پساب تصفیه شده فاضلاب به کشف‌رود می‌ریزد

دنیای اقتصاد- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: پساب تصفیه شده فاضلاب تصفیه‌خانه 'خین عرب' این کلانشهر به کشف‌رود ریخته می‌شود. به گزارش ایرنا، سید علیرضا طباطبایی در نشست خبری افزود : تصفیه‌خانه خین عرب با ظرفیت ۸۳ هزار متر مکعب در شبانه روز و هزینه هزار و ۴۰ میلیارد ریال آذر ماه گذشته بهره‌برداری شد. وی ادامه داد: پساب این تصفیه‌خانه به شرکت آب منطقه‌ای برای فروش به کشاورزان تحویل می‌شود اما آن شرکت هنوز برای انتقال این فاضلاب به زمین‌های کشاورزی مسیر خروجی ایجاد نکرده لذا پساب به کشف‌رود ریخته می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: طبق برنامه‌ریزی این پساب باید به زمین‌های کشاورزی چناران منتقل می‌شد و در ازای آن آب شرب این منطقه که برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد در اختیار شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گیرد.

وی افزود: همچنین روزانه ۳۰ هزار مترمکعب پساب تصفیه شده از تصفیه‌خانه پرکند ۲ به شرکت آب منطقه‌ای تحویل می‌شود که با استفاده از ایستگاه پمپاژ برای مصرف کشاورزی به زمین‌های اطراف سد کارده منتقل می‌شود. طباطبایی به وجود ورودی‌های متعدد به کشف‌رود و انتقال فاضلاب خاکستری به این رود اشاره و بیان کرد: به دلیل حجم بالای آلایندگی در این رودخانه هر فاضلاب تصفیه شده و تخلیه به کشف‌رود نیز شرایط مشابه را خواهد داشت. وی ظرفیت کنونی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد را ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز اعلام و بیان کرد: در افق سال ۱۴۲۰ پیش‌بینی شده باید ۸۱۱ هزار متر مکعب در شبانه روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های این کلانشهر افزوده شود.

طباطبایی ادامه داد: از سال ۱۳۷۲ اجرای شبکه فاضلاب در مشهد در دستور کار قرار گرفته لذا تاکنون ۶۴ درصد جمعیت این کلانشهر زیر پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار گرفته‌اند و ۲۰۰ کیلومتر شبکه دیگر در داخل شهر باید اجرا شود. وی به وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین مشهد نیز اشاره و بیان کرد: از سال ۱۳۹۳ اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در حاشیه شهر در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۱۰۰ کیلومتر شبکه در این مناطق اجرا شده، ۲۰۰ کیلومتر در دست اجراست و ۷۰۰ کیلومتر دیگر باید اجرا شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده سالانه ۲۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در این مناطق اجرا خواهد شد. وی افزود: هم اکنون متوسط برخورداری از شبکه جمع‌آوری فاضلاب در کشور حدود ۴۵ درصد است که شهر مشهد در این شاخص حدود ۱۸ درصد جلوتر است.

پساب تصفیه شده فاضلاب به کشف‌رود می‌ریزد