چالش مصرف سوخت کمتر
تغییرات قیمت نفت در دنیا بر اساس هر سیاستی که انجام شده است، اثرات جانبی فراوانی روی زندگی فردی و اجتماعی افراد مختلف در سراسر دنیا دارد و حتی این اثر ممکن است روی اخلاقیات تولیدکنندگان آثار خود را نشان دهد و موجبات تقلب یا پیشرفت آنها را فراهم کند اما در دنیای ماشین‌ها، واکنش‌ها به قیمت نفت همواره متفاوت بوده است و این روزها با کاهش قیمت این طلای سیاه افراد همچنان به‌دنبال خودروهای کم‌مصرف هستند. این علاقه به سمت خرید خودروهای کم‌مصرف با حجم زیاد، کمتر قابل پیش‌بینی بوده است. بر اساس نظر سنجی‌های صورت گرفته در آمریکا از هر 5 نفر، 4 نفر معتقد‌ند در خرید بعدی خودرو، اولین موضوعی که مد‌نظر قرار خواهند داد مقدار مصرف سوخت در هر صد کیلومتر است.
بر اساس گزارش‌های رسمی، تنها در آمریکا در یک سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است و مالکان خودروها با تصور اینکه قیمت نفت مجدد افزایش پیدا می‌کند، در تلاشند تا به سراغ کم‌مصرف‌ترین خودروها بروند و به راحتی می‌توان دریافت که خریداران خودروهای امروزی اعتماد و اعتقادی به ثبات قیمت سوخت ندارند. در همین حال خودرو‌سازان هم با آگهی از ذائقه مشتریانش و واقعیت‌های اقتصادی وجود در دنیا، در تلاشند با ایجاد تغییرات در سامانه‌های متعدد در خودرو مانند موتور، آیرودینامیک، جعبه‌دنده، چرخ‌ها و حتی هیبریدی شدن یا حتی برقی شدن به کاهش مصرف سوخت کمک کنند. خودرو‌سازان دریافته‌اند که کاهش مصرف سوخت در محصولات رابطه مستقیمی با میزان فروش آن محصول دارد و با توجه به نظرسنجی‌های موجود به نظر می‌رسد برند و نام خودرو‌سازان آینده در گرو مقدار مصرف سوخت محصولات تولیدی‌شان خواهد بود اما ذکر این نکته که افراد بر‌اساس پیش‌بینی‌های ذهنی خود به سمت خودروهای کم‌مصرف می‌روند که بر‌اساس شرایط موجود منطقی به‌نظر می‌رسد. در نظر‌سنجی که در رابطه با الگوی مصرف سوخت و میزان آن انجام شد، افراد قیمت هر گالن سوخت (۷/ ۳ لیتر) را ۵/ ۳ دلار در ۵ سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند. در حال حاضر میانگین مصرف خودروهایی که در نمایندگی‌های در آمریکا حضور دارند ۲/ ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر است که هر ساله این مقدار با ورود محصولات جدید با امکانات پیشرفته و مجهز به فناوری‌های روز کاهش می‌یابد و البته این در حالی است که حرکت‌های گسترده‌ای برای استفاده از خودروهای برقی در حال پیگیری است.

در سال‌های اخیر بسیاری از خودرو‌سازان با تمرکز بر روی کاهش مصرف‌سوخت تلاش کرده‌اند رضایت مشتریان خود را به‌دست آورند و همچنین به استاندارد مصرف سوخت در سال ۲۰۲۵ که معادل ۳/ ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، نزدیک‌تر شوند. برخی خودرو‌سازان که تمایلی به انجام هزینه‌های بیشتر و سرمایه‌گذاری بر روی کاهش مصرف سوخت ندارند، اقداماتی برای کم‌مصرف نشان دادن خودروها انجام داده‌اند که نوعی تقلب و انتشار اطلاعات نادرست به‌حساب می‌آید. رسوایی اخیر شرکت میتسوبیشی در همین رابطه نشان می‌دهد این شرکت بیش از ۲۰ سال است که با دروغگویی در رابطه با مصرف خودروهایش از زیر بار هزینه‌های کاهش مصرف سوخت شانه خالی کرده است. تمایل مشتریان برای خرید خودروهایی که با یک باک پر مسافت بیشتری می‌روند از دو جهت برای خریداران اهمیت داشته و دارد. مساله اول کاهش هزینه سوخت یک خودرو است و از سوی دیگر مالکان این خودروها می‌توانند در پرداخت مالیات خود با تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای خودروهای کم‌مصرف مواجه شوند. این دو عامل خود به‌عنوان مشوقی در طول سال‌های اخیر که مسائل محیط‌زیستی بیشتر از گذشته مطرح می‌شود باعث شده است افراد اشتیاق بیشتری برای خودروهای کم‌مصرف داشته باشند، هر‌چند که ممکن است ظاهر این خودروها عضلانی و سوپر اسپرت هم نباشد اما انگیزه کافی برای خریداران ایجاد می‌کنند مخصوصا آنهایی که دغدغه‌های محیط‌زیستی نیز دارند. در شرایط امروز با رشد و پیشرفت فناوری‌ها کار برای چنین خودروسازانی که به‌دنبال راه‌های دور‌زدن قوانین و زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی و مشتری‌مداری هستند، دشوار‌تر شده است چرا‌که چشم‌های بیشتری محصولاتشان را زیر نظر گرفته‌اند که به کمک سامانه‌های متعدد می‌توانند هرگونه تقلب را سریعا مشخص کرده و با اعمال جریمه‌ها و پرداخت خسارت‌ها موجبات ضرر و زیان بیشتری نسبت به صرفه‌جویی‌های صورت گرفته برای خودروسازان ایجاد کنند. موضوعی که فولکس واگن با آن روبه‌رو‌ شده است به روشنی مشخص می‌کند در دراز مدت با برملا شدن تقلب‌های صورت گرفته، خسارت‌ها ممکن است از کنترل خودرو‌ساز خارج شده و در کنار مسائل مالی موجبات کاهش محبوبیت برند را نیز به‌دنبال داشته باشد.

در این میان گروهی هم عقیده دارند قوانین سخت‌گیرانه‌ای که درباره مصرف سوخت و آلایندگی خودروها وضع می‌شود، ناخواسته خودروسازان را در شرایطی قرار می‌دهد که دست به تقلب‌هایی شبیه به آنچه فولکس واگن و میتسوبیشی مرتکب شدند، بزنند. پیشرفت تکنولوژی یا به عبارت بهتر پیشرفت تکنولوژی تجاری شده و به صرفه برای خودروسازان، هم‌اکنون در حدی نیست که بتواند الزامات قانونی را در بهترین حالت به‌اجرا در‌آورد، به‌ویژه در مناطقی مانند اتحادیه اروپا مالیات‌های سنگینی بر خودروهای پرمصرف یا دارای آلایندگی بالا بسته می‌شود. اگر خودروسازان بخواهند با استفاده از تکنولوژی این استانداردها را رعایت کنند یا باید از بخشی از قدرت موتورهای خودروهایشان دست بکشند یا هزینه بالایی برای کاتالیست‌ها متقبل شوند. در این میان برخی راه سومی را انتخاب می‌کنند که همین دستکاری در نتایج مصرف سوخت یا آلایندگی‌ها است. در این میان به نظر می‌رسد تنها راه برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات این است که نوعی واقع‌بینی بین توانایی‌های صنعت و ایده‌آل‌های قانون‌گذاران به‌خصوص در بازارهای بزرگ مانند اتحادیه اروپا و ایالات متحده برقرار شود.