ماجرای خانه‌‌تکانی بعد از عید
یکی از دغدغه‌های خانم‌های خانه بعد از تمام شدن تعطیلات نامرتب و کثیف شدن دوباره خانه است.
تصور کنید که شما با کمک تمام اعضای خانواده با وجود همه شلوغی‌های آخر سال با کلی تلاش خانه تکانی می‌کنید و در طول تعطیلات عید با رفت و آمدها دوباره خانه به‌هم ریخته و نامرتب می‌شود، مطمئنا نیازی ندارید، همچون قبل از عید خانه تکانی کنید ولی خب نمی‌توانید بی‌خیال بعضی از کثیفی‌ها شوید، فرض کنید کودک میهمان شما روی مبل یا فرش شما لیوان شربت یا چای ریخته باشد یا جای دست‌های کوچک شکلاتی بچه‌ها روی دیوارها و پرده‌ها باقی مانده باشد، تصور کنید بر اثر رفت و آمد با کفش یا ریختن خوراکی‌های روی فرش‌ها و موکت‌ها یا مبل‌ها بوی نامطبوعی فضای خانه را پر کند قطعا شما نمی‌توانید این بوی بد را تحمل کنید و باید فکری برای این مساله بکنید.
بگذارید مثال دیگری بزنم، بسیاری از ما کل تعطیلات عید را در مسافرت به سر می‌بریم و به قولی قبل از سال تحویل می‌رویم و بعد از سیزده به در به خانه برمی گردیم و با گرد و غبار مواجه می‌شویم هرجای خانه را که نگاه می‌کنیم خاک گرفته و علاوه‌بر اینکه این خاک و گرد و غبار می‌تواند برای سلامتی ما از نظر تنفسی و بهداشتی مضر باشد باید قبل از هرکاری از شر این گرد و غبار راحت شویم تا بتوانیم به زندگی روزمره مان بپردازیم.
چند راه‌حل ساده برای خانه تکانی بعد از تعطیلات
یکی از شایع‌ترین کثیفی‌های پس از میهمانی لکه‌های مواد متفاوتی است که در جاهای مختلف خانه با آنها مواجه می‌شوید، برای هرکدام از موادی که باعث بدشکل شدن پارچه مبل شده باشد روشی متفاوت وجود دارد، مثلا اگر نوشابه، چای یا قهوه روی مبل ریخته باشد می‌توانید با پاشیدن کمی نمک روی آن و سپس پاک کردن با اسفنج خیس به راحتی لکه را پاک کنید، اگر میهمان سیگاری داشته‌اید خوب نگاه کنید و ببینید اگر جایی از مبل بر اثر دود سیگار یا خاکسترش زرد شده یا سوختگی سطحی دارد با مالیدن یک حبه قند روی قسمت مورد نظر این لکه را پاک کنید البته اگر الیاف پارچه مبل شما مصنوعی است آبلیمو هم می‌تواند کارساز باشد و اصلا جای نگرانی نیست.
اگر روی پارچه کرکدار مبل شما کثیف شده و پرزهای پارچه سفت و بد شکل شده‌اند خیلی راحت با مقداری پنبه آغشته به شیر ابتدا محل مورد نظر را مرطوب کنید و بعد با کمی آب و صابون به راحتی لکه را پاک کنید. برای پاک کردن لکه‌های چربی هم باید از محلول نمک و الکل استفاده کنید البته اگر پارچه مبل تان ابریشمی یاشد راه ساده تری هم هست اینکه یک برگه کاغذ خشک کن را روی لکه بگذارید و با گذاشتن اتوی داغ روی آن لکه را ناپدید کنید.
اگر هم به روش‌های طبیعی اعتماد چندانی ندارید و نمی‌خواهید ریسک کنید می‌تواند انواع لکه‌برها و پاک‌کننده‌های شیمیایی را از فروشگاه‌ها تهیه کنید، فقط بر اساس دستور مصرف روی آن عمل کنید و حتما از دستکش استفاده کنید.
اگر در طول تعطیلات عید میهمان‌های زیادی داشتید ممکن است روی ظرف‌های چینی شما در اثر استفاده زیادی و شست‌وشوی نامناسب لکه‌های به وجود آمده باشند که راه حل ان بسیار ساده است، تمام ظروف لکه‌دار را درون یک ظرف بزرگ بریزید و مقداری آب سرد و پودر لباسشویی روی آن بریزید و روی اجاق گاز بگذارید و بگذارید با شعله خیلی کم چند دقیقه کوتاه بجوشد بعد خواهید دید که همه لکه‌ها از بین رفته است، یا ممکن است سفره‌ای که برای میهمان پهن کرده بودید لکه چربی گرفته باشد که به راحتی با شستن از بین نرود برای از بین بردنش می‌توانید سفره را بعد از شستن یک روز در آفتاب پهن کنید و خورشید کار شما را راحت کند و تمام لکه‌ها را پاک کند.
برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش و موکت که در اثر رفت و آمد با کفش، وجود حیوانات خانگی در منزل یا ریختن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به وجود می‌آید شما می‌توانید از چند گیاه استفاده کنید و نیازی نیست هر روز از اسپری‌های خوشبو کننده گران‌قیمتی که اثر را به‌طور کامل هم پاک نمی‌کنند استفاده کنید.
اسطوخودوس یکی از گیاهان خوشبویی است که می‌تواند به شما کمک کند، کمی از این گیاه تازه را خرد کرده و له کنید طوری که عطرش آزاد شود در فضا سپس با جوش شیرین مخلوط کنید و روی قسمتی که بوی بد می‌دهد بریزید و پس از ۳۰ دقیقه خواهید دید که بوی خوش این گیاه تمام بوی بد را از بین برده است. برای جمع کردن این مخلوط از روی فرش هم می‌توانید از جارو برقی استفاده کنید.
روغن و بوراکس هم موارد دیگری هستند که با کاربردی آسان شما را از شر بوی بد خلاص می‌کنند. روغن ضروری را با جوش شیرین مخلوط کنید و روی فرش بریزید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند خیالتان راحت باشد روغن ضروری روی فرش لکه‌ای باقی نخواهد گذاشت و بوراکس هم که نوعی نمک قلیایی است به همان روش قبلی استفاده می‌شود.
بهتر است برای راحت‌تر شدن کار گردگیری به جای استفاده از پارچه‌های معمولی و کهنه از پارچه‌های میکروفیبر و الکترواستاتیکی استفاده کنید چون خاک با جذب شدن به این پارچه‌ها دوباره از آن جدا نمی‌شود و در هوا پخش نمی‌شود. بهتر است برای گردگیری پارچه مرطوب باشد.
حواستان باشد که قبل از شروع به گردگیری حتما جاروبرقی بکشید چون این کار به خودی خود گرد و غبار را پخش می‌کند.
اما برای سال آینده یا تعطیلات بعدی که می‌خواهید مدت طولانی خارج از خانه بمانید به چند نکته دقت کنید، اول از همه اینکه جنس روکش مبلمان شما نوع فرش شما تاثیر بسیار زیادی در جذب گرد و غبار دارند مثلا مبلمان چرمی گرد و غبار را بیش از همه جذب می‌کنند یا مبلمانی با پارچه‌های پرزدار یا فرش‌های پرز بلند بیش از جنس‌های دیگر گرد و خاک را جذب می‌کنند برای جلوگیری از این مساله می‌تواند روی تمام اینها ملافه بکشید. درزهای در و پنجره را چک کنید و در صورت نیاز درزگیری کنید، فیلتر دستگاه تهویه منزلتان را هرازچندگاهی تعویض کنید تا نیازی به گردگیری بعدی نباشد.