدهکار دستگاه‌های خدمات‌رسان هستند و تهاتر این بدهی‌ها می‌تواند تا حدی فشار را از روی دوش تولید بردار د و به باز شدن فضای اقتصادی در این حوزه کمک کند.

pic3



تحقق ۳۴ درصدی برنامه‌های چهارم و پنجم
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: امروز می‌بینیم که تنها ۳۴ درصد برنامه چهارم و همین مقدار از برنامه پنجم توسعه کشور محقق شده، این یعنی ۳۴ درصد احکام برنامه‌ها اجرایی شده است و نشان‌دهنده ایراد در برنامه و اجرا و فاصله داشتن آن با هدف‌گذاری واقعی ماست.
مهرداد بذرپاش وارد کردن کالایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود را یکی از مشکلات اقتصادی موجود دانست و افزود: هیچ توجیهی ندارد کالایی که در داخل موجود است از خارج کشور وارد کنیم و در این زمینه باید شورای رقابت کیفیت و قیمت کالای داخلی را مد نظر قرار داده و بررسی کند.در مجلس مطرح شده است که باید با واردکننده کالایی که مشابه آن در داخل کشور وجود دارد، برخورد شود.بذرپاش با بیان اینکه باید کاهش درآمدهای نفتی کشور را پذیرفت، اظهار کرد: درآمدهای نفتی در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و این موضوع تاثیر بسیاری در حوزه اقتصاد کشور داشته است.

pic4



۵۰ درصد ظرفیت صنعتی کشور بلااستفاده مانده است

pic۵


رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اصل ۴۴ به درستی در کشور اجرا نشده و به آن اهدافی که مدنظر ما بوده است، نرسیده‌ایم. در شرایط فعلی برای سومین بار این قانون را اصلاح می‌کنیم و در این شرایط ۵۰ درصد ظرفیت صنعتی کشور بلااستفاده باقی مانده است.
رضا رحمانی عملکرد دولت در مهارتورم وایجاد فضایی آرام درحوزه اقتصاد را مثبت دانست و خاطرنشان کرد: اگر میزان تورم از این حد کمتر شود باید احساس خطر کرد، زیرا کاهش تورم به این شکل منجر به رکود در بازار می‌شود. مجلس از تولید ملی حمایت می‌کند و کاهش تورم به این شدت یک اشتباه استراتژیک است زیرا این موضوع خود باعث به وجود آمدن رکود در جامعه می‌شود.

شرایط فعلی اقتصاد کشور بسیار شکننده است

pic۶


رئیس کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس نیز با بیان اینکه شرایط فعلی اقتصاد کشور حساس و درعین حال شکننده است و از سال ۹۲ کشور دوران گذر را طی می‌کند، اظهار کرد: دولت در این زمینه برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده است و با توجه به تاکیدات رهبری در سال‌های اخیر در حوزه اقتصاد، مقاوم‌سازی اقتصاد در شرایط پساتحریم یکی ازموضوعاتی است که باید مدنظر قرار گیرد.حمیدرضا فولادگر با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکننده داخلی گفت: باید مراقب ورود اجناس خارجی به کشور باشیم و در همین زمینه لوایحی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که امیدواریم بعد از تعطیلی مجلس در صحن علنی مطرح شود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: رکود عمیق اقتصادی، کاهش شدید تقاضا و مصرف و به موازات آن روند کاهنده قیمت عرضه و روند افزاینده قیمت تمام شده موجب افزایش بیکاری، فرسودگی ماشین‌آلات و افسردگی نیروی کار می‌شود و مجلس باید به این موضوع مهم توجه کند.
احمدی سلیمانی افزود: در سال‌های تحریم برخی از ماشین‌آلات تولید را ناگزیر از چین وارد کردیم و امیدواریم در فضای پساتحریم ضمن پوشش این خلأ، بومی‌سازی تولیدات اجرایی شود. وی اظهار کرد: در کشور ما متاسفانه روند تامین مالی و سیستم بانکی چرخه‌ای معیوب است و ساختار بانک‌ها به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذار انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری بلندمدت ندارد و در این فضا نمی‌توان با تولیدکنندگان جهانی رقابت کرد.


pic۷



مردم در ماجرای پدیده مقصر نیستند
دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز به تشریح وضعیت شرکت پدیده پرداخت و گفت: شرکت پدیده درابتدای کار به دنبال اخذ مجوز برای ساخت ‌وسازنبوده اما برای ادامه کارخود بیش از ۴۰ هکتار ازاراضی کشاورزی رابدون مجوزقانونی تغییرکاربری داده است.
غلامعلی صادقی افزود:نگرانی‌ها زمانی به وجودآمدکه هرسهم این شرکت ازحدود 3 هزارتومان به 14 هزارتومان رسید. برآوردها این بوده که تنها 20 درصدسهام به مردم فروخته شده،امامدتی بعدمشخص شدسرمایه‌های این شرکت 20 هزارمیلیاردتومان است. وی باتأکیدبراینکه مردم درماجرای پدیده به هیچ عنوان مقصرنیستند،تصریح کرد: دولت نیزبه دلیل تغییرکاربری مطالباتی ازپدیده شاندیزدارد اما حق اولویت پرداخت بامردم است وپدیده باید اول بدهی مردم رابدهد.سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با گلایه از شیوه نظارت و کنترل بر موسسات مالی و اعتباری و برخی مجموعه‌های دیگر در خراسان رضوی گفت: این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌هایی در اقتصاد استان شده است، این موسسات هیچ کمکی به تولید و صنعت کشور نکرده و حتی شیوه به کارگیری سرمایه‌ها توسط این موسسات اوضاع را وخیم‌تر کرده است.

pic8



رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: بازار اقتصاد استان به دلیل وجود موسسات مالی و اعتباری به هم ریخته و در این شرایط همه باید تلاش کنند که مشکلات موجود موسسه میزان و پدیده حل شود.

طنین موسیقی فولکلور در بلغارستان پیچیدتندیس طلا برای خراسان

pic۹


روزنامه شرق با انتشار گزارشی پیرامون موسیقی خراسانی نوشت: نوای موسیقی خراسان از مرزهای ایران گذشت و در جایی از اروپا طنین انداز شد. تندیس طلای پنجمین رقابت بین المللی فولکلور بلغارستان به گروه موسیقی‌ای از ایران رسید. هنرمندان موسیقی خراسان در پیچ و
خم های زیادی قرار گرفته اند، اما هیچگاه از تلاش و مقاومت بازنایستاده اند؛ حضور این هنرمندان در مجامع بینالمللی و درخشش آن‌ها حاکی از مردِ ره بودن آنان است. هیچچیزی هنرمندان موسیقی خراسان را از طی کردن مسیر پر سنگلاخشان ناامید نکرده است؛ نه فشارها، نه لغو کنسرت ها، مجوزندادن ها و نه حتی محدودیت به کاربردن کلماتی چون کنسرت. موسیقی غنی خراسان در پنجمین رقابت بینالمللی فولکلور در بلغارستان خوش درخشید تا بازهم ثابت کند با وجود تمام محدودیتها، هنرمندان این خطه همچنان سازهایشان کوک است.

گروه«بامداد»وگروه«سرشک»ازخراسان موفق به کسب دیپلم افتخار،مدال وتندیس طلای جشنواره شدند. پنجمین رقابت بین المللی فولکلور بلغارستان از ٢٠ تا ٣٠ آگوست برگزار شد و موسیقی خراسان در این جشنواره خوش درخشید. برگزارکنندگان این جشنواره، جامعه جهانی جشنواره های فولکلور، انجمن اروپایی جشنواره های فولکلور و آکادمی بین المللی فولکلور بودند و همچنین یونسکو و سازمان بین المللی هنرهای فولکلور نیز از حمایت کنندگان این رویداد هستند. گروه های راهیافته به این فستیوال یک رتبه جهانی خواهند داشت که این رتبه اعتبار مهمی دارد.سالار مرتضوی، سرپرست گروه بامداد، در همین باره به شرق گفت: گروههای شرکت کننده در پنجمین جشنواره هنرهای فولکلور در کشور بلغارستان در ٩ گروه و به عبارتی ٩ شاخه به رقابت پرداختند که این ردهبندی براساس ساختار گروه های شرکت کننده و از سوی جشنواره تعیین شده بود. ما از این گروهها در خراسان و مشهد کم نداریم و این به علت غنای موسیقی خراسان است. او با اظهار تأسف از بی توجهی نسبت به موسیقی محلی در ایران افزود: متأسفانه این موسیقی، مهجور واقع شده و به آن بهایی داده نمی شود.

تشکیل کمیسیون ویژه برجام غیرقانونی است

pic۱۰


روزنامه آفتاب یزد در مصاحبه کوتاهی با هادی شوشتری نماینده قوچان، نوشت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است اکثریت اعضای کمیسیون ویژه کسانی هستند که از اساس با مذاکرات مخالف اند و هیچگاه اقناع نمی شوند. هادی شوشتری با تاکید بر غیرقانونی بودن تشکیل کمیسیون ویژه برجام در مجلس اظهار کرد: همانطور که در روز تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در صحن علنی مجلس و در اخطار قانون اساسی اعلام کردم، اینکه ما با تشکیل کمیسیون ویژه دولت را ملزم به ارائه لایحه کنیم، مغایر با قانون اساسی است. وی افزود: قانون اساسی علاوه بر اینکه اختیاراتی برای تهیه قوانین مورد نیاز کشور به نمایندگان مجلس داده، به اعضای دولت و هیأت وزیران نیز اختیار داده تا قوانین مورد نیاز خود را در قالب لایحه برای تصویب به مجلس تقدیم کنند و بر این اساس نظامهای تدوین لوایح قانونی در قانون اساسی مشخص و روشن است.

با این حساب وقتی دولت اعتقادی به ارائه لایحه بررسی برجام به مجلس ندارد و بنابرقانون اساسی نیز اختیار تصمیم گیری در این خصوص به رئیس جمهور و دولت واگذار شده، تشکیل کمیسیون ویژه چه محلی از قانون خواهد داشت. نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید موافقان تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام بنابر دو اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی خاطرنشان کرد: مسأله اینجاست که دوستان توجهی به تفاوتهای فراوان برجام با توافقنامه هایی که در شمول این دو اصل قرار می گیرد، ندارند. وانگهی بنابر اصل ۱۷۶ قانون اساسی که ناظر به ساختار و کارکرد شورای عالی امنیت ملی است، تاکید شده، مسائلی که مربوط به امنیت ملی است، باید در این شورا مورد بررسی قرار گیرد و این درحالی است که مداقه در مفاهیم مندرج در برجام موید این مسأله است. عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با تاکید بر اصل ۱۷۶ قانون اساسی تصریح کرد: بنابر این تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام خلاف قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه انجام گرفته است

تجمع سهامداران پدیده مقابل استانداری خراسان رضوی

pic11


روزنامه جمهوری اسلامی در گزارش کوتاهی پیرامون تجمع هفته گذشته سهامداران پدیده، نوشت: شماری از سهامداران شرکت سرمایه گذاری پدیده صبح روز چهارشنبه مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند.تجمع کنندگان معترض پدیده، خواستار رسیدگی سریعتر مسئولان به وضعیت خود و پاسخگویی آنان شدند. به گزارش خبرنگار جمهوری اسلامی حضور جمع کثیری از سهامداران در مقابل استانداری باعث ترافیک سنگین در خیابان‌های اطراف و همچنین حضور گسترده نیروی انتظامی شد.

شرکت سهامی خاص پدیده شاندیز از نیمه دوم سال گذشته به دلیل فروش غیر قانونی و گسترده سهام به مردم، با پلمپ دفاتر فروش خود توسط دادگستری استان مواجه شد و به یکباره شمار زیادی از سهامداران برای فروش سهام خود به دفاتر این مجموعه مراجعه کردند.کشمکشهای این شرکت بر سر مباحث حقوقی و غیره موجب شد که برای پاسخگویی به جمعیت قابل توجه سهامداران، حواله ها شش ماهه، هفت یا هشت ماهه صادرشود.موعد سررسید این حواله ها از ابتدای شهریورماه بود که تاکنون پرداخت نشده و براساس اطلاعیه ای که این شرکت برروی درب دفتر اصلی خود نصب کرده، اعلام نموده که امکان پرداخت این حواله ها به بعد موکول شده است.