بورس‌بازی زمین و دست‌اندازی به اراضی ملی
ناگزیر از جای‌دهی جمعیت در ارتفاعات هستیم رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد در ابتدای این نشست به محدودیت‌هـای جغـرافیایی مشهد اشاره کرد و گفت: به دلیل این محدودیت‌ها، ناگزیر از جای‌دهی جمعیت در ارتفاعات هستیم که این موضوع در سیاست‌های بازنگری طرح جامع مشهد به درستی دیده شده است.
سیدعبدالکریم جوادی ملاحظات جمعیت، مقاومت در مقابل بحران‌های انرژی، صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت‌وساز، افزایش تعاملات اجتماعی، استفاده بهینه از زمین و ... را از دلایل و توجیهات بلندمرتبه‌سازی در مشهد برشمرد و تصریح کرد: عدم رشد ضوابط و مقررات شهرسازی متناسب با نیازهای روز، محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از دستگاه‌های نظارتی دولت، مسکن و شهرسازی، عدم بسترسازی فرهنگی برای گسترش فرهنگ بلندمرتبه‌سازی و قشربندی‌های اجتماعی ناهمگون و نامتوازن شهری از محدودیت‌های بلندمرتبه‌سازی در مشهد است. وی در خصوص مزایای بلندمرتبه‌سازی نیز اظهار کرد: رونق بخش اقتصاد شهری، کمک به مدیریت جمعیت در شهر، مدیریت انرژی مطلوب، توسعه پایدار اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی، مدیریت بهینه رقبا، کمک به تحقق مدیریت واحد شهری و اقتصاد پیشرو و خلاق از مزایای بلندمرتبه‌سازی است.

خطر نزدیک شدن
کانون‌های قدرت و ثروت
رئیس کمیته نظارتی شورای شهر در منطقه ۹ مشهد نیز در این جلسه با اعتقاد بر اینکه در مدیریت‌ها به ویژه در مدیریت شهری مشکلات بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت شهری دو آسیب بزرگ را در مشهد شناسایی کردم که یکی از آن‌ها عدم پاسخگویی مدیران است؛ مدیران باید تا قیامت در برابر تصمیماتی که گرفته‌اند پاسخگو باشند؛ اگر تصمیم غلطی گرفته شده که سهوی بوده است، بسترهای قانونی و رأفت مردم وجود دارد که وی را مورد عفو قرار دهد اما اگر خطایی
بوده است اذعان به آن صورت گیرد تا آن خطا ادامه پیدا نکند؛ این آفت بزرگی است که هر فردی می‌آید و تصمیمی می‌گیرد و می‌رود و در آینده کسی با وی کاری ندارد.
خلیل موحدی محصل ادامه داد: در ارتفاعات جنوبی مشهد برای احداث یک هتل هفت ستاره با ۳۵۰ هزار مترمربع زیربنا در شهرداری گذشته مجوز صادر شد که این فاجعه‌ای بود و خوشبختانه دوران کمیسیون ماده پنج آن به اتمام رسید و از ادامه کار جلوگیری شد اما فردی که چنین تصمیمی گرفت اکنون کجاست و چرا پاسخگو نیست؟ این‌ها نکات زشتی برای شهر است و کسی که این تخلفات را انجام داده، اکنون معاون وزیر است. ایشان باید پاسخگو باشد.
این عضو کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد خطاب به دانشجویان و دانشگاهیان حاضر در جلسه اظهار کرد: این مرجع پاسخگویی شما هستید؛ در همین شورای چهارم مجوز احداث دو برج مهر و ماه در زمینی به عرض 40 متر و طول 1000 متر در حاشیه بلوار وکیل‌آباد تصویب شد اما چه کسی فهمید و چه کسی مؤاخذه کرد؟
موحدی آسیب دوم را نزدیک شدن کانون‌های ثروت و قدرت دانست و افزود: نزدیک شدن مجموعه‌های ثروت به شورای شهر یا سازمان‌ها و نهادهایی که رأی تأثیرگذار دارند، بزرگ‌ترین آفت‌ها را ایجاد می‌کند.
این عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه ارتفاعات جنوب شهر به دلیل اینکه منفعت عمومی دارند، از انفال محسوب می‌شوند، تصریح کرد: واگذاری ارتفاعات به اشخاص خاص خیانت است که متأسفانه در گذشته این اتفاق افتاده و اکنون با فشارها جلوی آن گرفته شده اما هنوز بستر قانونی برای جلوگیری از تعدی به ارتفاعات فراهم نشده است و شاید اگر شورا عوض شود و حساسیت نباشد دوباره این جریان آغاز شود بنابراین جلوگیری از این امر نیازمند نگاه مستمر و جهادی نخبگان جامعه است تا تمام بهره‌برداری‌های ارتفاعات به بهره‌برداری‌های عمومی تبدیل شود.
موحدی با تأکید بر اینکه تغییرات شهری اینگونه نیست که در یک طرف شهر اتفاقی بیفتد و بقیه منتفع یا متضرر نشوند، خاطرنشان کرد: وقتی ساختمانی در جایی احداث می‌شود، این ساختمان عارضه شهری دارد و ضوابط برای جلوگیری از همین عارضه‌هاست. وی با اشاره به صدور مجوز ۶۲۰ هزار مترمربع زیربنای تجاری و اقامتی در بلوار خیام، عنوان کرد: هنوز که این ساختمان به بهره‌برداری نرسیده است، ترافیک بسیاری در منطقه وجود دارد و بهره‌برداری از آن فاجعه زیست‌محیطی و ترافیکی بیشتری خواهد داشت.

آستان قدس در امور شهری
حرف کسی را قبول ندارد
یکی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد از دیگر سخنرانان این نشست بود که در واکنش به اظهارات دو عضو شورای شهر گفت: کسی مخالف ساخت‌وساز بر اساس ضابطه و طرح‌های مصوب نیست و بحثی در این‌باره وجود ندارد.
دکتر محمدحسین پاپلی یزدی با بیان اینکه مشکل شهرهای ما عدم اجرای قانون است، به اصل 100 قانون اساسی مبنی بر اداره امور شهرها با نظارت شوراها اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر شورا به شورای شهرداری تبدیل شده است؛ قانون به ما اجازه مدیریت هماهنگ را داده است اما این مسأله در عمل اجرا نمی‌شود؛ اگر این قانون اجرا شود، شورای شهر فقط شورای شهرداری نیست بلکه
شورای کل شهر است.
استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران با اعتقاد بر اینکه انتخابات شوراها در شهرهای بزرگ باید به صورت منطقه‌ای برگزار شود، عنوان کرد: اگر این قانون اجرا شود، شورای شهر می‌تواند یقه مدیرانی که ارتفاعات را تقسیم می‌کنند، بگیرد و آنان را عزل کند.
استاد مدعو دانشگاه سوربن پاریس با بیان اینکه اکنون بین بد و بدتر قرار گرفته‌ایم، اظهار کرد: اکنون باید انتخاب کنیم که آیا باید روی زمین‌های کشاورزی آسفالت بسازیم یا روی دامنه‌ها؛ ما طرفدار نظام سرمایه‌داری نیستیم که عده‌ای پیدا شدند و در دامنه‌ها خانه دست دوم خود را می‌سازند تا یک روز که به مشهد می‌آیند در آن اقامت کنند. وی تصریح کرد: من با بلندمرتبه‌سازی موافق هستم مشروط بر رعایت ضوابط.

بورس‌بازی زمین در ارتفاعات
جنوب مشهد
استاد مدیریت و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی نیز در این نشست با اعتقاد بر اینکه فلسفه توسعه از توسعه مهم‌تر است و نباید تنها به مسائل اقتصادی توجه کرد، گفت: کسی با بلندمرتبه‌سازی مخالف نیست اما این امر اصولی دارد که اگر رعایت نشود، مشهد به یک جنگل بتن و آهن تبدیل می‌شود.
دکتر محمدرحیم رهنما با اشاره به نقش شبکه معابر جنوب مشهد در تصرف ارتفاعات و ساخت‌وساز در این مناطق اظهار کرد: ساخت‌وساز در این مناطق باعث افزایش احتمال گسترش حاشیه‌نشینی شده است؛ همچنین ایجاد بزرگراه بدون در نظر گرفتن نیاز منطقه، بورس‌بازی زمین و دست‌اندازی به اراضی ملی را افزایش داده است.
عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر مشهد به تغییر کاربری و تخریب باغات اشاره و عنوان کرد: در آن زمان هم برای تغییر کاربری و تخریب شبانه اقدام کردند و مسئول باغات در مرحله اول محکوم شد اما پس از آن باغ چهارراه خیام به کاربری آموزشی و بعد هم به صورت قانونی به تجاری و مسکونی تغییر کرد.
موحدی در ادامه این بحث با بیان اینکه با بلندمرتبه‌سازی مشکل نداریم، افزود: میثاق ما قانون است. وی با اشاره به تغییر کاربری 25 هکتار از اراضی در منطقه یک مشهد خاطرنشان کرد: مسئول املاک مدعی شد برای تغییر کاربری این اراضی مجوز کمیسیون فنی و عمران شورای شهر را دارند در حالی که تغییر کاربری نیازمند مصوبه کمیسیون ماده پنج است.
این عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه تبانی‌ها و ارتباط‌ها باعث وقوع فجایعی در ارتفاعات مشهد شده است، به ایجاد اتوبان‌ها بدون نیازسنجی در محدوده آبادگران اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که مردم در حاشیه کشف‌رود دارند زندگی می‌کنند اما خیابانی برای این مناطق ایجاد نشده است زیرا ارزش افزوده ندارد.
موحدی با اشاره به اینکه برای احداث کمربندی جنوبی مشهد باید رقم دو هزار میلیارد تومان هزینه شود، خاطرنشان کرد: این کمربندی فقط با هدف ایجاد ارزش‌افزوده در زمین‌های منطقه است؛ بروید و ببینید این زمین‌ها متعلق به چه کسانی است.
پاپلی یزدی نیز در ادامه با تأکید بر اینکه اجرای قوانین و حفظ ارتفاعات جنوب مشهد باید از طریق فعالیت نیروهای مردمی و جوانان صورت گیرد، افزود: پیشنهاد می‌کنم یک نفر از جمع حاضر داوطلب شود و یک نامه محترمانه به مسوولان بنویسد و بپرسد مشهدمال چگونه ایجاد شد یا باغات چگونه تخریب و خشک می‌شود؟
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در شهری زندگی می‌کنیم که شورای 25 نفره شهر حریف مالکان نمی‌شود و باید اجازه دهند تشکل‌های مردمی وارد شوند و مطالبه کنند؛ وقتی همه با تخریب باغات مخالف باشند، چگونه ظرف یک هفته این‌ها تخریب می‌شود؟

اختلاط مباحث مدیریت شهری با سیاست
احمد نوروزی، شهردار اسبق مشهد نیز در این نشست با اشاره به اینکه مطالعات طرح بلندمرتبه‌سازی انجام شد اما به مرحله اجرا درنیامد، اظهارکرد: مشکلی که وجود دارد این است که مباحث مدیریت شهری با لایه‌های سیاسی مخلوط شده درحالی‌که اقدامات شهرداری باید عاری از تفکر سیاسی باشد.
رهنما نیز در ادامه با ارزشمند خواندن اقدامات شورای شهر که باعث کند شدن ساخت‌وساز در ارتفاعات جنوب شده است، خاطرنشان کرد: اما این امر کافی نیست و باید سیاستی برای این ارتفاعات اتخاذ و به منافع عمومی در توسعه این مناطق توجه شود و نباید توسعه آن‌ها افسارگسیخته باشد.
در ادامه نشست موحدی از دانشگاهیان حاضر در جلسه خواست نظرات تخصصی خود را در خصوص مباحث شهری در اختیار اعضای شورای شهر قرار دهند و افزود: کمیسیون ماده پنج مجوز فروش یک زمین ۴۵ هزار مترمربعی را در منطقه ۹ در سال ۷۸ برای کاربری ورزشی صادر کرد اما این طرح هشت سال مسکوت ماند و بعد دوباره به کمیسیون ماده پنج رفت و با بارگذاری‌های افراطی به کاربری تجاری و اقامتی تغییر کرد؛ امروز شما باید از دادستان و تمام دستگاه‌های مربوط مطالبه کنید.

شناسایی ۱۸۰ هکتار از اراضی تصرف‌شده در ارتفاعات جنوب
این عضو شورای شهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود از شناسایی حدود 180 هکتار از زمین‌های شهرداری در ارتفاعات جنوب مشهد که درتصرف افراد حقیقی و حقوقی است، خبر داد و افزود: تملک دوباره این اراضی در دستور کار است.

در حاشیه:
- بنابر اعلام روابط عمومی گروه مشاوران جوان شهرداری قرار بود این نشست ساعت ۹ برگزار شود اما پس از ۵۵ دقیقه تأخیر مراسم آغاز شد.
- موحدی در بخشی از این نشست خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه گفت: در خصوص تغییر کاربری باغات مطالبه داشته باشید که پاپلی‌یزدی در واکنش به این سخن او اظهار کرد: این‌ها بچه‌های ما هستند و نمی‌خواهیم مشکل ایجاد شود و موحدی در پاسخ گفت: من ضمانت می‌کنم.