می‌گویند هدف هولدینگ پرشیان فولاد، راحت سازی زندگی مردم در همه ابعاد است. این هولدینگ با زیرمجموعه‌های خود، سقف بالای سر مردم می‌شود و روشنایی خانه‌های آنها،از بتن سازی تا نیروگاه را در بر می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه به سراغ مدیران عامل 3 بخش از زیرمجموعه‌های هولدینگ رفتیم تا اهداف تولیداتشان را بشناسیم.
آرزو کریمی‌: بنابر آمار ارایه شده کوره‌هایی که با گاز و مازوت کار می‌کردند؛ روزانه ده میلیون مترمکعب گاز یا ده میلیون لیتر نفت کوره مصرف می‌کنند و این به نظر به صرفه نمی‌آید. برای همین بیشتر کارشناسان معتقدند که برای ارتقای بازدهی و یا نحوه تولید برق در نیروگاه‌های موجود باید فکری اساسی کرد. چرا که با ادامه این وضعیت، راندمان نیز روز به روز کاهش خواهد یافت.


می‌گویند هدف هولدینگ پرشیان فولاد، راحت سازی زندگی مردم در همه ابعاد است. این هولدینگ با زیرمجموعه‌های خود، سقف بالای سر مردم می‌شود و روشنایی خانه‌های آنها،از بتن سازی تا نیروگاه را در بر می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه به سراغ مدیران عامل 3 بخش از زیرمجموعه‌های هولدینگ رفتیم تا اهداف تولیداتشان را بشناسیم.
آرزو کریمی‌: بنابر آمار ارایه شده کوره‌هایی که با گاز و مازوت کار می‌کردند؛ روزانه ده میلیون مترمکعب گاز یا ده میلیون لیتر نفت کوره مصرف می‌کنند و این به نظر به صرفه نمی‌آید. برای همین بیشتر کارشناسان معتقدند که برای ارتقای بازدهی و یا نحوه تولید برق در نیروگاه‌های موجود باید فکری اساسی کرد. چرا که با ادامه این وضعیت، راندمان نیز روز به روز کاهش خواهد یافت.
مهندس افتخاری: این دستورالعمل سازنده است و ما طرح‌های زیادی برای بهبود راندمان و کاهش مصرف داخلی در دفتر مهندسی شرکت داریم. چراکه بخشی از برق تولیدشده، درخود نیروگاه مصرف می‌شود. بنابراین باید این سطح از اتلاف انرژی را کاهش دهیم تا تولید خروجی افزایش یابد. به عنوان مثال برای کاهش مصرف آب در سیستم سعی کنیم از پرت آب جلوگیری کنیم و در این خصوص شاخص گذاری کرده ایم. یک سیستم خود ارزیابی نیز علاوه بر تعهدات زیست محیطی راه اندازی کرده ایم. چند سالی است نیروگاه، سیستم IMS را راه اندازی کرده که شامل ایزو 9001 برای مدیریت کیفیت، ایزو 14000 برای محیط زیست و ایزو18000 می‌باشد. در حقیقت ساز و کارهای نیروگاه بر اساس ضوابط کیفی به خوبی گردش می‌کند به ویژه در زمینه محیط زیست ما خود را متعهد به رعایت ضوابط و استانداردها می‌دانیم چراکه ایزو 14000 داریم و به صورت خودجوش در این زمینه فعالیت می‌کنیم و هیچ فرد یا نهادی چه خصوصی و چه دولتی، ما را ملزم به این کار نکرده است. یعنی برخی نیروگاه‌ها خود به این بحث مقید هستند.
علاوه بر این طی سال گذشته چند اقدام دیگر نیز در این زمینه انجام شده که مدیریت دانش یکی از آنهاست. با توجه به اینکه تعدادی از پرسنل ما بازنشسته می‌شوند باید تجربیات این افراد را مستند کنیم و با کارکنان دیگر به اشتراک بگذاریم. برای اینکار دستور العملی تدوین کرده ایم. همچنین افرادی که مقاله و طرح ارایه می‌کنند ده روز حقوق پاداش می‌گیرند و اگر این طرح را در همایش‌های درون نیروگاه و یا خارج از نیروگاه ارایه کردند بیست روز حقوق پاداش می‌گیرند و چنانچه طرح آنان در هر همایشی طرح برتر اعلام شد؛ یک ماه حقوق به آنان تعلق می‌گیرد. علاوه بر آن در هر یکشنبه کلاس مدیریت دانش در نیروگاه برگزار می‌شود و مقالات ارایه می‌شود. اقدام دیگر در راستای رشد بیشتر شاخص ها، تدوین و تلاش برای اجرای برنامه خود ارزیابی بر مبنای یک مدل اروپایی است که هدف آن حرکت به سمت تعالی سازمانی بوده و تا سال آینده گواهی آن را نیزدریافت می‌کنیم.
در کنار آن اجرای مدل دیگری را با عنوان شیوه اجرا آغاز کرده ایم. چرا که مشاهده شده افراد شاغل درسازمان؛ انواع کارها را انجام می‌دهند اما در اجزا و جزییات کارها با مشکل اجرایی و بازدهی مواجه هستند. در این مدل طرح‌هایی با کمک مشاور ارایه و بحث ارزیابی آن نیز انجام شده که امتیاز نهایی 46 به دست آمد. البته هدف ما رسیدن به امتیاز 57 تا سال آینده است که این عدد، متوسط امتیاز شرکت‌های خوب دنیاست و کسب این رکورد؛ کار بزرگی است که برای نخستین بار در وزارت نیرو اتفاق می‌افتد. باید اشاره کرد که برترین شرکت‌های دنیا متوسط امتیاز 77 را دارا هستند و هنوز راه زیادی باید طی شود تا به این میزان دست یابیم. در مورد تعمیرات هم وضعیت نسبتاً خوبی داریم و در این زمینه رکوردهای خوبی به جا گذاشته ایم.هرچند تنها بحث تعمیرات مطرح نیست و درکنار آن مبحث بهره برداری نیز اهمیت به سزایی دارد.
آرزو کریمی: یعنی اگر قسمتی از نیروگاه متوقف شد شما صد درصد توانایی اصلاح آن را دارید؟
مهندس افتخاری: اکنون تمام اقدامات تعمیراتی را بدون نیاز به کمک شرکت‌های خارجی انجام می‌دهیم. ممکن است در برخی مواقع از توان شرکت‌های داخلی استفاده کنیم اما اکنون بیش از 85 تا 90 درصد خودکفا هستیم و از محصولات داخلی استفاده می‌کنیم. تلاش بسیاری برای ساخت قطعات در داخل انجام شده است. همایشی در آینده نزدیک توسط اصناف یا انجمن صنفی کارفرمایی، بهره برداری و نگهداری نیروگاه‌های ایران برگزار خواهدشد. سال گذشته این همایش در نیروگاه شهید منتظری برگزار شد و شرکت پرشیان فولاد پشتیبانی آن را به عهده داشت. امیدواریم امسال نیز همایش چهارم به خوبی برگزار شود. در این همایش کارشناسان و مدیران نیروگاه‌های ایران دعوت می‌شوند و بیشتر، پنل‌های عملی به حالت پرسش و پاسخ در آن برگزار می‌شود و کمیته‌های مختلفی همچون کمیته ساخت داخل، کمیته علمی، کمیته پرسش و پاسخ و کمیته اجرایی تعریف شده اند.
طی یک نظرسنجی از نیروگاه‌های ایران مشکلاتی که در فرآیند ساخت داخل و این قبیل مسایل وجود دارد احصا شده و مسایل در کمیته ساخت داخل و کمیته پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار می‌گیرد و پاسخ ها توسط نخبگان انجمن صنفی و نیروگاه در دو مرحله ارائه می‌شوند. پنلی تحت عنوان پرسش و پاسخ داریم که نماینده نیروگاه موصوف حضور پیدامی‌کند و پاسخ ها توسط اساتید دانشگاهی و کارشناسان نیروگاه ما ارایه می‌شود. برخی سوالات نیزکه نیاز به توضیح و تفسیر بیشتر دارد در کارگاه‌های آموزشی پاسخ داده می‌شود. برخی دیگر از سوالات که در این سه روز فرصتی برای پاسخگویی به آن ها نیست در بولتن بررسی می‌شوند.
آرزو کریمی: مبحث ساخت قطعات و خدمات در داخل کشور البته بحث جدیدی نیست اما همچنان به نظر معضلی جدی است. به نظر شما چه می‌توان کرد تا این مساله بهینه سازی شود؟
مهندس عباسی: در پاسخ به اینکه چرا مراکز دیگر قطعات تولید نمی‌کنند و به اصفهان نمی‌فرستند، باید گفت یکی از مهمترین پارامترهایی که در شبکه وجود دارد پایداری آن می‌باشد. در دنیا سعی می‌شود همیشه مرکز تولید در نزدیکی محل مصرف واقع شده باشد؛ چرا که در غیر این صورت اتلاف انرژی زیاد می‌شود و در عین حال هزینه انتقال زیاد و هم توان انتقال محدود است. گاهی پیش آمده که در شبکه خاموشی رخ داده و به ما گفته شده که بار را کم کنیم. اگر نیروگاه شهید منتظری بخوابد اولین جایی که خاموشی رخ می‌دهد اصفهان است و شاید بیش از 80 درصد خاموشی را به اصفهان اختصاص بدهند. انتقال ها نیز ظرفیت‌هایی محدود و مشخص دارند و بیش از آن ممکن است مثلاً شبکه شمال و جنوب را جدا و دچار معضلاتی کند کما اینکه این حادثه قبلاً هم رخ داده است.
مهندس ابطحی: بحث ساخت داخل در این نیروگاه بحثی قدیمی‌است. 26 سال پیش نمونه اولیه ای که با آن مواجه شدیم در چرخ دنده ای بود که یک دور سنج بیشتر نداشت و آن هم از کار افتاده بود. متوجه شدیم در انبار نیز این قطعه را نداریم. اگر می‌خواستیم سفارش دهیم چند ماه طول می‌کشید تا قظعه جدید به دست مابرسد. همانجا تصمیم گرفتیم برای ساخت داخل این چرخ دنده‌ها اقدام کنیم و تصمیم گرفتیم این چرخ دنده‌ها را خود بسازیم. پس از آن پیش رفتیم و توانستیم قطعات توربین را که نیاز بود و قطعات پمپ‌های آب را خود بسازیم و این به صورت یک عادت در آمد و ساخت قطعات در نیروگاه نهادینه شد. ما همچنین پروانه‌های فن مکنده که بزرگترین پروانه‌های نیروگاهی است خود ساختیم. این قطعات ساخت آلمان و با دور 750 و 1000 بود که با دور بیش از 750 کار نمی‌کرد. برای داشتن راندمان بالا نیاز به دور 1000 داشتیم و قیمت‌های آن بسیار سنگین بود.
این اقدامات گام‌های بلندی بود تا اینکه اخیراً با اصناف مرتبط شدیم تا این مساله را جزو اولویت‌های خود قرار داده و یک کمیته مخصوص ساخت داخل تشکیل شود. ساخت داخل اکنون پراکنده است. اکنون هر نیروگاهی اقداماتی به صورت مجزا برای خود انجام می‌دهد و از نیروگاه‌های دیگر خبر ندارد. نه نیازهای هم را می‌دانند و نه توانمندی‌های منطقه خود را. منطقه اصفهان توانمندی‌های فوق العاده خوبی دارد. منطقه ای صنعتی است و آمادگی منطقه برای ساخت و پشتیبانی بالاست. اصناف، کل کشور را به شش منطقه تقسیم کرده تا ساخت داخلی را با هم افزایی انجام دهد. شامل شمال، شمال غرب، شمال شرق، مرکزی، غرب، جنوب غرب و جنوب شرق و برای هرمنطقه یک مسوول گذاشته اند که در حقیقت منطقه غرب زیر نظر نیروگاه شهید منتظری است. منطقه غرب شامل نیروگاهی است که ما مسئولیت آن را داریم، همراه با نیروگاه‌های بیستون، همدان، سنندج، کاشان و زواره. هدف این است که نیازهای نیروگاه‌های مختلف و کارهایی که در واحدها انجام شده را با هم هماهنگ کنیم، برای این مهم در هر همایشی که برگزار می‌شود تمام مسئولین قطعات ساخت داخل به صورت میهمان شرکت می‌کنند. اقدام در خور تحسینی که برای اولین بار در این همایش اتفاق می‌افتد این است که اعلام کرده ایم نه تنها خودتان شرکت کنید، احیاناً اگر نیازی در نیروگاه‌ها بوده که تاکنون نتوانسته اید به آن پاسخ داده یا قطعات مورد نیاز را تولید کنید، چه در نیروگاه‌ها و چه در برق منطقه ای، غرفه بزرگی تشکیل می‌دهیم و افراد در اینجا با هم هماهنگ می‌شوند و این می‌تواند موجب انعقاد چندین قرارداد بین صنعتگران و نیروگاه‌ها و مناطق مختلف کشور شود.
در بحث کمیته علمی‌نیز از روزی که این همایش کلید خورد؛ کمیته علمی‌آن نیز تشکیل شد. بیش از 55 مقاله از سراسر کشور دریافت کرده ایم که قبلاً در جایی ارایه نشده و بیشتر جنبه عملیاتی دارد تا بتواند مشکلات را حل کند که بین 6 تا 8 مقاله از بین آنها انتخاب کرده ایم. کار دیگر کمیته علمی‌این است که همزمان با کمیته پرسش و پاسخ در بخش مکانیک و ابزار دقیق و شیمی‌همکاری کند و سوالات مربوط به خود را پاسخ دهد. از بخش‌های دیگری که توسط کمیته علمی‌اجرا می‌شود پانل‌های تخصصی در ارتباط با ایکس تری و ریکاوری است که در حقیقت کل مسایل سیکل ترکیبی را بررسی می‌کنیم. با توجه به حجم زحمات فکر می‌کنم این همایش پاسخ خوبی بگیرد.
مهندس اثنی عشران: لازم می‌دانم در ارتباط با اقداماتی که با حمایت‌های مالی و کارشناسی شرکت پرشیان فولاد انجام گرفته و دردوره‌ها و سال‌های قبل سابقه نداشته صحبت کنم که مهمترین آن پنل محیط زیست است که قرار است در همین همایش اصناف ارایه شود و یکی از مسایل روز استان و حتی کشور است و برای همه جاذبه دارد. از بسیاری اساتید دانشگاه، کارشناسان ارشد و مسوولین وزارت نیرو، نفت، گاز، شخصیت‌های استانی و مسوولین محیط زیست استان دعوت شده و قرار است در پایان این همایش یبیانه ای صادر شود که به عقیده بنده می‌تواند ارزشمند باشد، یک سری حقایق را آشکار کند و راهکارهایی ارایه نماید که در جهت بهبود و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی موثر باشد.
باید گفت پس از خصوصی سازی نیروگاه، پرشیان فولاد حمایت‌های مالی زیادی انجام داده و کارشناسان ارشد آن که همه مشاورند و نوع نگاه و نگرش مدیریتی آن در داخل نیروگاه، نیاز جدی استان و مملکت ما است. اکنون رقابت‌هایی که در سطح جهانی است شتابناک است و اگر بخواهید تعلل و تاخیر داشته باشید جا می‌مانید. نوع نگرش مدیریتی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مبتنی بر بهبود مستمر است. ما اگر شرایط موجود را ایده آل بدانیم یقیناً نمی‌توانیم در آینده پیشرفت کنیم. فکر می‌کنم شرکت پرشیان فولاد نگاه مدیریتی خوبی به این مهم دارد و در این زمینه موفق عمل کرده است.
هم اکنون سه دهه از عمر نیروگاه می‌گذرد و قطعات چنین نیروگاهی لاجرم فرسوده می‌شود و کارخانجاتی که قبلاً این قطعات یدکی را تامین می‌کردند اکنون دیگر این تولیدات را انجام نمی‌دهند و نیروگاه ناچار است خود فکری کند و قطعات را جایگزین کند. دانش فنی، ارزش افزوده و صرفه جویی‌های بسیاری در این نیروگاه انجام شده است. خوشبختانه نیروگاه اکنون به مرحله ای رسیده که رشد و شکوفایی خاصی پیدا کرده است. در بخش ابزار دقیق، الکتریک، مکانیک نیز موفق عمل کرده ایم. آن هم در نیروگاهی که جنگ، تحریم و مسایلی از این دست را تجربه کرده است. یکی از کارهای مهم روبرو کردن سازندگان و صاحب نظران خبره صنعت و از آن مهم تر افرادی که به قطعات نیاز دارند می‌باشد که برای اولین بار با تلاش‌های شرکت پرشیان فولاد این اقدام انجام می‌شود و امیدواریم این امر باعث پیشرفت صنعت برق کشور شود.