ارز و طلا، در سالی که گذشت
مجید حیدری روند بازار ارز در ماه‌های اخیر بیش از هر چیز تحت تاثیر بهبود روابط خارجی ایران بوده است. نرخ دلار آمریکا، همراه با پیشرفت مذاکرات، کاهش می‌یافت و روند نزولی و باثبات را در پیش گرفته بود. بر این اساس به وجود آمدن ثبات در بازار ارز را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم دولت جدید عنوان کرد. همچنین بازار سکه به واسطه عملکرد ضعیف طلا در سال 2013 دچار رکود شده بود، تا اینکه در اواخر بهمن ماه ورود اونس به کانال 1300 دلار با افزایش تقاضای نوروزی همراه شد و بازار سکه را قدری تکان داد.

کنترل قیمت ارز در نیمه دوم سال
روند تغییرات قیمت ارز، در سال جاری را می‌توان در دو دوره زمانی متفاوت، تقسیم‌بندی کرد و بر اساس آن، به تشریح وضعیت آن پرداخت. در سه ماهه نخست سال جاری قیمت ارز با توجه به روند سال قبل خود همچنان مسیر صعودی را می‌پیمود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار در فصل بهار امسال به قله ۳۶۰۰ تومانی نیز رسیده بود. کارشناسان معتقد بودند که این افزایش قیمت از یک سو ناشی از ورود سفته‌بازان و دلالان و ایجاد تقاضای سوداگری، و از سوی دیگر بر اثر وجود شرایط تحریم و عرضه محدود ارز خارجی شکل گرفت.
در این بستر ناآرام، نوسانات قیمت ارز روز به روز افزایش می‌یافت و در نتیجه عدم ثبات باعث شد معضلات فراوانی در محیط کسب‌وکار پیش آید. علاوه‌بر این نرخ بالای تورم، عاملی بود که بر افزایش نرخ ارز تاثیر بسزایی داشت. اما بازار ارز پس از تغییر فضای سیاسی کشور؛ روند نزول قیمتی را در پیش گرفت. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، گسترش روابط اقتصادی و پیشرفت مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ به‌منظور حصول توافق، روند نزولی و باثبات را به تدریج در بازار ارز به وجود آورد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در فاصله انتهای بهار تا ابتدای زمستان به‌طور متوسط حدود ۵۰۰ تومان از قیمت ارز
کاسته شد. اما مهم‌تر از کاهش نرخ ارز، نوسان کم دامنه و به اصطلاح «استقرار ثبات» در بازار بوده است، لذا هنگامی که تغییرات لحظه‌ای در بازار کاهش یافت، افزایش اطمینان، امکان فعالیت سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیری بلندمدت آنها را به وجود آورد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نوسان قیمت ارز در نیمه دوم سال جاری از ۲۰۰ تومان تجاوز نکرده است. روند نزولی و باثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر باعث شد که تقاضای سفته‌بازی در این بازار کاهش یابد و تقاضای موجود بر اساس نیاز مصرفی باشد. علاوه‌بر این، استقرار ثبات در بازار بستر را برای اجرای یکسان‌سازی ارز در نیمه دوم سال آینده فراهم آورده است.
کاهش قیمت سکه و طلا
عملکرد ضعیف اونس طلا در بازارهای جهانی، باعث شد که دیدگاه سرمایه‌گذاران داخلی نسبت به طلا تخریب شود. نرخ اونس طی سال ۲۰۱۳ در حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و بدترین عملکرد ۳ دهه اخیر خود را ثبت کرد.
در نتیجه این رویداد قیمت سکه در بازار داخلی کاهش یافت و باعث شد تعداد زیادی از مردم که به‌دلیل نرخ بالای تورم و نااطمینانی‌های فضای اقتصادی ریال‌هایشان را به طلا تبدیل کرده بودند، متضرر شوند.
بنابراین تخریب دیدگاه‌ها، استقبال از فلز زردرنگ کاهش یافت و رکود و پایین بودن سطح مبادلات باعث شد که سکه حتی نتواند تقویت اونس را از ابتدای سال ۲۰۱۴ منعکس کند. تا اینکه در اواخر بهمن ماه ورود اونس به کانال ۱۳۰۰ دلاری با افزایش تقاضای نوروزی همراه شد و بازار سکه را قدری تکان داد. در نتیجه قیمت سکه وارد روندی صعودی شد و دوباره امکان انعکاس تغییرات نرخ اونس را پیدا کرد، فعالان بازار امیدوارند که بازار سکه در ادامه نیز تغییرات نرخ اونس را منعکس کرده و هماهنگی بازار طلای داخل و اونس جهانی به عملکرد بهتر این بازار
کمک کند.