بورس  تشنه نقدینگی موثر
حمزه بهادیوند چگینی دبیر گروه بورس حرکت شاخص کل بورس تهران به‌رغم اتمام ماه رمضان به روندی کسالت‌بار تبدیل شده است، به‌طوری‌که برآیند تغییرات هفتگی این شاخص در اکثر هفته‌ها نزدیک به صفر محاسبه می‌شود. این در شرایطی است که سیاست‌های دولت برای توسعه اقتصادی کشور اولا متکی بر بازار سرمایه است و ثانیا آثار غیرمستقیم این سیاست‌ها انتظار می‌رود بر گروه‌های مختلف بورسی در آینده موثر واقع شود.
با این حال کارشناسان معتقدند گره اصلی سکون بورس، مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب است که به پارک نقدینگی در بانک‌ها منتهی شده است. به نظر می‌رسد با آغاز روند نزولی این بازار از نیمه دی‌ماه سال گذشته و خروج بخشی از نقدینگی از کشور اولین هدف شناسایی شده برای خواب نقدینگی سیستم بانکی بوده که در مقایسه با بازارهای ارز، سکه و مسکن از ریسک کمتر و بازدهی بهتری برخوردار است. با این حال هرچه زمان می‌گذرد و به زمان نهایی شدن مذاکرات نزدیک می‌شویم تحرک نقدینگی نیز افزایش می‌یابد تا جایی که به عقیده تحلیلگران در‌صورت مثبت بودن نتایج مذاکرات هسته‌ای، می‌توان انتظار تحرک بورس را داشت، در غیر این صورت همه چیز به تعیین تکلیف نرخ سود سپرده‌های بانکی که قرار است با تورم تعدیل شود و همچنین تحرک بازارهای موازی به‌خصوص مسکن بستگی دارد.
با تمام این احوال توصیه بزرگان، باقی ماندن در بازار سرمایه و نگاه بلندمدت به آن است چراکه تحرکات دو سال اخیر نشان‌دهنده جذابیت این بازار در مقایسه با سایر بازارها است و این جذابیت در صورتی که دید کوتاه‌مدت از بازار رخت بربندد همچنان پابرجا است